Principala atractie a pietei romanesti de televiziune prin cablu o reprezinta numarul foarte mare de abonati (peste trei milioane). Din acest punct de vedere, se poate spune ca exista loc pentru toata lumea. Concurenta serioasa dintre producatorii de programe tv apare datorita altui fenomen. Numarul de canale distribuite de fiecare companie este limitat. Pentru a oferi un program cat mai variat, "cablistul" nu poate difuza decat doua-trei programe cu tematica asemanatoare. "Majoritatea retelelor
Principala atractie a pietei romanesti de televiziune prin cablu o reprezinta numarul foarte mare de abonati (peste trei milioane). Din acest punct de vedere, se poate spune ca exista loc pentru toata lumea. Concurenta serioasa dintre producatorii de programe tv apare datorita altui fenomen. Numarul de canale distribuite de fiecare companie este limitat. Pentru a oferi un program cat mai variat, „cablistul” nu poate difuza decat doua-trei programe cu tematica asemanatoare. „Majoritatea retelelor din Romania, construite in banda de 300 MHz, pot distribui teoretic 26, iar practic, prin anumite artificii tehnice, pana la 30 de canale. In retelele de pana la 550 MHz (cam 20% din piata), numarul de canale creste pana la aproximativ 60. Majoritatea retelelor mari sunt acum in curs de reconstructie, in banda de 720 sau 860 MHz, ceea ce va permite transmisia unui numar de aproximativ 100 de canale”, spune Mircea Suciu, presedintele Asociatiei Profesionale Romane de Comunicatii prin Cablu (APRCC).
Loviturile sub centura nu sunt excluse in batalia pentru cucerirerea posturilor de televiziune prin cablu. La prezentarea facuta la conferinta APRCC de anul acesta, reprezentantii postului de televiziune pentru copii, Nickelodeon, au inceput prin a compara cotele de piata detinute pe plan mondial cu cele ale rivalului direct pe piata romaneasca, Fox Kids. Evident, cotele de piata detinute de Nickelodeon erau mult mai mari. Desi programele se adreseaza telespectatorilor, principala tinta a producatorilor o reprezinta cablistii. Ei sunt cei care decid sa difuzeze un anumit program, telespectatorii fiind prea putin implicati in alegerea posturilor care le sunt transmise. Criteriul principal in alegerea unui program care urmeaza sa fie retransmis il constituie pretul. Reprezentantii unor programe straine se mirau chiar de importanta pe care o acorda cablistii romani acestui aspect, calitatea si continutul programelor nebeneficiind de prea multa atentie. Totusi, producatorii de programe investesc in adaptarea acestora la piata romaneasca. Posturile pentru copii sau cele enciclopedice nu-si au rostul, netraduse. Adaptarea se face fie prin subtitrare, costurile fiind de 40 USD/ minut la subtitrare si cel putin 120 USD/minut la dublare (versiune artistica, cu voci diferite, cu artisti consacrati).
Majoritatea companiilor de televiziune prin cablu transmit mai ales posturi gratuite, romanesti sau straine. Pachetul de programe este ornat si cu cateva posturi atractive, platite. Pretul pe care trebuie sa-l achite firma de cablu variaza intre cativa centi si cateva zeci de centi pe abonat, pe luna, in functie de canal. Preturile solicitate de producatorii de programe difera de la o televiziune prin cablu la alta si se reflecta direct in pretul abonamentului.
Un pachet de programe bun cuprinde, pe langa posturile romanesti si cele straine generaliste, canale de filme, canale enciclopedice, canale de muzica, de sport, de stiri sau pentru copii. Acestora li se adauga canalele erotice, canalele „extreme” si canalele codate (HBO).
Noutatile aparute pe piata anul acesta sunt canalele extreme, care prezinta dezastre, accidente si alte imagini socante si primul canal hardcore din Romania care, daca nu va interveni ceva, va putea fi vizionat in scurt timp. „Am primit o scrisoare din partea CNA, in care ni se spune ca ei nu intervin in deciziile operatorilor. Pentru a proteja minorii, transmisia are loc intre orele 0 si 5 dimineata si este codata. Cred ca, in cateva saptamani, vom semna primul contract”, afirma Stephanie Meyer, directoare de marketing si vanzari la Rendez-Vous Eurotica.
Publicitatea reduce
pretul abonamentului
O alta noutate pe piata o reprezinta oferta lansata televiziunilor prin cablu de New Films International. „Oferim o formula de parteneriat televiziunilor prin cablu. Toate televiziunile abordeaza actualitatea doar din punctul de vedere al Bucurestiului. Noi oferim un program suport cu filme si documentare in care compania de cablu poate insera propriile emisiuni de stiri si talkshow-uri, in intervale bine stabilite”, declara Radu Nicolau, director general al companiei New Films. Tot New Films International va exploata si spatiul publicitar intercalat in program. „Speram ca vom atinge un milion de abonati, in urmatoarele sase luni. La un milion de telespectatori, programele devin rentabile prin publicitate, moment in care acestea vor fi oferite gratis operatorilor. Cablistii vor beneficia de 14% din incasarile din publicitate”, continua Radu Nicolau. Si canalul FoxKids s-a orientat spre atragerea unor venituri din publicitate, semnand un contract cu compania Cable Direct, prima companie din Romania dedicata vanzarii de spatiu publicitar la televiziunile prin cablu. Probabil, prin atragerea de publicitate vor scadea tarifele percepute de producatori pentru transmiterea programelor. „In momentul de fata, daca ar fi difuzate de o retea de cablu toate programele existente pe piata romaneasca, abonamentul ar costa aproximativ 8 dolari pe luna, dar pentru a transmite toate aceste 50-60 de canale, retelele ar trebui reconstruite, iar cum recuperarea banilor se face numai din abonament, pretul ar ajunge la 10-12 dolari pe luna”, afirma Mircea Suciu.