Dacă se va adeveri prognoza privind scăderea cu 30.000 de unităţi a vânzărilor de autovehicule noi în 2009, în condiţiile recesiunii de pe pieţele de export, aproape 300 de companii producătoare de subansambluri auto vor ajunge în pragul falimentului. Începånd cu luna iulie a acestui an, comerţul cu autovehicule noi a intrat în regres, după ani buni de creşteri impresionante. Şi dacă în vară principalii jucători de pe piaţă încă afişau figuri optimiste în privi
Dacă se va adeveri prognoza privind scăderea cu 30.000 de unităţi a vânzărilor de autovehicule noi în 2009, în condiţiile recesiunii de pe pieţele de export, aproape 300 de companii producătoare de subansambluri auto vor ajunge în pragul falimentului.
Începånd cu luna iulie a acestui an, comerţul cu autovehicule noi a intrat în regres, după ani buni de creşteri impresionante. Şi dacă în vară principalii jucători de pe piaţă încă afişau figuri optimiste în privinţa evoluţiei ulterioare, acum în ochii multora se citeşte disperarea. Numărul de comenzi înregistrat în octombrie, deşi neconfirmat oficial, pare să arate adevărata faţă a dezastrului. Sistemul de calcul al taxei de poluare, limitarea accesului la credite şi criza financiară din ce în ce mai vizibilă au împins piaţa pe tobogan în jos. De la o lună la alta, situaţia se agravează, iar şanse de redresare nu se întrevăd prea curånd. „Deşi industria auto a avut o evoluţie foarte bună în ultimii ani, ea a fost afectată de valul de importuri de maşini second hand din 2008. Cifrele de vånzări ale Dacia s-au resimţit. La fel şi cele ale altor firme din industrie. „Nu avem decåt de pierdut pe toată linia“, afirmă premierul Tăriceanu.
Pentru prima dată în ultimii ani se vorbeşte despre spectrul concedierilor masive, în special din zona producătorilor de componente. „Reţeaua de furnizori pentru industria auto romånească este formată din peste 400 de firme. Dintre acestea, circa 300 sunt de rang doi şi trei, companii care sunt supuse pieirii în contextul economic actual“, spune Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din Romånia (ACAROM). Deşi nu se declară prea optimist în privinţa viitorului, Stroe consideră că majoritatea firmelor vor reuşi să îşi menţină forţa de muncă, însă vor fi nevoite să sisteze angajările. Excepţie fac furnizorii de rang trei, prea mici şi lipsiţi de fondurile necesare adaptării la noile condiţii de piaţă. Aceştia pot supravieţui doar dacă primesc ajutor din partea statului sau se „cuplează“ cu firme mai puternice. O percepţie similară asupra viitoarelor evoluţii pe piaţa forţei de muncă o are şi Brent Valmar, şeful Porsche Romånia, care declară că, deşi nu are în plan îngheţarea recrutărilor, viteza cu care vor fi făcute acestea va scădea simţitor, iar angajaţii nu se vor mai bucura de avantajele deţinute pånă acum. De altfel, sindicatele unor companii producătoare de componente spun că au informaţii că primii pe lista neagră sunt muncitorii cu contracte pe termen scurt, însă se tem că restructurările nu se vor opri aici, iar în 2009 şomajul va urca periculos de mult.
Dacia prevede scăderi, Ford mimează optimismul
Reprezentantul Ford, Vladimir Vosicky, care gestionează evoluţia mărcii americane pe piaţa romånească, se declară însă optimist. Conform acestuia, Ford ia în calcul un avans anual de circa 15% al pieţei, astfel încåt, în 2012, să fie comercializate aproximativ 420.000 de vehicule. Ceea ce trebuie remarcat însă este lipsa anului 2009 din estimările americanilor, precum şi creşterea cu numai 10.000 de unităţi a vånzărilor din 2010 faţă de 2008.
François Fourmont, director general Automobile Dacia
RAR: 500.000 de maşini de ocazie în 2009
Flavius Cåmpeanu, directorul tehnic al Registrului Auto Romån (RAR), consideră că, anul viitor, vor fi înmatriculate în Romånia circa 500.000 de maşini second hand, cu 200.000 mai multe decåt în 2008. „Estimările pentru anul viitor se bazează pe faptul că majoritatea muncitorilor romåni plecaţi în UE aduc de acolo maşini uzate. Nordul ţării este asaltat de astfel de vehicule“, a declarat Cåmpeanu. RAR a propus Agenţiei Naţionale pentru Mediu, primăriei Capitalei, Ministerului Transporturilor, Ministerului Mediului şi Ministerului Economiei şi Finanţelor ca maşinile mai vechi de şapte ani să fie verificate o dată pe an, şi nu din doi în doi ani ca pånă acum. „Urmează ca autorităţile să vadă dacă este fezabilă sau nu propunerea noastră“, spune oficialul RAR.