Trecerea la statutul de piață emergentă depinde de statul român. Chiar dacă vom asista în 2017 la mai multe listări ale unor companii private, este necesară intrarea la bursă a Hidroelectrica pentru a acoperi cerințele financiare cerute de agenția FTSE. Cea mai importantă întrebare este dacă vom vedea o ofertă publică inițială a Hidroelectrica anul acesta sau nu. „În mod normal, Hidroelectrica se va lista anul acesta, dar acest lucru nu depinde de noi“, spune Lucian Anghel, președintele BVB, care ne-a declarat și că va avea loc o listare privată, încă din prima parte a acestui an. „Listarea Medlife de anul trecut a arătat că există interes pe piață pentru companii noi și există investitori dispuși să cumpere. Lucrurile se schimbă încet, dar se schimbă; pe măsură ce investitorii caută acțiuni noi și companiile învață că pot găsi finanțare pe piața de capital“, mai spune Lucian Anghel.
Preşedintele BVB precizează că nu am scăpat încă în totalitate de mentatlitatea proprietarului român, care nu dorește să lase pe nimeni la conducere și preferă să își țină cât mai departe de ochii publicului rezultatele financiare și strategia companiei, dar suntem pe drumul cel bun. „O altă problemă care încă există este cea a prețului pe care acționarii majoritari îl cer pe acțiunile proprii, preț de obicei mai mare decât cel acceptat de piață. Chiar dacă societatea valoarează cât consideră proprietarul, pentru a te lista trebuie să oferi un discount investitorului astfel încât cotația să poată crește“, spune Lucian Anghel.
Listarea Medlife de la sfârșitul anului trecut, printr-o ofertă care a adunat 230 milioane lei, a pus capăt unei perioade lungi de secetă în ceea ce privește listările de companii noi, dar a și pus punct perioadei negative provocate, între altele, de eșecul Adeplast din 2013. „Cu Medlife sperăm că s-a spart gheața pentru IPO-uri de companii private și vom vedea mai multe anul acesta“, arată Anghel.
Educație prin competiție
Un alt pas important pentru piața de capital va fi înființarea unui fond suveran de investiții, asemănător celui existent în Polonia, și care ar permite statului să investească în productivitate și în infrastructură fără ca aceste cheltuieli să intre în calculul deficitului bugetar. „Cel mai apropiat model pentru noi este cel polonez, care se finanțează de pe urma listărilor companiilor de stat sau a vânzării unor pachete minoritare“, declară președintele BVB, care spune și că un euro investit de stat aduce patru euro în privat. „România are nevoie de investiții pe termen lung și cu cât sunt mai multe vehicule investiționale pe termen lung, cu atât economia se va dezvolta“, mai arată Anghel, care consideră că există posibilitatea ca acest fond să ia ființă anul viitor.
Până la următoarea listare, BVB încearcă să impulsioneze investitorii din piață, dar și să atragă unii noi, prin lansarea unei competiții denumită „Leii BVB“, în cadrul căreia cei care au realizat cel puțin o tranzacție în decursul unei luni vor participa la o extragere al cărei premiu este un city-break într-un oraș european sau într-o destinație exotică precum Kenya sau Dubai. Proiectul, desfășurat împreună cu agenția Paravion, face parte din seria de programe de educație financiară desfășurate de BVB, dar marchează 150 de ani de la apariția monedei naționale.
Președintele BVB a arătat că proiectul urmărește să transforme în investitori și persoanele care încă nu sunt atrase de bursa de valori, dar care astfel pot învăța și pot câștiga din creșterea prețului acțiunilor sau din dividendele oferite de companii. „Sperăm că toate acestea să se întâmple gradual, odată cu îmbunătățirea educației financiare a cât mai multor oameni“, spune președintele BVB. În prezent, la bursă sunt aproximativ 15.000 de investitori activi, adică persoane care realizează o tranzacție la șase luni, dintr-un total de circa 70.000 de investitori înregistrați.