Businessul de Ev Mediu se întoarce în viitor

Înapoi în timp - menestreli, cavaleri și domnițe în căutarea poveștilor de altă- dată. Care este filosofia unui business pornind de la ideea de „medieval“ în secolul al XXI-lea?

A fost odată ca niciodată pe­rioada Evului Mediu, care a inspirat și câțiva antreprenori români: s-au uitat în piață, au văzut ce lipsește și au dezvoltat o nișă – tabere medievale, concerte de  muzică veche sau restaurante cu specific medieval. Ce ar putea aduce mai mult profit?
„În România, dezvoltarea segmentului medieval se echilibrează în timp, aș zice cel puțin în  trei ani, și în privința costurilor. Iar la un moment dat se poate vorbi și de profit. Investiția de început este, în general, mare. Vorbim despre materiale specifice: arme special realizate pentru antrenamentul copiilor – arcuri, săgeți, spade, materiale pentru decor, dacă luăm în calcul taberele“, punctează Laurențiu Constantin, unul dintre proprietarii Medieval Praxis.
Compania lui a funcționat inițial ca o agenție de relații publice (înființată în 2005), specializată în organizarea de evenimente culturale medievale. Treptat, Constantin a diversificat oferta și a început să organizeze și „tabere medievale pentru copii“. Se întâmpla prin 2009. Așa a ajuns să ruleze afaceri de 400.000 lei. „Cred că anul acesta vom avea o creștere de 40% și datorită unor proiecte noi“, spune el. Bineînțeles, mizează foarte mult pe tabere, mai ales că „suntem în sezon“. Pentru anul acesta a pregătit șase serii a câte o săptămână, între 24 iunie și 11 august, la Moeciu de Sus. Prețul este de 1.400 lei, în care sunt incluse transportul, cazarea, masa, costumele, activitățile și materialele didactice. Mai concret, copiii participă la ateliere de tir cu arcul, de spadă medievală, pictură și heraldică medievală sau improvizație de teatru medieval.

Concerte și festivaluri
„Maturitatea businessului“ de care vorbește Constantin este dată și de organizarea de concerte și festivaluri. Chiar dacă în 2009 numărul acestora a căzut brusc de la 35, câte au fost în 2008, la șapte, din cauza crizei, în 2010 și 2011 lucrurile au luat-o pe „un făgaș normal”, piața a început, încet, să-și revină. Așadar, antreprenorul organizează evenimente de muzică veche precum Festivalul de Muzică Veche din Capitală și Stagiunea de Muzică Bucureşti.
Potrivit analiștilor din piață, costurile pentru un eveniment  pe acest segment diferă de la câteva sute de euro până la câteva mii de euro. Fără a intra în astfel de detalii, Constantin dă un exemplu „mai vechi“ – Festivalul Cetatea Medievală, pe care l-a organziat la Mediaș, în 2008, și ale cărui costuri de producție s-au apropiat de 20.000 de euro.
Relativ același business este dezvoltat și de Nicolae Copoceanu, prin Medieval Art. „Când am început, acum 15 ani, nu m-am gândit la un business medieval. Așa am simțit atunci. Însă, dacă ar fi să încep aceeași poveste astăzi, aș face-o în altă țară, din motive obiective“, spune el. Ca și în cazul lui Constantin, Copoceanu promovează arta medievală din spațiul medieval românesc, organizând tabere pentru copii sau evenimente cu caracter medieval atât pentru companii – „fiind vorba de teambuildinguri“ -, cât și pentru centre culturale.
Restaurantul medieval din America
Că „businessul medieval“ este profitabil o demonstrează și Restaurantul Medieval Excalibur, care tocmai s-a deschis și în America, în Los Angeles, ajungând astfel la patru unități. „Este o afacere pe care am început-o în 2006 în Târgu-Mureș. Atunci a fost înregistrată și marca Restaurant Medieval Excalibur – Locul Cavalerilor. Pentru că este un stil atipic de restaurant, investiția inițială a fost de 150.000 euro.
În prezent, avem trei locații în București și una în Statele Unite“, detaliază Monica Lukacs, care deține restaurantul. Ea spune că, în general, clienții sunt atrași de atmosfera medievală, iar cele mai solicitate produse sunt platourile pentru două, patru sau șase persoane, „spectaculoase“ chiar și prin denumire: „Ospățul din ajunul bătăliei“, „Tava pentru regi“, „Marele ospăț al cavalerilor“. În acest caz, ar putea fi prețul plătit pentru un platou – între 53 și 239 de lei – prea mic pentru o întoarcere în timp?
În România, dezvoltarea seg­mentului medieval se echilibrează în timp – aș zice cel puțin în trei ani – și în privința costurilor. Iar la un moment dat se poate vorbi și de profit. Laurențiu Constantin, Medieval Praxis

1.400 lei, prețul pentru o tabără medievală, unde copiii participă la ateliere de tir cu arcul sau ateliere de spadă medievală.