Autoritățile din Bulgaria au votat vineri, 21 iulie, în favoarea unui act normativ care pune capăt acordului de concesiune de care beneficia grupul petrolier rus Lukoil pentru terminalul petrolier Rosenets din apropiere de portul Burgas.
Parlamentarii din Bulgaria speră să accelereze aderarea țării vecine la spaţiul Schengen, conform informațiilor publicate de Reuters.
Rosenets este singurul terminal petrolier de pe coasta bulgară a Mării Negre
Acest terminal era sub controlul Lukoil din 2011, când compania rusească a primit o concesiune valabilă timp de 35 de ani. Actul normativ, care a primit vineri un vot favorabil din partea a 144 din cei 240 de deputaţi din Parlamentul de la Sofia, prevede că acordul de concesiune va fi terminat în decurs de o săptămână.
Terminalul petrolier de la Rosenets deserveşte singura rafinărie din Bulgaria, Neftochim Burgas, care are capacitatea de a procesa 196.000 de barili de ţiţei pe zi şi este deţinută tot de Lukoil, notează sursa menționată.
În luna ianuarie a acestui an, parlamentarii bulgari au adoptat o decizie care deschide calea pentru ca Executivul de la Sofia să preia controlul asupra operaţiunilor rafinăriei timp de un an.
În propunerea prezentată legislativului de la Sofia, partidele GERB, Continuăm Schimbarea, Bulgaria Democrată şi Mişcarea pentru Drepturi şi Libertăţi, au susţinut că terminarea acordului de concesiune va împiedica Rusia să utilizeze facilităţi din Bulgaria pentru a-şi finanţa războiul din Ucraina.
Mai mult, ar asigura punerea în aplicare a sancţiunilor UE, ceea ce ar creşte şansele Bulgariei de a fi admisă în spaţiul Schengen, a spus Kiril Petkov, co-preşedinte al mişcării Continuăm schimbarea.
Preşedintele Bulgariei a criticat decizia Parlamentului
În replică, rafinăria Lukoil Neftochim a dat publicităţii un comunicat de presă în care anunţă că va încerca să obţină protecţie în justiţie împotriva deciziei Parlamentului.
Preşedintele Bulgariei, Rumen Radev, a criticat la rândul său decizia Parlamentului.
„Propunerea de terminare a concesiunii este o nouă idee pripită şi greşită a liderilor politici”, a spus Rumen Radev.
România şi Bulgaria, împreună pentru Schengen
În altă ordine de idei, premierul bulgar, Nikolai Denkov, a declarat vineri, în urma discuțiilor cu premierul Marcel Ciolacu la Palatul Victoria, că construcția unui al doilea pod la Ruse – Giurgiu a căpătat o importanță sporită din cauza conflictului actual din Ucraina.
Totuși, până la finalizarea proiectului, premierul bulgar propune implementarea rapidă a unei linii de feribot între cele două orașe pentru a gestiona volumul mare de trafic.
„De ani de zile discutăm despre un al doilea pod la Ruse – Giurgiu. Este o direcţie foarte importantă, care leagă Bulgaria de capitala Bucureşti. Această direcţie a dobândit o dimensiune nouă odată cu începerea războiului din Ucraina de către Rusia.
Face parte din direcţia logistică în ceea ce priveşte pregătirea apărării flancului estic al NATO şi avem toate motivele de a accelera procesul de planificare, proiectare şi pregătirea acestui pod în cel mai scurt termen posibil. De aceea, am discutat despre sursele posibile de finanţare. Ambele state vor să se realizeze cât mai curând posibil.
În acelaşi timp, având în vedere că această sarcină necesită totuşi timp, din partea noastră s-a pus problema ca, cât mai curând posibil, să se pună în funcţiune linia de feribot Ruse – Giurgiu, astfel încât să putem să ajutăm acest trafic intens, care este legat atât de relaţiile de afaceri foarte dezvoltate dintre cele două state, dar e nevoie de decongestionarea traficului pe linie economică. De asemenea, vrem să îi ajutăm şi pe turiştii care circulă în ambele direcţii”, a spus Nikolai Denkov.