Bursele europene au închis în scădere în urma amenințărilor tarifare ale lui Donald Trump
Piețele europene au înregistrat o scădere marți, investitorii reacționând la planurile președintelui ales al SUA, Donald Trump, de a introduce tarife comerciale asupra importurilor din China, Mexic și Canada. Indicele pan-european Stoxx 600 a coborât cu 0,5%, iar principalele burse și majoritatea sectoarelor au încheiat ziua pe teritoriu negativ. Sectorul auto a fost cel mai grav afectat, cu o scădere de 1,7%, alimentată de temerile privind un posibil război comercial global, care ar putea avea implicații semnificative pentru industria auto.
Măsurile lui Trump și performanța principalelor burse
- Indicele DAX (Germania) a scăzut cu 0,52%, reflectând o zi dificilă pentru companiile germane cu expunere globală.
- CAC 40 (Franța) a pierdut 0,87%, tras în jos de vulnerabilitățile sectorului industrial și auto.
- FTSE 100 (Marea Britanie) a înregistrat o scădere de 0,4%, în timp ce FTSE MIB (Italia) a coborât cu 0,78%, iar IBEX 35 (Spania) cu 0,8%.
Deși majoritatea sectoarelor au înregistrat scăderi, industriile media și bunurilor de uz casnic au avut o performanță pozitivă, înregistrând creșteri modeste de 0,3%.
Sectorul auto, cel mai afectat
Scăderile din sectorul auto au fost alimentate de temerile că noile tarife ale administrației Trump ar putea spori costurile și afecta lanțurile de aprovizionare. Stellantis, producătorul mărcilor Jeep și Dodge, a pierdut aproape 5%, iar Volkswagen a scăzut cu 2%. Potrivit analiștilor Intermonte, un tarif suplimentar de 25% aplicat importurilor din Mexic ar putea reduce profiturile Stellantis cu până la 1,4% din estimările pentru 2025, echivalentul a 160 de milioane de euro pe an.
Mexicul este o locație cheie pentru industria auto globală, oferind costuri scăzute de producție și apropierea de piața profitabilă din SUA. Aproximativ 80% dintre exporturile de automobile din Mexic sunt destinate Statelor Unite, iar multe companii europene au fabrici în această țară. Spre exemplu, Volkswagen operează o fabrică uriașă în Puebla, care produce modele populare precum Jetta și Tiguan pentru piața americană.
Un tarif de 25% ar face aceste produse necompetitive, crescând prețurile pentru consumatori și determinând companiile să își regândească strategiile de producție. Stellantis și Volkswagen nu au oferit comentarii oficiale cu privire la această situație, dar se estimează că vor evalua relocarea operațiunilor dacă tarifele devin efective.
Impact asupra piețelor valutare
Amenințările tarifare au avut efecte imediate asupra piețelor valutare, dolarul american apreciindu-se cu peste 2% față de peso-ul mexican și atingând un maxim al ultimilor patru ani în raport cu dolarul canadian. Indicele dolarului american, care compară moneda cu un coș de șase valute majore, a crescut cu 0,1% la 106,9.
Analiștii de la ING au avertizat că astfel de măsuri pot amplifica volatilitatea piețelor. „Dacă tarifele vor deveni realitate, povestea USD/MXN ar putea să atingă niveluri de 24-25, față de nivelul actual de 21,” a explicat Chris Turner de la ING.
Reacții și perspective
Declarațiile lui Trump, care intenționează să semneze ordinul executiv în ziua inaugurării sale, pe 20 ianuarie, semnalează o strategie agresivă de negociere. Președintele ales urmărește să reducă importurile de produse și să stimuleze producția internă, dar experții avertizează că un astfel de curs ar putea avea efecte adverse, inclusiv scumpirea mărfurilor pentru consumatorii americani și intensificarea presiunii asupra lanțurilor globale de aprovizionare.
Analiștii consideră că Europa ar putea fi indirect afectată, în special prin producătorii auto cu operațiuni în Mexic. În același timp, producătorii de mașini de lux din Europa, care exportă direct către SUA, ar putea înfrunta tarife suplimentare, crescând astfel costurile pentru cumpărătorii americani.
Context global
Aceste evoluții vin într-un moment dificil pentru industria auto, care se confruntă deja cu:
- Cererea slabă pe piețele globale.
- Tranziția lentă către vehiculele electrice.
- Concurența sporită din partea producătorilor chinezi, precum BYD.
- Situația rămâne incertă, iar producătorii auto încearcă să își recalibreze strategiile pentru a minimiza impactul unor astfel de schimbări rapide și majore.