Piața produselor structurate de la BVB a depășit un milion de unități certificate tranzacționate la sfârșitul lunii trecute. Produsele structurate au fost lansate în iulie, iar singurele titluri tranzacționate sunt certificatele emise de Erste Group Bank AG și Raiffeisen Centrobank AG.
Interesul pentru instrumentele derivate de la BVB crește și pe măsură ce bursa lansează tot mai multe produse. Tot la finele lunii trecute, Consiliul Bursei a decis să înceapă demersurile necesare introducerii Real Estate Investment Trusts (REITs) pe piața reglementată. Aceste produse denumesc generic companiile care investesc în proprietăți imobiliare, dar și instrumentul în sine. Se disting astfel trei tipuri de REITs: Equity REITs, companii care investesc în proprietăți imobiliare, iar principalul venit este obținut din chirii sau leasing, Mortgage REITs, companii care se ocupă de investiții și deținerea de ipoteci și care dau împrumuturi imobiliare sau achiziționează ipoteci, iar veniturile provin din dobânda pe care o primesc, și Hybrid REITs, care combină strategiile anterioare, adică investesc în proprietăți, dar se ocupă și cu finanțarea împrumu­turilor ipotecare. Având în ve­dere si­tuația de criză prin care trece sectorul imobiliar, demersul BVB pare a fi nepotrivit, însă este preferabil să ai instrumentul la dispoziție pentru momentul în care piața se va stabiliza.
Banca Comercială Română conduce în topul intermediarilor pe segmentul produselor structurate, valoarea din primele 11 luni fiind de 35,2 milioane lei și o cotă de piață de 46%. Pe locul secund se află Raiffeisen Capital & Investment, cu 7,8 milioane lei și o cotă de 10,3%.
Daimler la BVB
Cele mai interesante instrumente derivate ajunse la BVB, de această dată pe sistemul alternativ de tranzacționare, sunt cele ale Daimler AG. Nu este vorba de o listare efectivă, acțiunile producătorului german fiind aduse de Banca Comercială Română, care este și market maker, pe sistemul alternativ, unde nu este nevoie nici de acordul CNVM și nici de acordul Daimler.
Daimler, listată la Deutsche Boerse și la Boerse Stuttgart, are o capitalizare de 53 miliarde euro, fiind cea mai mare companie auto din Europa după valoarea de piață. În momentul intrării pe bursa de la București, acțiunile Diamler se tranzacționau la un PER de 17 (raportul dintre cotație și profit), ușor peste media sectorului european, de 16,84, dar sub media globală de 20,7, conform unei analize efectuate de Tradeville. Grupul este împărțit în cinci divizii, Cars, Trucks, Vans, Buses și Financial Services, iar cea mai importantă piață a companiei este Europa de Vest, cu o pondere de aproape 37%.
Compania a obținut, anul trecut, o cifră de afaceri în scădere cu aproape 20%, până la 78,9 miliarde euro, după ce și în 2008 a înregistrat o scădere de 3%. Și marja de profit a scăzut până la aproape 17% față de 22% în 2008, adică profitul brut fiind de 13,3 miliarde euro. Profitul operațional a fost însă negativ, de 244 milioane euro. Anul trecut a consemnat și primul profit net negativ, de -2,6 miliarde euro, din ultimii cinci ani. Vânzările diviziei Cars, care produce Mercedes-Benz, Maybach și Smart, au coborât până la 1,09 milioane unități de la 1,27 milioane în 2008, pierderea operațională fiind de 0,5 miliarde euro. În 2010, situația s-a ameliorat au ajutorul vânzărilor din China, numărul unităților comercializate fiind cu 20% mai mare decât anul trecut. 
Expunerea globală a companiei aduce și avantaje, și dezavantaje. În timp ce vânzările din  China au avut rate impresionante de creștere, care au ajutat rezultatele totale, expunerea la riscul valutar afectează rezultatele financiare.
Riscuri și cu market maker
„Dezavantajul comerțului global constă în riscul valutar, profitabilitatea companiei având de suferit în contextul în care euro se depreciază în fața valutelor aferente țărilor pe care Dailmer are expunere, deoarece rezultatele companiei sunt calculate în euro“, se arată în raportul Tradeville.
În primele nouă luni ale acestui an, profitul companiei a ajuns la 3,44 miliarde euro, ceea ce face ca estimările unui rezultat net de 4 miliarde euro pentru 2010 să fie credibile. Aceasta ar însemna dividende de 2 miliarde euro (50% din profit, așa cum a făcut compania în opt din ultimii nouă ani), adică 0,5 euro pe acțiune. Intrarea titlurilor Daimler la BVB este salutară, în condițiile în care niciun alt producător auto nu este listat (doar producători de accesorii auto). Însă prezența market makerului, care asigură lichiditate acțiunii, vine și cu un risc. Formatorul de piață își rezervă dreptul de a nu afișa oferte de cumpărare și de vânzare în trei ședințe pe lună. Iar acționarul nu va putea vinde titlurile, riscând mult în perioadele de volatilitate ridicată.

Dezavantajul comerțului global constă în riscul valutar, profitabilitatea Daimler având de suferit în cazul deprecierii euro, deoarece rezultatele sunt calculate în euro.
Raportul de analiză al Tradeville

53 miliarde euro era capitalizarea Daimler AG în momentul intrării pe piața de capital alternativă, mai mare decât a oricărei companii listate la BVB