Conform datelor publicate de CNN, compania din Shenzhen a atins venituri anuale de 777 miliarde de yuani (aproximativ 107 miliarde de dolari), depășind astfel cele 97,7 miliarde de dolari raportate de Tesla.
Vânzările hibride – cheia succesului BYD
Ascensiunea rapidă a BYD a fost alimentată de popularitatea tot mai mare a vehiculelor hibride. Deși Tesla a rămas în frunte la capitolul vânzări de vehicule complet electrice, cu 1,79 milioane de unități, BYD a vândut 1,76 milioane de astfel de vehicule.
Însă, prin includerea vânzărilor de modele hibride, compania chineză a ajuns la un total impresionant de 4,3 milioane de unități vândute la nivel global în 2024.
Această strategie i-a oferit un avantaj competitiv semnificativ pe o piață din ce în ce mai disputată, consolidând poziția BYD ca lider global în industria vehiculelor electrice.
Inovații tehnologice care schimbă jocul
În plus față de performanțele financiare, BYD a făcut pași importanți în ceea ce privește inovația. Fondatorul companiei, Wang Chuanfu, a prezentat recent o nouă tehnologie de încărcare a bateriei care permite alimentarea completă a unui vehicul electric în doar cinci minute — o viteză net superioară față de sistemul Tesla, care are nevoie de aproximativ 15 minute.
Totodată, BYD a anunțat în februarie lansarea gratuită a sistemului său avansat de asistență pentru șofer, denumit „God’s Eye”, pentru toate modelele sale, ceea ce ar putea atrage și mai mulți cumpărători, în special din piețele emergente.
Tesla, afectată de tensiunile comerciale dintre SUA și China
Într-un context global tensionat, Tesla pare să fie afectată din ce în ce mai mult de războiul comercial dintre SUA și China. Compania a eliminat recent butoanele „comandă acum” pentru modelele sale de lux (Model S și Model X) de pe site-ul din China, înlocuindu-le cu „vezi mașinile disponibile”, fără a oferi explicații oficiale.
Schimbarea vine după ce președintele Donald Trump a crescut tarifele pentru importurile din China la 145%, iar Beijingul a răspuns cu taxe de 125% pentru exporturile americane. Aceste măsuri au făcut ca mașinile produse în SUA să devină mult mai scumpe în China, diminuând atractivitatea lor în fața celor produse local.
Declinul imaginii Tesla în Europa
Pe lângă provocările din Asia, Tesla se confruntă și cu o scădere accentuată a vânzărilor în piețele europene. În Franța și Suedia, vânzările au înregistrat un declin pentru a treia lună consecutivă, ajungând la cel mai scăzut nivel trimestrial din 2021 încoace.
Motivul nu ține doar de concurența crescândă din partea producătorilor chinezi, ci și de imaginea publică tot mai controversată a lui Elon Musk. Afilierea CEO-ului Tesla la cercuri politice de extremă dreapta din Europa, precum și sprijinul său pentru Donald Trump, au generat critici dure și chiar proteste.
„Nicio altă marcă auto nu a suferit o cădere globală de imagine atât de rapidă”, a declarat Quentin Willson, fondatorul organizației FairCharge din Marea Britanie și fost proprietar de Tesla.
Atacuri împotriva Tesla în marile orașe europene
Pe fondul tensiunilor politice și sociale, mai multe showroom-uri Tesla din orașe precum Roma, Berlin sau Stockholm au fost vandalizate, iar mașini ale mărcii au fost ținta protestatarilor.
Toate acestea vin cu puțin timp înaintea lansării noului SUV Model Y, care ar putea juca un rol important în relansarea vânzărilor companiei.