Băncile taie comisioanele pentru internet banking

Serviciile bancare se mută tot mai mult pe internet. Au avantajul că sunt non-stop şi fără coadă. Chiar dacă nu au reuşit să treacă de faza pionieratului cu numărul de utilizatori, băncile au început deja să intre într-o competiţie tot mai puternică, reducând comisioanele. Programul de lucru din companiile româneşti devine tot mai încărcat. Angajaţilor le rămâne din ce în ce mai puţin timp pentru a-şi rezolva probleme personale, mai ales dacă ocupă şi funcţ

Serviciile bancare se mută tot mai mult pe internet. Au avantajul că sunt non-stop şi fără coadă. Chiar dacă nu au reuşit să treacă de faza pionieratului cu numărul de utilizatori, băncile au început deja să intre într-o competiţie tot mai puternică, reducând comisioanele.

Programul de lucru din companiile româneşti devine tot mai încărcat. Angajaţilor le rămâne din ce în ce mai puţin timp pentru a-şi rezolva probleme personale, mai ales dacă ocupă şi funcţii importante. Constantin Ferşeta a ajuns, la 30 de ani, director de marketing la Neogen şi nu îşi poate găsi timp pentru a plăti facturile la lumina, cablu, internet decât după ora 18. Ar risca să aibă restanţe sau serviciile întrerupte dacă n-ar apela la serviciul de internet banking al Volksbank.

Primele soluţii de internet banking au apărut în 2001 – însă, cum la vremea aceea puţini erau cei care să aibă şi conturi mari în bancă şi conexiune la internet, piaţa serviciilor de internet banking a stagnat câţiva ani. La început, principalii clienţi au fost firmele mari sau clienţii VIP. Statisticile Ministerului Comunicaţiilor indicau că numărul de utilizatori se ridica la puţin peste 18.000 de persoane, la finele lui 2003, la doi ani după apariţia primelor aplicaţii de acest gen. În 2006, numărul lor a crescut de peste zece ori, la circa 200.000 de persoane. Iar în prezent, estimările Capital evaluează piaţa serviciilor de internet banking la circa 300.000 de persoane. În acest moment, 27 de bănci au în ofertă astfel de servicii.

Operaţiuni din faţa calculatorului

Indiferent de banca la care apelezi, serviciile oferite sunt similare. Poţi vedea ce solduri ai în conturi, poţi realiza transferuri şi schimburi valutare, poţi muta banii din contul curent în depozite. Unele bănci îţi permit chiar să defineşti plăţi automate periodice – cum ar fi achitarea chiriei în fiecare lună, a ratelor sau a abonamentului la internet şi cablu TV.

Sunt însă şi bănci care au mers dincolo de facilităţile clasice. Banca Transilvania a lansat un serviciu care permite realizarea de tranzacţii pe bursă, Alpha Bank îţi dă posibilitatea să-ţi muţi conturile la altă sucursală, BRD – să-ţi deschizi depozite online. Unicredit-Ţiriac a anunţat recent că a îmbunătăţit serviciile de internet banking, lansând opţiunea transmiterii de mandate de debit direct. Debitul direct permite furnizorului să solicite băncii să retragă automat bani din contul clientului, în baza acestui mandat. După fuziunea Unicredit-HVB-Ţiriac, clienţii Ţiriac şi Unicredit au trecut la platforma de internet banking a HVB.

Pentru a folosi servicii bancare pe internet, trebuie, în primul rând, să ai cel puţin un cont curent la banca respectivă. Apoi, să te deplasezi la o sucursală, pentru a completa o cerere şi un contract. Funcţionarii de la ghişeu îţi vor defini apoi un cont şi, dacă e cazul, îţi vor înmâna dispozitivul necesar accesării contului.

În Statele Unite, serviciile de internet banking sunt utilizate de aproape jumătate dintre clienţii băncilor. În România, cei 300.000 de utilizatori de servicii bancare la distanţă reprezintă doar o mică parte din cei care apelează la servicii bancare. Potrivit datelor BNR, la finele lui 2006, băncile aveau în total peste 18,5 milioane de clienţi în România – persoane fizice şi persoane juridice. Numărul real este însă mai mic, statistica neluând în calcul că o persoană poate lucra cu mai multe bănci.

Explicaţia pentru gradul mic de penetrare al serviciilor bancare la distanţă provine, în parte, şi din faptul că nu toată lumea are acces la internet. La finele lunii iunie, doar 4,5 milioane de români aveau acces la internet, potrivit datelor Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei.

Costuri din ce în ce mai mici

În plus, ştirile despre atacurile informatice la adresa clienţilor băncilor, îngrijorările legate de securitatea aplicaţiilor şi teama că operaţiunile sunt mult mai complicate în absenţa funcţionarului bancar au redus şi mai mult numărul potenţialilor clienţi. Însă, este de aşteptat ca în anii următori România să recupereze decalajele faţă de statele occidentale în ceea ce priveşte gradul de penetrare a serviciilor bancare la distanţă. Iniţiativa ar trebui să vină din partea băncilor, care astfel ar putea să servească un număr tot mai mare de clienţi, fără a crea cozi în sucursale şi fără a investi milioane de euro în deschiderea de noi unităţi.

Faptul că în prezent majoritatea băncilor au lansat platforme de internet banking este o dovadă în acest sens. În plus, a început şi o bătălie a comisioanelor, băncile nou-intrate pe piaţă sau cele care şi-au relansat serviciile de internet banking renunţând la comisioanele lunare de administrare. Aceeaşi bătălie a costurilor se duce şi la nivelul comisioanelor pentru operaţiuni – din 2007, transferurile online fiind taxate cu procente mai mici decât operaţiunile la ghişeu.

Utilizatori

200.000 este numărul persoanelor care utilizau servicii bancare prin internet în România la finele anului 2006, potrivit Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiilor.

Operaţiuni bancare prin internet

TRANSFERURI Poţi plasa un ordin de plată pentru un transfer şi la ore la care sucursalele bancare sunt închise. În cazul transferurilor interbancare, dacă e trecut de ora închiderii, transferul se va realiza în ziua următoare. În cazul transferurilor între conturi la aceeaşi bancă, sumele apar imediat în contul beneficiarului. În plus, şi comisioanele sunt mai mici. La BRD, un transfer este taxat cu 0,3 lei mai puţin decât dacă ar fi efectuat la ghişeu. La BCR şi la Unicredit, reducerea faţă de comisioanele la ghişeu este de 50%, iar la ING de 60% în cazul comisioanelor interbancare.

EXTRASE DE CONT Poţi afla soldul conturilor oricând. În plus, poţi vedea şi operaţiunile efectuate într-o perioadă pe care o selectezi singur.

PLĂŢI FURNIZORI Majoritatea băncilor au secţiuni predefinite pentru plata furnizorilor de utilităţi, astfel încât să nu fie nevoie să introduci contul IBAN de fiecare dată. Poţi defini şi plăţi automate pentru rate şi alte abonamente cu sume fixe.

Abonamente Internet banking

Pentru utilizarea serviciilor de internet banking, trebuie să plătiţi circa un euro pe lună, dar în ultima perioadă s-au înmulţit ofertele gratuite. Cei mai mulţi utilizatori persoane fizice sunt la BRD – 90.000, Raiffeisen – circa 55.000 şi Unicredit-Ţiriac – 25.000, în timp ce BCR are doar 4.500.

Banca Comision lunar
Alpha click zero
eBCR zero
ING Home Bank 3 lei
Raiffeisen online 1 euro
BRD Net 1 euro
BT 24 2,5 lei
Unicredit Ţiriac zero
Bancpost 1 dolar