Mulţi dintre doritorii de cabriolete ar trebui să îşi pună pofta în cui. Majoritatea modelelor de pe piaţa autohtonă pot fi livrate clienţilor abia la toamnă.
Trei luni, patru luni, şapte luni… Acesta este răspunsul pe care îl primesc mulţi dintre cei care doresc să achiziţioneze acum un autoturism decapotabil, atunci când întreabă în cât timp vor intra în posesia maşinii comandate. Ce sens mai are să cumperi o astfel de maşină, dacă ea nu poate fi livrată decât la toamnă sau chiar la iarnă, este greu de spus. E drept că producătorii au găsit soluţia modelelor hard-top (cu acoperiş metalic retractabil) pentru ca maşina să poată fi utilizată şi în anotimpul rece, dar motivul achiziţionării unui cabriolet este tocmai folosirea lui pe timpul verii.
O reprezentanţă Volvo din Ardeal i-a tăiat brusc elanul unui om de afaceri din zonă care dorea să ofere ca bonus unei angajate un model C70 decapotabil, ca răsplată pentru încheierea unei afaceri imobiliare foarte avantajoase. „Vă putem aduce maşina cel mai devreme în septembrie“, a venit sec răspunsul comerciantului, care nu pare să fi fost sensibilizat de cei aproape 40.000 de euro pe care ar fi putut să îi încaseze.
Cauza „penuriei“ de maşini decapotabile este pusă de dealeri pe seama numărului mic de astfel de maşini care pot fi comercializate, în raport cu piaţa totală a autoturismelor. Fără volume mari şi fără o distribuţie lunară echilibrată, cererea de astfel de vehicule este greu de estimat astfel încât să existe maşini în stoc. „În mod evident, în cazul modelelor cabriolet, vârful livrărilor este atins în prima parte a verii, dar din ce în ce mai mulţi clienţi încheie contractele de achiziţie încă de la sfârşitul anului precedent, pentru a fi siguri că maşina personalizată conform propriului lor gust soseşte în timp util.
De exemplu, un Audi A4 Cabrio se livrează clientului în aproximativ 12 săptămâni, iar în cazul în care se doresc dotări exclusiviste, termenul se prelungeşte cu maximum o lună“, ne-a declarat George Sănduleac, brand manager Audi în România. Prin urmare, cei care au hotărât abia acum că este momentul să îşi cumpere un cabriolet sau un roadster Audi vor fi nevoiţi să îl primească cel mai devreme în septembrie – şi acesta este un caz fericit. În cazul altor mărci sau modele, perioada de aşteptare se poate întinde chiar mai mult. Un Mercedes CLK comandat acum va sosi, conform importatorului, abia peste patru luni, iar pentru un Porsche se poate ajunge şi la cinci luni.
Volkswagen Eos, lider absolut
În primele patru luni ale acestui an, au fost vândute în România aproape 200 de automobile decapotabile, partea leului fiind luată de importatorul Volkswagen, care a vândut 78 de unităţi din modelul Eos. Matei Albulescu, brand manager Volkswagen, afirmă că „succesul modelului Eos se datorează în special succesului şi imaginii excelente pe care marca Volkswagen o are pe plan internaţional – şi în România în special. Eos a fost gândit ca un automobil pentru orice perioadă a anului.“ Conform Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor Auto din România (APIA), alte modele care au avut vânzări bune în acest an sunt Peugeot 307 CC (14 unităţi) şi Opel Astra TwinTop (9 unităţi).
Au existat, desigur, şi modele care par să-şi fi pierdut priza la public. Astfel, modelul Renault Mégane CC s-a vândut în doar două unităţi în perioada ianuarie-aprilie, faţă de opt în aceeaşi perioadă a anului trecut. Porsche 911 Carrera Cabriolet a fost livrat în patru exemplare, faţă de şapte în ianuarie-aprilie 2006, în timp ce Peugeot 206 CC a înregistrat cea mai accentuată scădere (două unităţi, faţă de zece). Însă acest din urmă model a fost scos recent din vânzare, fiind înlocuit din luna mai de 207 CC.
Piaţa cabrioletelor creşte, acest lucru fiind remarcat de mai toţi comercianţii. Oficialii fostului importator BMW, Automobile Bavaria, care recent a lăsat locul unei reprezentanţe directe a producătorului, spun că „prin prisma vânzărilor de până acum, piaţa modelelor cabrio prezintă în 2007 o evoluţie pozitivă semnificativă.“ Condiţia este să fii răbdător…
Cinci milioane de euro în doar patru luni
Valoarea totală a pieţei de autoturisme decapotabile din acest an a depăşit deja 5 milioane de euro, şi asta dacă luăm în calcul numai preţurile versiunilor de bază ale modelelor vândute. Cu siguranţă însă, în ciuda unor echipări standard destul de bogate, majoritatea clienţilor au preferat să îşi accesorizeze la maximum maşinile. De altfel, profilul acestor cumpărători este, în opinia lui George Moisescu, brand manager Porsche, „o persoană în general tânără, cu gusturi rafinate“, iar studiile privind marca Audi precizează că posesorul de cabriolet „vrea să se bucure de imaginea oferită de marcă şi de maşină“. Tot despre clienţii de maşini decapotabile, reprezentanţii importatorului BMW spun că aceştia „caută o soluţie sportivă şi performantă, care oferă mai mult decât modelele obişnuite senzaţia de libertate şi relaxare“.
Din totalul celor cinci milioane de euro, cei mai mulţi bani au intrat în vistieria importatorului Porsche România, graţie volumelor mari de vânzări. Conform datelor obţinute de la comercianţi, cel mai ieftin model decapotabil este în acest moment Nissan Micra C+C, care costă 16.933 de euro. Preţul de bază al celui mai vândut cabriolet, Volkswagen Eos, este de 23.412 de euro, iar cel al unuia dintre cele mai exclusiviste modele, Maserati Spyder, de 125.739 de euro. Unul dintre cele mai noi modele intrate pe piaţă, Peugeot 207 CC, costă 18.726 de euro, iar frumoasele BMW 630i şi Mercedes SL 350 „numai“ 76.136 euro, respectiv 85.644 euro.