Piaţa internaţională de publicitate se va majora în acest an cu 6,5%, potrivit ultimului studiu ZenithOptimedia. Cele mai importante surse de creştere sunt pieţele emergente, între care şi Europa Centrală şi de Est.

103-13279-1.jpgDacă investiţiile în Europa Centrală şi de Est devin tot mai profitabile, cele din America de Nord şi Europa de Vest sunt în scădere. Anul acesta, cheltuielile pentru advertising din aceste regiuni sunt estimate să scadă cu 3,8 procente comparativ cu anul 2007, pe de o parte din cauza crizei pieţei imobiliare, iar pe de altă parte, datorită scăderii investiţiilor şi consumului. În schimb, pentru restul regiunilor, se prognozează o creştere cu 11,1% a advertisingului, comparativ cu anul trecut. Până în 2010, piaţa globală de publicitate va creşte cu aproape 89 de miliarde de dolari faţă de 2007. La această creştere, regiunile dezvoltate, adică America de Nord, Europa de Vest şi Japonia, vor contribui cu 37%, restul de 63% fiind meritul regiunilor în curs de dezvoltare.

Scenariul din 2007 pare că se va repeta şi în acest an: pentru primul loc în topul creşterilor se anunţă din nou Europa Centrală şi de Est, unde se aşteaptă investiţii în publicitate mai mari cu 18,3% comparativ cu 2007. Experţii ZenithOptimedia estimează că această regiune va menţine ritmul şi în următorii ani: 16,2% creştere în 2009, respectiv 14,2% în 2010.

103-13280-2.jpgÎn acest context, cumpărarea recentă a agenţiei româneşti Tempo Media de către grupul internaţional de marketing şi comunicare Aegis evidenţiază potenţialul ţărilor din regiune. Comentând achiziţia, Robert Lerwill, CEO al Aegis, a spus că „datorită numărului de locuitori şi creşterii economice rapide, România a devenit una dintre cele mai importante pieţe pentru mulţi clienţi de publicitate din sud-estul Europei“. În România, potrivit datelor agenţiei locale Zenith Media, parte a reţelei ZenithOptimedia, cheltuielile pentru publicitate s-au ridicat anul trecut la circa 590 milioane de dolari, iar în acest an, piaţa ar putea atinge aproximativ 829 milioane de dolari. Chiar dacă cifrele reprezintă o creştere de peste 40%, comparativ cu anul anterior, trebuie luat în considerare faptul că sumele sunt calculate în dolari, iar cotaţia acestei monede scade faţă de euro (principala monedă în care se taxează spaţiul media în România), astfel încât creşterea reală a cheltuielilor de publicitate va fi în 2008 de circa 30%. „Depindem de factorii macroeconomici, dar până la sfârşitul anului, creşterea pieţei va fi probabil cu 5%-10% mai mică decât cea înregistrată în 2007, versus 2006“, spune Maria Tudor, managing director al Zenith Media.

Televiziunea rămâne împărăteasa de necontestat a advertisingului

103-13281-3.jpgLa fel ca în anii anteriori, cheltuielile media din România vor reveni şi în 2008, în cea mai mare parte (adică 573,8 milioane de dolari) televiziunilor; pe locul al doilea în prognoza acestui an se situează presa scrisă, cu 130,7 milioane de dolari, urmată de outdoor cu 63,2 milioane de dolari. Una dintre cele mai mari creşteri le va înregistra internetul, unde, odată cu apariţia primelor studii de audienţă, investiţiile în publicitate ar putea atinge 14,7 milioane de dolari.

103-13282-4.jpgDistribuţia cheltuielilor de publicitate din România se repetă în regiunea Europei Centrale şi de Est, unde televiziunea deţine cea mai mare cotă din cheltuieli, circa 53% în 2007. Studiul ZenithOptimedia prevede că ponderea acestui mediu va continua să crească în următorii doi ani, ajungând să deţină, în 2010, circa 55% din totalul cheltuielilor pentru advertising din Europa Centrală şi de Est. Dacă previziunile se confirmă, televiziunile din regiune ar putea încasa, peste doi ani, aproape 25 de miliarde de dolari din vânzarea spaţiului publicitar.

Capital – Editia nr. 19, data 14 mai 2008