"Flota nu este suprautilizată, este subutilizată, de altfel. Numărul de ore de zbor al flotei noastre este sub standardele practicate în business acum în elementul concurenţial. (…) Trebuie să ai două elemente acolo: un număr de ore pentru fiecare avion în aer şi trebuie să ai un procent de încărcare a avionului care să fie 70 şi ceva la sută ca să fie un zbor rentabil. Deci nu este vorba de numărul de aparate", a explicat Buşe, răspunzând unei întrebări în cadrul emisiunii online "De vorbă cu ministrul tău". 

Şeful de la Transporturi a subliniat că, deşi sunt rute care pot fi interesante pentru public, cum ar fi New York – Dubai, acestea nu sunt rentabile şi, deci, nesustenabile economic. 

Sorin Buşe a admis că unele aeronave din flota TAROM ar trebui înlocuite, dar acest lucru se va face după selecţia unui consultant. 

"Într-adevăr sunt aeronave care vor trebui înlocuite, dar cuvântul este 'înlocuire'. O să facem o analiză din nou – şi avem un consultant care trebuie selecţionat conform procedurii legale până la sfârşitul acestei luni – o analiză mai complexă", a spus acesta. 

Ministrul a apreciat că în cazul TAROM ar putea fi vorba despre starea tehnică a aparatelor, iar acolo trebuie intervenit, pentru a nu mai exista întârzieri şi întoarceri ale curselor aeriene. 

"Cred că poate fi altă problemă – este vorba despre starea tehnică a aparatelor. Probabil că acolo este un element unde trebuie să lucrăm, să îmbunătăţim în aşa fel încât să nu mai fie întârzieri, să nu mai fie aeronave care nu mai sunt disponibile sau curse la care se renunţă sau avioane care se întorc sau altfel de incidente. Cred că acolo este elementul operaţional imediat unde trebuie să intervenim", a precizat acesta. 

În august, ministrul Transporturilor afirma că flota TAROM va fi reînnoită, urmând ca, până în ianuarie, să fie stabilită şi configuraţia de rute cea mai avantajoasă pentru companie. 

"Planul este de a reînnoi toată flota. (…). Trebuie să fie opţiuni care să fie şi viabile tehnic, şi avantajoase pentru noi, economic", a afirmat Sorin Buşe, aflat într-o inspecţie la loturile 2, 3 şi 4 ale autostrăzii Sebeş – Turda. 

Ministrul Transporturilor a menţionat că aeronavele mari, Airbus-urile, au ajuns într-o fază critică a exploatării, iar dacă s-ar continua cu ele ar fi costuri foarte mari pentru reparaţii şi întreţinere. 

Sorin Buşe a menţionat că urmează să fie găsită, cu ajutorul consultanţilor, configuraţia de rute care este cea mai avantajoasă pentru TAROM şi care poate să aducă cel mai mare venit. 

"Şi, funcţie de această configuraţie, se va concretiza exact flota cu care o să rămânem în continuare. Această analiză a modelului de business, cu ajutorul consultanţei, dorim să o terminăm la sfârşitul anului, poate în ianuarie anul viitor, şi atunci vom decide exact aeronavele", a declarat Buşe. 

Conform acestuia, exceptând cele două aeronave mari "care trebuie înlocuite până la sfârşitul anului", restul aeronavelor "încă pot fi folosite, nu sunt atât de critice". 

Potrivit unei declaraţii de la sfârşitul lunii iunie a directorului general interimar al TAROM, Gabriel Stoe, cele două aeronave Airbus 310 aflate în flota TAROM vor fi înlocuite până la sfârşitul anului cu două aparate narrow-body de 180 de locuri, al căror preţ este în jur de 5 milioane de dolari, iar cele vechi vor fi valorificate. 

Stoe preciza, la vremea respectivă, că decizia luată vizează doar tipul de aeronavă, nu şi producătorul. Astfel, sunt vizate modelele cu 180 de locuri, narrow-body, respectiv A 320 sau Boeing 737. 

În ceea ce priveşte aeronavele vechi Airbus 310, acestea vor fi valorificate fie prin vânzare, fie prin închiriere, modalitatea nefiind încă decisă. Una dintre aeronave este operabilă până la 12 septembrie 2016, iar cealaltă, datorită mentenanţei, poate fi folosită până după 31 decembrie, la începutul anului următor. 

AGERPRES