Gradul de incarcare a zborurilor internationale a fost in septembrie de 69%, ceea ce inseamna ca un sfert din scaune erau goale. Liniile aeriene americane au fost cel mai grav afectate, traficul reducandu-se cu 30%. Ca urmare, ele au pierderi foarte mari in trimestrul al treilea al acestui an: de exemplu, US Airways a anuntat pierderi de 800 milioane dolari. Conform estimarilor IATA (Asociatia Internationala a Transporturilor Aeriene), intreaga industrie va pierde pana la sfarsitul anului cel putin sapte miliarde de dolari.
Profitul companiei olandeze KLM a scazut cu 77%, si aceasta dupa ce compania a concediat 2.500 de angajati, a redus programul celor ramasi si a taiat din salarii. Acum, KLM se gandeste la o alianta pentru a supravietui, cei mai probabili parteneri fiind British Airways (BA) sau Air France, intrucat o alianta cu Lufthansa ar fi blocata de autoritati. Profitul net in cel de-al doilea trimestru fiscal al anului a fost de numai 24 milioane dolari, cu 77% mai putin decat aceeasi perioada din 2000. In plus, traficul s-a redus cu 17% dupa atacurile din SUA.
Nici British Airways nu sta mai bine. Pentru prima data de la privatizare, in 1987, in 2001 compania nu va avea profit. Pentru al doilea trimestru al anului fiscal BA a anuntat un profit de 5 milioane lire sterline, fata de 200 milioane lire sterline in aceeasi perioada din anul trecut, adica cu 98% mai putin. In plus, oficialii companiei au prevazut pierderi de aproape 700 milioane lire sterline pana la sfarsitul anului fiscal, in aprilie. La inceputul lunii noiembrie, BA a anuntat ca traficul pe octombrie a scazut cu 25%, iar rezervarile pentru noiembrie confirma o scadere similara. Cele mai afectate rute sunt SUA, Orientul Mijlociu si Japonia. Cea mai mare linie aeriana japoneza, Japan Airlines (JAL) si cea de-a treia companie aeriana din Japonia, Japan Air System (JAS) au inceput negocierile pentru a forma in toamna anului viitor al saselea transportator international. Explicatia acestei neasteptate decizii este simpla. Analistii afirma ca JAL, care este axata pe zboruri internationale, a fost grav afectata de evenimentele din SUA. JAL a anuntat recent ca se asteapta la un profit de 333 milioane dolari la sfarsitul anului fiscal care se incheie in martie. Aceasta fuziune ar fi cea mai importanta miscare de pe piata japoneza din 1971, cand JAS a fost formata printr-o fuziune.
In cativa ani vor ramane
doar trei mari companii
Dupa falimentul Swissair si Sabena, o a treia companie a anuntat suspendarea operatiunilor si demisia consiliului de directori: Canada 3000, cea de-a doua companie aeriana din Canada. Dupa atacurile din septembrie, rezervarile au scazut de la 95.000 la 45.000, pentru ca apoi sa urce la 66.000. Canada 3000 transporta cinci milioane de pasageri anual in 100 de destinatii din lume, avea 4.400 de angajati si o flota de 40 de avioane.
Alitalia a decis sa disponibilizeze 3.500 de persoane, adica 15% din forta de munca, pentru a limita pierderile cauzate de atacurile din 11 septembrie si de accidentul care a avut loc pe 8 octombrie pe aeroportul din Milano, in care au decedat 118 persoane. De asemenea, Alitalia a solicitat un ajutor guvernamental de cel putin 1,3 miliarde dolari, ca urmare a faptului ca numarul pasagerilor a scazut in octombrie cu 31%.
In aceste conditii, nu este de mirare ca analistii sunt de acord cu Jurgen Weber, directorul de la Lufthansa, care a prevazut recent ca in cativa ani vor ramane pe cer doar trei mari companii europene: British Airways, Lufthansa si Air France.