Obligativitatea intocmirii registrului de evidenta fiscala a fost prevazuta inca din anul 2002, prin Hotararea nr. 859 din 16/08/2002 pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul al impozitului pe profit. Potrivit prevederilor acesteia, pentru determinarea profitului impozabil, contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, intr-un singur exemplar, compus din 100 de file, care trebuie numerotat, snuruit, parafat si inregistrat la organul fiscal teritorial. Completarea se face in ordine cronologica, fara stersaturi, iar informatiile inregistrate trebuie sa corespunda cu operatiunile fiscale si cu datele prezentate in declaratiile de impunere.



Registrul de evidenta fiscala se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratia fiscala sunt obtinute in urma unor prelucrari ale informatiilor furnizate de contabilitate. Modul de completare a Registrului de evidenta fiscala este la latitudinea fiecarui contribuabil, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia. Informatiile se refera la: calculul dobanzilor si al diferentelor de curs deductibile fiscal, amortizarea fiscala, reduceri si scutiri de impozit pe profit, evidenta fiscala a vanzarilor cu plata in rate si alte asemenea operatiuni, potrivit legii.


Odata cu publicarea Hotararii nr. 44 din 22/01/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, nu mai este necesara inregistrarea Registrului de evidenta fiscala la organul fiscal teritorial, el trebuie doar completat conform prevederilor mentionate anterior.

Potrivit Ordinului nr. 870 din 21/06/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 549 din 28/06/2005, contribuabilii, inregistrati ca platitori de impozit pe profit, sunt obligati sa intocmeasca Registrul de evidenta fiscala in conformitate cu prevederile acestui ordin.
Astfel, Registrul de evidenta fiscala este document cu regim special de tiparire si distribuire si se executa de Compania Nationala “Imprimeria Nationala – S.A.”, cu utilizarea unor elemente de securizare si cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, cu modificarile si completarile ulterioare. Se elibereaza contra cost de unitatile fiscale din raza teritoriala in care contribuabilul isi are declarat domiciliul fiscal, pe baza copiei certificatului de inregistrare emis de Oficiul National al Registrului Comertului. In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin, contribuabilii, platitori de impozit pe profit, vor achizitiona Registrul de evidenta fiscala. Contribuabilii nou-infiintati, declarati platitori de impozit pe profit, vor achizitiona Registrul de evidenta fiscala in termen de 30 de zile de la data inregistrarii. De asemenea, cei care nu mai indeplinesc conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor vor achizitiona Registrul de evidenta fiscala in termen de 30 de zile de la data la care au devenit platitori de impozit pe profit.


In continuare, Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea tuturor informatiilor care au stat la determinarea profitului impozabil si a calculului impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat. Inregistrarile in Registrul de evidenta fiscala se vor face pentru fiecare perioada pentru care contribuabilul are obligatia de a declara impozitul pe profit. Informatiile vor fi inregistrate in ordine cronologica si vor corespunde cu operatiunile fiscale si cu datele privind impozitul pe profit din declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat. Operatiunile inregistrate sunt la latitudinea contribuabilului, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii ale acestuia. Registrul de evidenta fiscala se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestuia si se completeaza astfel incat sa permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat. Impozitul pe profit calculat si inscris in Registrul de evidenta fiscala va fi identic cu cel inscris in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.


Prin derogare de la prevederile din acest Ordin cu privire la achizitionarea Registrului de evidenta fiscala, contribuabilii inregistrati ca platitori de impozit pe profit pot tine acest registru in forma electronica. Derogarea se acorda, conform competentelor, de directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 1.177/1998 privind aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) si (10) paragraful 2 din Hotararea Guvernului nr. 831/1997.
Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului, platitorii de impozit pe profit avand obligatia de a prezenta Registrul de evidenta fiscala organelor de inspectie fiscala competente.





In cazul unei societati care la infiintare (02.06.2005) a fost declarata ca fiind microintreprindere platitoare de impozit pe venituri de 3%, se poate ca dupa 60 de zile in care nu a fost angajata nici o persoana sa devina platitoare de impozit pe profit? In acest caz bilantul de la 30.06.2005 trebuie depus ca platitor de impozit pe venituri? Dar declaratiile 100 si 300 pentru lunile iulie, august si septembrie?

