FINANŢĂRI Dinamica micilor întreprinzători şi potenţialul enorm de dezvoltare pentru următorii trei-cinci ani au atras atenţia băncilor comerciale. Tot mai multe instituţii financiare şi-au îmbunătăţit oferta de creditare, iar rezultatele se văd. În ultimul an, volumul finanţărilor pentru IMM-uri s-a dublat, creştere cu mult peste cele înregistrate în cazul altor categorii de clienţi.

Afaceri în creştere

„În acel moment, eram în căutarea unei soluţii de finanţare şi aveam nevoie de mai mult decât de un furnizor de fonduri. Aveam nevoie, în egală măsură, de cea mai potrivită structură de finanţare în raport cu proiectul nostru, dar şi cu capacitatea noastră de a rambursa un împrumut. Echipa de experţi IMM a Raiffeisen Bank – Prahova ne-a acordat consultanţă şi am obţinut finanţare atât pentru nevoile curente, cât şi pentru investiţii. Apelul la finanţare a fost unul dintre cei mai importanţi paşi pe care i-am făcut. Aceasta ne-a permis să ajungem în poziţia de lider pe piaţa prahoveană, poziţie de care ne bucurăm astăzi“, a spus Costin Alin Ene, director general Eka Trust SRL. Firma sa a ajuns lider pe piaţa de pneuri şi anvelope a judeţului Prahova, iar relaţia cu Raiffeisen Bank a început în 2004, după o prospectare a pieţei şi a ofertelor financiare. Parteneriatul a contribuit la creşterea cifrei de afaceri a companiei cu 56%.
Adrian V. din Bucureşti, care a răspuns pe site-ul revistei Capital, relatează: „După ce am avut o întâlnire cu reprezentanţii BRD şi le-am explicat care sunt de fapt nevoile firmei mele, mi-a plăcut că am putut să discut tot şi să trimit actele pe e-mail, direct de la birou“ Singura nemulţumire a lui Adrian în relaţia sa cu banca se leagă de faptul că nu a putut să ia un credit mai mare de 25.000 de euro, „pe motiv că cifra mea de afaceri este prea mică, chiar dacă toate veniturile mele se transformă în profit, pentru că am cheltuieli destul de mici“.

PROCEDURI
Foarte mulţi întreprinzători se plâng de multitudinea de acte pe care le cer băncile pentru a aproba un credit pe firmă. Totuşi, în ultimul an, băncile au atacat acest segment şi au început simplificarea procedurilor, tendinţă care va continua. În plus, finanţările ajută la dezvoltarea afacerii, iar oportunităţile din anii de creştere economică nu vor mai fi aceleaşi pe o piaţă matură, cum va fi şi cea românească în cinci-şase ani.

Boomul creditelor

„Când am început să acordăm credite pentru IMM-uri, în ianuarie 2003, nu am reuşit să dăm împrumuturi decât de şase milioane de euro într-un an. Numai în acest an am dat însă credite în valoare de 250 de milioane de euro“, spune Alexandru Ciobanu, director pe segmentul IMM din Raiffeisen Bank, amintind astfel explozia împrumuturilor pentru IMM-uri din ultima vreme. Ultimul an este, practic, anul decisiv: Consiliul Întreprinderilor private mici şi mijlocii din România arată că aproape 50% din IMM-urile de la noi au apelat la un credit bancar pentru finanţarea afacerii proprii.
Şi în cazul BRD, creşterea este la fel de importantă. Lucian Cojocaru, director comercial, spune că soldul total al creditelor pentru IMM acordate de bancă a crescut în perioada iunie 2006 – iunie 2007 cu 73%, BRD estimând că deţine o cotă de piaţă de 20% pe acest segment. Şi soldul împrumuturilor pentru întreprinzători la BCR a crescut cu 28% în ultimele 12 luni, în timp ce în cazul Băncii Transilvania valoarea acestor tipuri de credite s-a dublat.
Interesant de remarcat este faptul că cea mai spectaculoasă dinamică încep să o aibă întreprinzătorii foarte mici, firmele cu o cifră de afaceri de sub 1,5 milioane de euro. Media creditelor pe astfel de firme este în jurul a 7.000 de euro şi sunt luate pe termen scurt. De altfel, Alexandru Ciobanu spune că expansiunea finanţărilor în domeniu se datorează şi creşterii cifrei de afaceri a IMM-urilor, care este de 40%-50% de la an la an.

COSTURI
Dobânzile bancare au scăzut, iar marjele de profit ale băncilor pe segmentul IMM sunt între 2,5% şi 7% la lei. Totuşi, întreprinzătorii nu sunt interesaţi doar de costul creditului, ci şi de viteza de reacţie a băncii şi de calitatea serviciilor. De altfel, ce mai contează o dobândă de maximum 10%, când afacerea creşte cu
25%-30% pe an? Boomul creditelor pentru IMM-uri va mai continua cel puţin doi-trei ani.

