negociaza intre mari puteri economice si politice si trebuie sa negocieze cu grija”, facand referire aici la relatiile cu SUA si UE. El afirma ca in favoarea aprobarii acestui proiect a contat foarte mult si faptul ca Romania se chinuieste de 14 ani sa construiasca autostrazi, dar el este cel dintai ministru care va inaugura, anul acesta, un sector de 50 de kilometri. „Credem ca Bechtel va finaliza autostrada asa cum am stabilit, adica pana in 2012”, afirma el.El recunoaste ca nu a fost niciodata vorba despre un parteneriat public-privat, mai ales pentru ca grupul american nu agreeaza aceasta forma, desi a declarat de mai multe ori ca autostrada va fi finantata prin aceasta metoda. „Noi nu am dorit ca acest proiect sa fie derulat in parteneriat public-privat, pentru ca pot aparea ulterior anumite complicatii”, a declarat Michael Adams, director general al Bechtel International. Adams se refera, probabil, la chestiunile legate de proprietatea asupra terenurilor de pe traseu si la faptul ca, intr-o tara ca Romania, investitia se recupereaza mai greu.Surse guvernamentale spun ca proiectul Bechtel poate fi finalizat mult mai repede decat varianta de autostrada propusa de Uniunea Europeana, din motive legate de birocratia existenta la Bruxelles. „Austriecii de la Strabag si francezii de la Vinci au depus plangeri la Bruxelles legate de intarzierea eliberarii fondurilor pentru sectiunile de autostrada dintre Bucuresti si Brasov, care sunt partial finantate din bani europeni”, spun sursele citate. Oficiali europeni de la Bucuresti spun insa ca Guvernul Nastase a jucat la doua capete, din moment ce si-a pus semnatura si pe proiectul de autostrada Nadlac-Bucuresti, care urmeaza un traseu paralel. „Noi nu am fost informati direct de acest lucru”, declara oficialii europeni. „Uniunea Euopeana stia, prin Delegatia de la Bucuresti, ca noi discutam cu Bechtel, si ne-am dat seama de la inceput ca e „nefericita””, spune, in replica, Mitrea.El spune ca a acceptat sa incredinteze direct grupului american Bechtel constructia autostrazii Brasov-Bors, pentru ca „solutia tehnica propusa pare cea mai viabila”. „Americanii au cu totul alta filozofie de constructie a autostrazilor fata de europeni, plecand de la solutiile de preturi propuse pana la materialul folosit”, spune Mitrea. El adauga ca pretul de 2,5 miliarde de dolari nu este batut in cuie, ci doar „valoarea de referinta a proiectului”. Ministrul sugereaza, astfel, ca autostrada poate costa mai putin.Surse din cadrul Uniunii Europene spun insa ca „diferenta de pret dintre acest contract si cazul in care s-ar fi facut licitatie este intre 10% si 20%”. Mitrea spune insa ca, in general, preturile practicate sunt cam aceleasi. „Romania mareste datoria publica si deficitul bugetar peste un lucru nenegociat cu UE si care, in plus, nu merita efortul, deocamdata”, cred oficialii europeni. In replica, ministrul transporturilor afirma ca FMI a fost de acord cu includerea acestui proiect in deficitul bugetar, din moment ce durata lui a fost prelungita cu trei ani, la sugestia organismului financiar, pentru a nu ingreuna datoria publica.Peter Kovacs Eckstein, senator UDMR, spune ca formatiunea pe care o reprezinta a sustinut proiectul de la bun inceput, facand lobby guvernamental chiar si la Budapesta. „UDMR ar fi vrut ca autostrada sa treaca prin Harghita si Covasna, dar asta era imposibil”, afirma ministrul Mitrea.Oficialii guvernamentali spun ca, indiferent daca va exista sau nu o scrisoare de protest din partea UE, Romania va finaliza acest proiect. Costurile aferente, adica implicit achizitionarea terenurilor, care se poate ridica la mai multe zeci de milioane de dolari, sunt, deocamdata, foarte mari pentru Romania. „Vom incerca sa stabilim, pe zone, anumite tarife pentru terenuri si, avand in vedere ca este vorba despre o problema de interes national, nu excludem varianta exproprierii”, a spus ministrul administratiei si internelor, Ioan Rus.Intrebarea este daca ne permitem sau nu sa majoram datoria publica cu peste 300 de milioane de dolari anual doar pentru ca vrem sa construim doua autostrazi in loc de una.
