Băneasa Shopping City şi centrele comerciale Polus au reuşit să atragă nume dintre cele mai importante pe piaţa de retail. Developerii investesc milioane de euro pentru a-şi diversifica oferta.
După avalanşa de proiecte de centre comerciale nou-apărute pe piaţa imobiliară, evoluţia sectorului a oferit prilejul ca una dintre dilemele retailerilor interesaţi de piaţa autohtonă să fie rezolvată. Între artera comercială a marilor oraşe şi mallurile de mari dimensiuni, majoritatea retailerilor de produse premium le-au ales pe cele din urmă.
Peek & Cloppenburg, una dintre cele mai importante mărci fashion din Germania, va deschide în Băneasa Shopping City un magazin tip „department store“, în care vor fi prezentate colecţiile a peste 200 de mărci internaţionale, pe o suprafaţă de peste 4.200 mp. Acesta va deveni, conform reprezentanţilor Băneasa, cel mai mare magazin de modă din România. „Investiţiile în Băneasa Shopping City au fost suplimentate pentru a putea oferi toate facilităţile. În prezent, o serie de firme extrem de importante din Europa au închiriat spaţii în cadrul centrului comercial, făcându-şi prin aceasta şi intrarea pe piaţa românească“, spune Ali Ergun Ergen, development manager în cadrul Băneasa Developments. Un alt grup de tradiţie este Inditex, intrat pe piaţa românească în anul 2004, prin intermediul Azadea Group, odată cu deschiderea magazinului Sunglass Hut. Inditex Group aduce mărcile Zara şi Pull and Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho. Alături de aceste branduri, Azadea Group, unul dintre cele mai importante grupuri de retail din Orientul Mijlociu, va lansa în premieră în România mărcile: Jules (îmbrăcăminte bărbaţi), Cool Cat (modă pentru tineret) şi Piazza Italia (un concept destinat întregii familii).
Azadea şi Inditex vor constitui cel mai mare retailer din Băneasa Shopping City, urmând să opereze 16 magazine, pe o suprafaţă de 6.000 mp.
Clujul şi Constanţa, ofertă la pachet
Un developer cu o vechime de zece ani pe piaţa imobiliară, Trigranit, construieşte, la Constanţa şi Cluj-Napoca, centrele comerciale Polus. Aici vor fi găzduiţi peste 180 de retaileri, printre care Bershka, Koton, Takko, Debenhams, New Yorker, Zara, Mango, Marks & Spencer, Motivi, Ecco, Sephora sau Yves Rocher.
Până la urmă, de ce aleg retailerii mallul? Ei bine, avantajele sunt certe. Preţurile de închiriere pentru spaţiile de expunere sunt mult mai mici decât cele stradale, iar afluenţa publicului este foarte ridicată. „Avantajul proiectului nostru constă, în primul rând, în faptul că face parte dintr-un parc de retail, un proiect „greenfield“, localizat în cea mai dinamică zonă de retail din Bucureşti. Practic, Băneasa Shopping City este un „fashion mall“ în care peste 50% din suprafaţa închiriabilă reprezintă branduri noi“, continuă Ali Ergun Ergen. Dacă în Bucureşti, Băneasa Shopping City pare în pole position ca număr şi calitate a chiriaşilor antamaţi, Clujul şi Constanţa sunt două localităţi unde concurenţa între dezvoltările comerciale devine acerbă. Astfel, subiectele celor mai mari tranzacţii din acest segment, Polus Center Cluj-Napoca şi Constanţa (achiziţionate de Immoeast pentru 395 milioane de euro) par să conducă în bătălia pentru atragerea retailerilor. „Polus City Center va găzdui peste 180 de retaileri. 40% dintre chiriaşi vor deschide primele lor magazine pe piaţa din zonă şi 15% dintre ei vor pătrunde pe piaţa autohtonă în cadrul Polus“, declară pentru Capital Arpad Torok, chief leasing director şi development director Trigranit în România.
Un aspect interesant rezidă, conform declaraţiilor lui Torok, în faptul că aproximativ trei sferturi dintre chiriaşii de la Cluj-Napoca vor apărea cu magazine şi în dezvoltarea comercială constănţeană a companiei maghiare.
Un chiriaş de peste un milion de euro
În strategia de atragere a chiriaşilor, developerii folosesc diferite tehnici. „Acum o lună am anunţat că dublăm suprafaţa zonei de distracţie, ce devine astfel una dintre cele mai mari din România şi chiar din Europa de Sud-Est. Centrul de distracţie va avea peste 30.000 mp, şi va fi deschis la finele anului 2008“, afirmă Ali Ergun Ergen.
Înainte de a decide să închirieze spaţiu într-un astfel de proiect, retailerii analizează oraşul, portofoliul şi reputaţia dezvoltatorului, dimensiunile, traficul estimat şi mixul de chiriaşi ale centrului comercial. „Noi estimăm că fluxul de vizitatori în cazul Polus Center Cluj va fi de 250.000 pe lună, în primul an de la deschidere“, conchide Arpad Torok.
În prezent, chiriile din centrele comerciale sunt, conform Colliers International, de 25-28 euro/mp, în Bucureşti. Prin urmare, numai de pe urma celor 4.200 mp închiriaţi de Peek & Cloppenburg în cadrul Băneasa Shopping City, se pot obţine anual venituri de peste un 1,2 milioane de euro. În provincie, susţin analiştii Colliers, chiriile sunt ceva mai mici, în jurul a 20-25 euro/lună.
«Practic, Băneasa Shopping City este un „fashion mall“ în care peste 50% din suprafaţa închiriabilă sunt branduri noi, prezente pentru prima dată în România.»
Ali Ergun Ergen, retail administrator & development manager, Băneasa Developments