Evaluarea managerului

„Un business depinde foarte mult de întreprinzător“, crede Lucian Cojocaru de la BRD, amintindu-şi de perioada în care a început deprecierea euro, şi foarte mulţi întreprinzători din industria lemnului au dat faliment din această cauză. Totuşi, nu toţi au ieşit definitiv din piaţă. Unii au găsit soluţii de redresare. „În plus, economia se mişcă foarte repede acum. Întreprinzătorii îşi reorientează businessurile, fac fuziuni sau vând afacerea şi încep alta nouă“, spune şi Alexandru Ciobanu de la Raiffeisen Bank.
Este principalul unghi din care o bancă evaluează o afacere şi decide dacă se califică sau nu pentru un credit. Calitatea managementului şi a acţionarilor este de multe ori pe primul loc în criteriile de evaluare stabilite de o bancă. Odată trecut acest hop, IMM-ul poate obţine cu uşurinţă un credit fără garanţii materiale suplimentare (bunul finanţat se ia oricum în calcul).
Un alt criteriu este cel legat de calitatea firmei. Aici sunt analizate în special activele deţinute, cifra de afaceri şi existenţa unui profit (chiar dacă este mult mai mic în comparaţie cu cifra de afaceri, profitul trebuie să existe pentru calificarea firmei la un credit). În cazul în care firma nu deţine active (gen afacerile pe software), se face analiza financiară.
În procedura simplificată a mai multor bănci, sunt necesare doar bilanţul contabil şi dosarul juridic. Pentru firmele foarte mici, cu cifră de afaceri de până în 100.000-150.000 de euro, evaluarea se face în funcţie de scoring, la care se adaugă o serie de criterii comportamentale.
Evaluarea oricărui tip de IMM se face pe baza unui mix de criterii financiare şi nefinanciare.

RISCURI
Rata de default a creditelor pentru IMM este sub 1% din creditele acordate, mult mai mică decât la creditele pentru persoane fizice. Băncile şi-au îmbunătăţit substanţial oferta de credite imobiliare pentru firme.

Top finanţări

Cele mai dinamice sectoare au şi cea mai mare nevoie de finanţare. După statisticile făcute de băncile comerciale, cele mai multe împrumuturi sunt contractate de întreprinzătorii din zona de retail trade (mici magazine locale, comercianţi de toate tipurile, distribuitori etc.).
Pe locul doi se află sectorul construcţiilor, care în ultimii ani are o dinamică aparte. În acest sector de activitate au apărut foarte multe IMM-uri, tocmai pentru că se pot face nenumărate subcontractări, atât de la marii developeri de rezidenţiale, cât şi de la constructorii de autostrăzi.
Pe locul trei sunt serviciile, de la firme de turism până la cele de contabilitate.
Din întreg portofoliul, creditele pe termen scurt reprezintă 50%, iar cele pe termen mediu şi lung, tot 50%. Şi asta deoarece firmele mici se împrumută în general pe termen scurt, în timp ce IMM-urile care au un istoric pe piaţă preferă să ia bani pe termen mediu şi lung, tocmai pentru a dezvolta investiţiile.
Reprezentanţii BCR spun că IMM-urile contractează în special credite destinate activităţii curente şi de investiţii. Nici liniile de credit nu sunt uitate de IMM-uri. Spre deosebire de acum doi sau trei ani, balanţa împrumuturilor pentru IMM-uri începe să încline din ce în ce mai mult în favoarea leului, datorită eliminării riscului valutar.

SPECIALIŞTI
Toate băncile care sunt preocupate de finanţarea IMM-urilor şi-au format consilieri de credite, pe două sau trei direcţii. Banca Transilvania are 400 de specialişti IMM, Raiffeisen Bank şi-a constituit o reţea de consultanţi locali, atât pentru creditele pentru firme, cât şi pentru viitoarele fonduri structurale. La BRD Groupe Société Générale, consultanţii sunt împărţiţi în trei categorii distincte.
Rata de aprobare a creditelor pentru IMM-uri a ajuns la 60%-70%. În urmă cu câţiva ani, această rată de aprobare se situa aproape de zero.