Anca Petcu – Constanta





Potrivit prevederilor Normei metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care angajarea nu se realizeaza in termen de 60 de zile de la data eliberarii certificatului de inregistrare, microintreprinderea este platitoare de impozit pe profit de la data inregistrarii acesteia la registrul comertului.
Modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni cu datele privind vectorul fiscal (declaratia 010 conform Ordinului ministrului finantelor publice nr. 300/2004). In cazul declaratiei de mentiuni se completeaza toate rubricile formularului cu datele valabile la momentul declararii, indiferent daca acestea au mai fost declarate.


In cazul in care certificatului de inregistrare al societatii a fost eliberat la data de 02.06.2005, termenul pana la care se putea efectua angajarea era pana la data de 01.08.2005. Cum termenul pentru depunerea raportarilor contabile la 30 iunie 2005 pentru persoanele juridice care aplica Reglementarile contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 306/2002, era pana la data de 10 august 2005, rezulta ca acestea se puteau depune cu completarea “2 – Simplificate” la “Tip agent economic”.
Faptul ca microintreprinderea este considerata platitoare de impozit pe profit de la data inregistrarii acesteia la Registrul comertului nu afecteaza in nici un fel declararea taxei pe valoarea adaugata prin Decontul de TVA care trebuie depus la organul fiscal competent fie lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este luna calendaristica, fie trimestrial, pana la data de 25 a primei luni din trimestrul urmator celui pentru care se depune decontul, de persoanele impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic.


Doar Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat depusa pentru luna iunie 2005, in care s-au declarat impozitul pe venitul microintreprinderilor, se va rectifica cu impozit pe profit printr-o declaratie rectificativa 710. In contabilitatea lunii august, se va storna inregistrarea constituirii obligatiei de plata a impozitului pe venit si se va inregistra impozitul pe profit datorat pentru trimestru II. In cazul in care s-a platit impozitul pe venit, se va face si cerere de compensare a acestuia cu impozitul pe profit.





Din rezultatul reportat in 2004 in contul 117, in anul 2005 se hotaraste majorarea capitalului social. Care este articolul contabil si daca se calculeaza impozit 10%?


Maria Dinca – Constanta





Una dintre modalitatile de majorare a capitalului social este incorporarea rezultatului reportat pozitiv din anii anteriori. Articolele contabile pentru aceasta operatiune sunt:
117 = 1011
1011 =1012

Potrivit Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004, Titlul II, punctul 84, pentru elementele de capital propriu, constituite din profitul net (rezerva statutara, alte rezerve, profitul net realizat in exercitiile precedente a carui repartizare a fost amanata etc.), se calcula si se vira impozit pe dividende.
Prin articolul I, litera A, punctul 12 din Hotararea nr. 84/2005 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, s-a abrogat punctul 84. Prevederile respective nu au mai fost reluate in alta parte; rezulta ca in acest moment majorarea capitalului social prin incorporarea rezultatului reportat nu este asimilata distribuirii de dividende, deci aceasta operatiune nu se supune impozitarii cu cota de 10%.





Am achizitionat un autoturism prin credit bancar, proprietar fiind Cabinetul Medical Individual. Pot recupera TVA?



Valentin Ioan Baintan -Maramures





Conform prevederilor art. 141, alin. (1), litera a) din Codul fiscal al Romaniei, printre operatiuni de interes general scutite de taxa pe valoarea adaugata sunt si ingrijirile medicale si operatiunile strans legate de acestea, desfasurate de unitati autorizate pentru astfel de activitati, indiferent de forma de organizare, precum spitale, sanatorii, centre de sanatate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale, centre de ingrijire medicala si de diagnostic, baze de tratament si recuperare, statii de salvare si alte unitati autorizate sa desfasoare astfel de activitati. Operatiunile prevazute la acest articol sunt scutite fara drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa pe valoarea adaugata si nu este permisa deducerea taxei pe valoarea adaugata datorate sau platite pentru bunurile sau serviciile achizitionate.


Cum un cabinet medical individual nu poate obtine decat venituri din servicii medicale care nu dau drept de deducere rezulta ca nu sunteti platitor de taxa pe valoarea adaugata. In aceste conditii, taxa pe valoare adaugata platita intra in costul bunurilor sau serviciilor achizitionate; in concluzie nu puteti recupera taxa pe valoarea adaugata aferenta achizitionarii autoturismului.