Inceputul anului, si cu el valul masiv al persoanelor care au trecut granita, a marcat momentul formarii unei piete turistice reale atat din punctul de vedere al ofertelor, cat si al preturilor. Efecte ale eliminarii vizelor – exodul celor care se duc sa munceasca in strainatate, cresterea considerabila a numarului de turisti, dar si a celor care se duc sa-si viziteze rudele – au reorientat balanta spre destinatii europene mai greu accesibile pana nu de mult. Cresterea vanzarilor de bilete de avion cu 58% in prima luna a acestui an fata de ianuarie anul trecut sau cu 61% in mai anul acesta comparativ cu aceeasi perioada a anului 2001 constituie indicatori care vorbesc cel mai bine despre cat de mult sunt dispusi romanii sa iasa din tara. „Imediat dupa ridicarea vizelor au avut o pondere mai mare cei care au mers la munca (75 %). O data cu intrarea in sezon, ponderea s-a inversat. Acum sunt 80% turisti, restul raman sa lucreze”, declara Andrei Robotin, secretar general al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Ofertele agentiilor de turism incep sa demonstreze prin preturi ce inseamna concurenta pe zonele celor mai frumoase tari europene. Monopolul detinut de Turcia si Grecia a cazut. Concomitent, agentiile de turism pentru care aceste destinatii au insemnat ani buni de castiguri si-au regandit ofertele, urmand noile tendinte ale pietei.

Spuma castigurilor au luat-o transportatorii

Cei mai abili au mizat inca de la inceputul sezonului pe Spania, Italia si Grecia, ultima pastrandu-si inca o cota buna de piata. „Cele mai cautate tari au fost Spania, pentru care am inregistrat o crestere a numarului de persoane de 60-70% comparativ cu anul trecut, apoi Italia si Grecia, unde cererea s-a marit cu peste 50%”, spune Monica Simion, director de vanzari la firma J’Info Tours. Varfuri ale solicitarilor de anul acesta, cele trei tari au diversificat oferta agentiilor de turism, dar si a transportatorilor. „Impactul eliminarii vizelor a fost benefic, procentajul de calatori spre destinatiile europene inregistrand o crestere importanta fata de celelalte tari. Rute foarte cerute au fost cele catre Peninsula Iberica. Vanzarile totale au crescut cu aproximativ 25% fata de anul trecut, numarul total de pasageri care au calatorit din si spre Romania la bordul aeronavelor KLM depasind 100.000”, afirma Radu Dumitrescu, director de marketing la KLM Romania. Pentru Olympic Airways, lunile aprilie-mai, cele mai cautate de turistii care vor sa-si petreaca concediul in Grecia, au adus o crestere de 23% a cifrei de afaceri comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Fluxul cel mai mare de turisi l-au inregistrat agentiile care dispun si de retea proprie de autocare (J’Info Tours, Atlassib, Eurolines). Masinile cu care se pleaca sunt in permanenta pline, cele mai cerute destinatii fiind Italia si Spania, zone pentru care si la transportul cu autocarul s-a inregistrat o crestere spectaculoasa. Pentru aceeasi categorie de turisti, cea care prefera autocarul in locul masinii personale, Germania este in continua crestere, in timp ce Grecia a mai scazut cu 15% fata de anul trecut. si asta intrucat cei mai multi turisti pleaca mai degraba cu masina proprie decat sa mai plateasca un bilet de autocar sau avion. „La noi, cererile pentru toate destinatiile au urcat cu mai mult de 100 %. Cea mai ceruta este Italia (400 %), datorita celor care pleaca la munca. Anul trecut pe Italia aveam doua curse pe zi, anul acesta pleaca zilnic cinci-sase autocare. Dupa desfiintarea vizelor am deschis sapte noi agentii in tara”, spune Petre Florentin, director la firma Atlassib.
Schimbarile in legislatie dupa eliminarea vizelor au alimentat si conturile companiilor de asigurari. Din momentul in care asigurarile medicale au devenit obligatorii, a calatori in strainatate inseamna sa alegi inevitabil una dintre firmele de asigurari care-si impart felia substantiala a turismului extern. Daca in ianuarie 2001 Allianz tiriac castiga 1,05 miliarde de lei din asigurari medicale, in aceeasi perioada a anului in curs, incasarile se ridicau la 4,8 mld. de lei.
Tendinta reducerii tarifelor la transportul aerian si la cel cu autocarele de linie deja exista, gradul de ocupare a crescut, la fel si numarul contractelor dintre firmele romanesti si cele straine. Se poate vorbi de o reactie in lant care va duce in final la scaderea preturilor pentru cele mai solicitate destinatii europene.     

PRINCIPALELE VARIATII ALE VANZARILOR DE BILETE DE AVION

2001            ian.-iulie 2002
Valoarea totala a vanzarilor
84 milioane de dolari    130 milioane de dolari
Numar de bilete vandute
285.000            330.000
Pretul mediu al unui bilet de avion    
335 de dolari        335 de dolari

Turistii umplu buzunarele asiguratorilor

Incasari din asigurari medicale (mld. lei)

Compania    ian. 2001    ian. 2002
Omniasig    1,70         6,06
Allianz tiriac    1,05         4,8
Ardaf        0,484        4,02

ITALIA
Cele mai solicitate destinatii: Venetia, Roma, Milano,
Lido di Jesolo
Moneda: Euro
Pretul transportului cu autocarul: 120-130 de euro dus intors
Pretul mediu al unui sejur de 7 zile la un hotel de 3***:
200-275 de dolari/persoana

GRECIA
Cele mai cerute destinatii:
Katerini, Santorini, Creta, Athos, Atena, Myconos
Moneda: Euro
Pretul transportului cu autocarul: 120-155 de dolari dus-intors
Pretul mediu al unui sejur de 7 zile la un hotel de 3 ***:
210-270 de dolari/persoana

SPANIA
Cele mai solicitate destinatii:
Costa Brava, Barcelona, Madrid, Insulele Baleare
Moneda: Euro
Pretul transportului cu autocarul: 250-300 de euro dus-intors
Pretul mediu al unui sejur de 7 zile la un hotel de ***:
245-315 euro/persoana

lumea pleac~ de la bucuresti
Ponderea celor mai importante orase in vanzarile de bilete de avion
(ian. 2002 – 30 iunie 2002)

Bucuresti     73 %
Cluj        7 %
Timisoara    6,5 %
Brasov         3,2 %
Constanta     2,5 %