Probleme nerezolvate

Un punct nevralgic al întreprinzătorilor din România este finanţarea start-up-urilor. Istoricul unei firme este extrem de important în evaluarea bonităţii. Majoritatea creditelor pentru IMM-uri sunt date celor care au cel puţin un an de activitate. În cazul celor care vor să pună o afacere pe picioare şi apelează din start la finanţarea bancară apar totdeauna probleme. „Peste 50% din start-up-uri mor în primele 18 luni de existenţă. De aceea, trebuie finanţate cu foarte multă grijă“, spune Alexandru Ciobanu. Proiectul unui start-up poate arăta extraordinar pe hârtie, dar pentru a convinge banca să ofere finanţare sunt necesare calităţi speciale de management şi, de multe ori, instituţia de credit analizează chiar trecutul individului. Experienţa întreprinzătorului într-un anumit domeniu de activitate se poate dovedi de foarte multe ori vitală.
O altă problemă este legată de însăşi piaţa produselor bancare. Interesul băncilor pentru IMM-uri este relativ recent. Abia în ultimii doi ani, tot mai multe bănci au devenit preocupate de această piaţă, motiv pentru care sectorul bancar de la noi nu este la fel de sofisticat precum cel din Austria sau Germania. Abia în ultimul an, IMM-urile au început să fie structurate pe categorii după anumite criterii. Produsele de finanţare sunt încă simpliste, iar băncile lucrează din ce în ce mai mult pentru a crea produse noi care să vină în întâmpinarea potenţialilor clienţi. Creditul imobiliar pe termen lung (deşi nu depăşeşte 15 ani) a apărut abia în ultimul an, iar la soluţiile de internet banking specializate pentru IMM-uri încă se lucrează. „Este o perioadă de găsire de produse noi, iar băncile manifestă un interes din ce în ce mai crescut pentru acest sector“, spune Alexandru Ciobanu.

GARANŢII
Multe bănci încă solicită garanţii greu de asigurat de către IMM-uri, chiar pentru produse la care obligativitatea acestora nu se justifică. Alte instituţii le elimină treptat.

Oferta bancilor

58-5189-0809_brd.jpgBRD Groupe Société Générale
PACHETUL GO (credite pentru afaceri cu o activitate de până la un an) cuprinde creditul de investiţii (75.000 lei cu garanţii) şi cel pentru finanţarea activităţii curente  (35.000 lei cu garanţii)
PACHETUL MASTER (credite pentru IMM-uri cu perioadă de activitate de peste un an) cuprinde o linie de credit de 75.000 lei (de maximum 1,5 ori cifra de afaceri medie lunară) fără garanţii materiale, un card de business, fără garanţii, un credit pentru dezvoltare de 5.000 de euro, fără garanţii şi credit imobiliar/ipotecar
PACHETUL EASY – Credit instant pe card business de 1.500 lei, fără garanţii materiale
GAMA "SIMPLIS CREDIS" cuprinde facilitate de credit pe termen scurt de 400.000 lei, descoperit autorizat de Cont Business PLUS de 140.000 lei cu garanţii etc.

58-5190-0809_bt.jpgBanca Transilvania
PACHETUL 1 ORĂ conţine creditul pentru capital de lucru de 30.000 lei, fără garanţii, şi creditul de investiţii pentru care banca nu solicită avans
START-UP întreprinzătorul trebuie să acopere 25% din valoarea investiţiei. Finanţarea se poate ridica la 85.000 lei
PRODUS 0% – credit cu dobândă 0%, comision de analiză şi de administrare lunar de 1% din valoarea creditului. Aceste condiţii sunt valabile atâta timp cât clienţii returnează creditul în ultima zi a lunii, urmând ca acesta să le fie pus la dispoziţie din nou, automat, în dimineaţa următoare. Fără garanţii.
IMOBILIAR – nu necesită avans.

58-5191-0809_raiffeisen.jpgRaiffeisen Bank
CLIENŢII IMM MICRO Societăţile cu cifra de afaceri sub un milion de euro, indiferent de numărul de angajati, pot solicita mai multe credite în acelaşi timp, cu garanţii
CLIENŢII IMM MEDII Societăţile cu cifra de afaceri de până în 5.000.000 euro, indiferent de numărul de angajaţi, trebuie să aibă un avans de minimum 20% din costul total al proiectului de investiţii. 

58-5192-0809_bancarom.jpgBanca Românească
• creditul de investiţie pe termen mediu/lung (maximum 10 ani)
• creditul de trezorerie acordat pe bază de instrumente de plată în curs de încasare
• linia de credit „PLUS capital“ pe 6 luni, cu dobândă fixă de 9%
• Creditul „Suport-Activ“ non-revolving în lei sau euro, destinat refinanţării datoriilor către furnizori şi/sau către bugetul consolidat al statului.

58-5193-0809_bcr.jpgBCR
• Micro-credit pentru activitatea curentă: se acordă pentru creditarea de ansamblu a activităţii de aprovizionare, producţie, desfacere, prestări servicii sau pentru creditarea unor subactivităţi, proiecte, contracte etc.
• Micro-credit pentru finanţarea cheltuielilor şi stocurilor
• Micro-credit pentru investiţii
• Toate creditele se acordă cu garanţii.