Vânzările de anvelope pentru autoturisme s-au redus, în acest an, cu 15%-20% faţă de 2008, din cauza reculului pieţei auto. Comerţul cu vehicule de ocazie a salvat piaţa de la o prăbuşire mai amplă.
Anual, în România sunt comercializate între 2 şi 2,5 milioane de cauciucuri noi. Strâns legat de evoluţia pieţei auto, comerţul cu anvelope a înregistrat în 2009 un recul cuprins între 15% şi 20%, în cazul cauciucurilor pentru autoturisme, şi chiar de 40%-50%, în cazul celor pentru camioane. Cu toate acestea, producătorii şi comercianţii români consideră că, la sfârşitul anului, piaţa anvelopelor pentru autoturisme se va situa la un nivel similar cu cel din 2008. „Apreciem că la finalul anului piaţa se va situa la acelaşi nivel cu cea din 2008, eventual +/-10%, în funcţie şi de momentul sosirii sezonului de iarnă. O mare importanţă o au maşinile second-hand intrate în România în ultimii ani, care acum formează cerere pentru anvelope ca piesă de schimb“, a declarat pentru Capital, Marian Băluţă, market manager al Continental România. Pentru următorii doi ani, reprezentantul Continental se aşteaptă la o stagnare a pieţei, mizând atât pe intrările de maşini de ocazie, cât şi pe importanţa tot mai mare acordată de şoferii români anvelopelor de iarnă.
Afaceri cumulate de 845 milioane euro
În ciuda unei pieţe încă reduse prin comparaţie cu alte state europene, România a atras trei mari producători aflaţi între primii cinci la nivel mondial. Michelin România a înregistrat, în 2008, o cifră de afaceri de 383,3 milioane de euro, cu peste 80 de milioane mai mare decât cea a diviziei de anvelope a grupului Continental din Timişoara şi cu aproape 230 de milioane peste afacerile Pirelli. În domeniul profiturilor însă, numai Continental a reuşit un rezultat pozitiv, de 10,7 milioane de euro, în timp ce Pirelli a avut o pierdere netă de 7,2 milioane de euro, iar Michelin, una chiar mai drastică, de 32,3 milioane de euro. Pentru 2009, este de aşteptat ca toţi cei trei producători să înregistreze afaceri similare anului precedent.
Fără schimbări de preţuri
Dacă scăderea pieţei auto a obligat comercianţii să reducă preţurile maşinilor vândute, în cazul anvelopelor situaţia este diferită. „Încercăm cât de mult posibil să menţinem preţurile la aproximativ acelaşi nivel din anii trecuţi“, spune Ildiko Kovacs, purtătorul de cuvânt al Continental AG, adăugând că, în România, grupul a contracarat criza doar printr-un program de reducere a costurilor, măsuri de ajustare a producţiei şi extinderea concediilor de sărbători.
În privinţa comportamentului clienţilor, comercianţii au constatat o segmentare a pieţei anvelopelor de schimb în două mari categorii: anvelope premium, care sunt preferate de posesorii maşinilor moderne pentru înlocuirea anvelopelor uzate existente pe maşină din fabricaţie, şi anvelope de buget, preferate de şoferii maşinilor mici şi compacte, cu o vechime de peste patru-cinci ani. „Cel mai mult au de suferit anvelopele din gama de mijloc deşi, paradoxal, acestea reprezintă alegerea cea mai inteligentă“, consideră reprezentanţii Continetal.
Piaţa anvelopelor pentru autoturisme a scăzut cu aproximativ 15%-20%. La finalul anului se va situa la acelaşi nivel cu cea din 2008, eventual +/-10%.
Marian Băluţă, market manager Continental România
2,3 milioane de anvelope pentru autoturisme şi camioane au fost comercializate în 2008 în România. Un volum similar este aşteptat şi pentru 2009