Bulgarii privatizează transportatorul feroviar de marfă, românii se mai gândesc la strategie

Agenţia de privatizare din Bulgaria a demarat, marţi, un concurs pentru privatizarea a 100% din acţiunile societăţii de stat de transport feroviar de marfă (BDZ Marfă). În România, planurile de privatizare sunt de peste 5 ani, dar nici acum nu este definitivată strategia, iar la fiecare schimbare de guvern se modifică planul de privatizare.

Cel mai important criteriu pentru alegerea cumpărătorului BDZ Marfă va fi preţul propus (70%), iar restul de 30% din rezultat va depinde de investiţiile planificate. La licitaţie organizată de bulgari vor putea participa investitori strategici cu venit anual de cel puţin 400 milioane de euro pentru ultimii trei ani, sau investitori financiari care însă administrează active financiare de cel puţin 1 miliard de euro şi au un capital înscris de cel puţin 20 milioane de euro pentru ultimul an, informează Agerpres.

Viitorul proprietar se obligă să nu reducă numărul angajaţilor în următorii trei ani, precum şi să păstreze cheltuielile pentru salarii cel puţin la nivelul actual. Potenţialii candidaţi au un termen de 135 de zile pentru a-şi depune ofertele. Valoarea depozitului pentru participare la licitaţie este de 220 milioane euro.

În 2007, ministrul Transporturilor de atunci, Ludovic Orban, se aştepta ca statul român să încaseze un miliard de euro pe CFR Marfă. În acordurile încheiate cu instituţiile financiare internaţionale, autorităţile române şi-au luat angajamentul să privatizeze transportatorului feroviar de marfă, dar noul ministru de resort, Ovidiu Silaghi, a precizat, în luna mai, la audieri, că are o altă viziune cu CFR Marfă, şi anume o privatizare parţială.