Istoria semnarii contractului cu Bechtel
· In toamna lui 2002 a fost semnat Parteneriatul Strategic Romano-Ungar, ce prevede constructia unei sosele rapide care sa lege capitalele celor doua tari.
· In aprilie 2003, premierii roman si maghiar, Adrian Nastase si Peter Medgyessi, i-au trimis o scrisoare presedintelui Comisiei Europene, Romano Prodi. Ei cereau sprijin financiar si politic pentru autostrada ce urma sa lege capitalele celor doua tari, taind Transilvania in doua. Raspunsul a aparut, dar celor doua parti li s-a sugerat sa finanteze proiectul prin impartirea riscului cu parteneri privati.
· La scurt timp dupa aceea, premierul Nastase a efectuat o vizita in Croatia, unde a vazut autostrada construita de grupul american Bechtel.
· In luna mai 2003, premierul anunta o investitie de 800 de milioane de dolari in domeniul infrastructurii, fara sa dea amanunte despre investitorul strain.
· In iunie, Miron Mitrea spunea ca Bechtel este compania care a rezervat 800 de milioane de dolari pentru finantarea constructiei autostrazii, dar preciza ca este vorba de un parteneriat public-privat (PPP).
· O luna mai tarziu, Sergiu Sechelariu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, anunta ca lucrarile de constructie la autostrada vor incepe in trimestrul al treilea din 2004, amintind, de asemenea, ca este vorba de PPP.
· Deplasandu-se la intalnirea cu romanii din diaspora la mare, in august, Adrian Nastase s-a aratat mirat ca autostrada pana la Constanta nu e terminata nici acum, promitand, in schimb, ca proiectul cu Bechtel va fi foarte serios.
· Ioan Rus, ministrul administratiei si internelor, declara in toamna ca „va rezolva pana la inceperea lucrarilor toate problemele legate de legislatie si proprietatea terenurilor”.
· Pe 19 decembrie, contractul de executie a lucrarilor la autostrada a fost semnat. Atunci s-a aflat ca nu este vorba de PPP, ci doar de o garantare de catre Eximbank a unei parti a proiectului.
Pro autostrada
· Desi, ca suprafata, este una dintre cele mai mari tari din Europa, Romania se afla pe ultimul loc la kilometrii de autostrada construiti.
· Autostrada va crea minimum 8.000 de locuri de munca, iar dupa finalizare, cel putin 1.000 de persoane vor lucra la intretinere si la serviciile conexe, cum ar fi benzinariile.
· 1,7 miliarde de dolari din valoarea proiectului vor fi atribuite companiilor din Romania.
· Autostrada poate asigura dezvoltarea turismului si marirea investitiilor.
· Timpul de transport se poate reduce la jumatate, cu un consum scazut de carburanti.
· Numarul de accidente se va reduce.
Contra autostrada
· Atribuirea contractului s-a facut fara licitatie, lucru imoral, care incalca inclusiv spiritul negocierilor cu UE.
· Guvernul a pastrat tacerea totala in jurul afacerii pentru ca si-a propus de la bun inceput sa satisfaca interesele americane.
· Costurile totale ale constructiei autostrazii pot ajunge la circa 3,5 miliarde de dolari, bani platiti din buzunarele contribuabililor.
· Existenta unui proiect de autostrada paralel, negociat si parafat cu UE.
· Cu acesti bani s-ar putea reface mare parte din infrastructura rutiera din Romania.
· Castigul Bechtel este de circa 10% din valoarea proiectului, adica 250 de milioane de dolari.