De când a păşit în lumea antreprenoriatului, Radu Timiş a trecut prin numeroase încercări, dar s-a bucurat şi de multe reuşite. Marele câștigător al premiului "Omul de afaceri al anului" spune că fiecare om, când se naşte, vine cu nişte daruri, iar el consideră că al lui a fost antreprenoriatul. A pornit înainte de Revoluție, chiar din vremea studenției, când a fost salvamar, se ocupa de discoteci sau chiar vindea blugi aduși din Italia. După o perioadă de câțiva ani în care a predat la Oltenița, fiind profesor de sport, a venit în Capitală pentru a deveni instructor de înot şi body buiding. La scurt timp după evenimentele din ’89, împreună cu un prieten bun, venit din Germania, a deschis o afacere. În doar câteva luni a reușit să facă primul milion, din afaceri en-gros și cu bijuterii. Din cauza taxelor impuse de stat la acea vreme a pierdut toți banii.
Marile afaceri se construiesc cu trudă și pasiune
După acest eșec a mai avut o încercare nereușită, dar a treia a fost cu noroc. A deschis un chioșc de doar 12 metri pătrați în Piața Gorjului din București. Așa a luat ființă grupul Cris-Tim, cu afaceri de peste 90 milioane de euro în prezent. „Am început cu un chioşc de 6 metri pe 2 metri. Am început businessul cu soţia mea. Timp de doi ani, am stat într-un trening, munceam 18 ore pe zi, aveam mâinile bătătorite ca ale unui agricultor. Noi doi achiziţionam, noi vindeam, noi făceam contabilitate, noi făceam tot“, povestește omul de afaceri.
În momentul în care a văzut că mezelurile pe care le achiziţiona deveneau de la o lună la alta mai proaste din puncte de vedere calitativ, omul de afaceri s-a gândit să devină producător. Astfel, în 1994 își deschide prima fabrică, iar câțiva ani mai târziu inaugurează o alta, cu o capacitate de zece ori mai mare. Mai târziu, Timiş a profitat de avantajul zonelor defavorizate şi și-a mutat producția la Filipeştii de Pădure într-o nouă unitate. Astăzi are o capacitate de 150 de tone pe zi.
Click pe imagine pentru mărire
Investiții anuale de milioane de euro
Pentru că dezvoltarea unui business nu se poate face fără investiții, omul de afaceri alocă în fiecare an câteva milioane de euro pentru modernizare și retehnologizare. De exemplu anul trecut, grupul Cris-Tim și-a dublat planul inițial de investiții, depășind suma de 8 milioane de euro. Banii au fost direcționați către o fabrică de salam de Sibiu, în creșterea capacității de producție pentru mezelurile crud-uscate, în linii de ambalare complet automatizate, în zona de management, în managementul calității totale și în creșterea capacității de stocare-silozare la Boldești-Scăieni. Aici, Radu Timiș a ridicat o fermă modernă de vaci de lapte. Inițial, omul de afaceri a avut aici o crescătorie de porci, dar în urmă cu mai mulți ani a decis să renunțe la ea și să se dezvolte pe altă nișă. Acum a ajuns la un efectiv de 1.000 de vaci, din care 423 sunt pe lactație. „În aceste două grajduri care sunt conectate – au o capacitate de 700 de locuri, o sală de muls de 24 de posturi, și totul este automatizat, până și lumina este naturală, avem lumină pentru noapte cu leduri, perdele laterale care se ridică să fie o bună ventilație, saltele, muzică – le place foarte mult Bach“, povestește antreprenorul român. Timiș susține că și în acest an a bugetat investiții de câteva milioane, dar cu certitudine suma va fi majorată.
Un prim obiectiv este construirea unui nou grajd, iar pe termen lung își propune să ridice o stație de biogaz. „Obiectivul nostru este să avem undeva la 2.000 de vaci și să producem undeva la 50-60.000 de litri de lapte. Vrem să creăm plusvaloare – să facem și energie și aburi care ar fi de folos pentru fabrica de lactate și, în același timp, calitatea compostului pe care îl dăm pe câmp să fie mult mai bună“, spune Timiș. Așa cum lesne se înțelege, la Boldești-Scăieni grupul Cris-Tim are o producție integrată, de la teren, ferma de vaci până la fabrica de procesare și producție a lactatelor. „Mândruța“, așa cum și-a numit antreprenorul fabrica, are o capacitate de prelucrare de până la 5000 litri de lapte zilnic și este dotată cu echipamente moderne. În acest moment se produce lapte de consum de 1,5% și 3,5%, iaurt, smântână, lapte bătut și Sana. În curând, anunță Radu Timiș, pe piață va ieși cu un nou produs – un iaurt cu fructe 100% natural, sub noul brand Mugura. Prin acesta, „Cris-Tim își completează gama de produse, astfel încât mezelurile, lactatele și produsele ready-meal, de catering, să dea o complexitate brandului nostru“. Core-businessul rămâne producția de mezeluri, unde Cris-Tim și-a consolidat poziția de lider al pieței locale.