Şi românii sunt mari amatori de internet. Iar dacă este gratis, cu atât mai bine. De acest lucru şi-au dat seama şi proprietarii de cafenele şi restaurante care îşi îmbie clientela cu conexiuni wireless gratuite. Într-o lume în permanentă mişcare, unde pentru tot mai mulţi dintre noi internetul este indispensabil, locaţiile în care ai acces la o conexiune Wi-Fi (Wireless Fidelity, internet fără fir) pe gratis reprezintă o adevărată binecuvântare, nu numai pentru oa
Şi românii sunt mari amatori de internet. Iar dacă este gratis, cu atât mai bine. De acest lucru şi-au dat seama şi proprietarii de cafenele şi restaurante care îşi îmbie clientela cu conexiuni wireless gratuite.
Într-o lume în permanentă mişcare, unde pentru tot mai mulţi dintre noi internetul este indispensabil, locaţiile în care ai acces la o conexiune Wi-Fi (Wireless Fidelity, internet fără fir) pe gratis reprezintă o adevărată binecuvântare, nu numai pentru oamenii de afaceri, dar şi pentru studenţi. Cu siguranţă, este mult mai plăcut să-ţi verifici ultimele e-mailuri de la partenerii de business sau să te documentezi pentru un proiect de facultate în atmosfera relaxantă a unei cafenele sau a unui restaurant sau, de ce nu, la umbra unei terase.
În România, primele locaţii cu Wi-Fi au apărut în aeroporturi şi în marile lanţuri hoteliere.
Apoi, ideea a fost preluată şi de cafenelele din apropierea sediilor de bănci, pentru care existenţa unei reţele wireless era mai mult decât necesară, având în vedere specificul clientelei. În ultimii doi ani, accesul la internet de mare viteză prin intermediul tehnologiei Wi-Fi a devenit o soluţie preferată în întreaga industrie de servicii HoReCa. „Sistemul wireless nu este văzut de noi ca o investiţie, ci mai degrabă ca un bonus pentru clienţii noştri fideli sau chiar ca un sistem care fidelizează noii clienţi“, spune Mihai Sava, executive manager la Tonka Soul Café, una dintre primele cafenele care au introdus internet fără fir gratuit. Şi managerii de restaurante au intuit beneficiile pe care le poate aduce pentru afacerea lor accesul clienţilor la internet. „Acest serviciu nu este oferit pentru a creşte numărul de clienţi, dar am observat o creştere a satisfacţiei clienţilor, şi asta este foarte important“, apreciază Adina Nargang, marketing manager al restaurantelor La Mama.
Proprietarii de cafenele şi restaurante care vor să investească în buna dispoziţie a clienţilor oferindu-le soluţii de conectare wireless au la dispoziţie mai multe variante. Teoretic, este de ajuns o conexiune de internet de la orice provider, de preferinţă la o viteză cât mai mare şi un punct de acces Wi-Fi, costurile reprezentând echipamentele, taxele de instalare şi un abonament lunar ce variază în funcţie de viteza de navigare. „Introducerea sistemului a costat aproximativ 400 de lei acum patru ani, adică preţul access-pointului wireless, dispozitiv care între timp a fost schimbat cu un router wireless performant, şi banda de internet s-a mărit de 64 de ori; acum avem 4 Mbps extern garantat“, explică Sava.
Modalităţi de conectare prin wireless
O altă variantă o reprezintă implementarea soluţiei de către un furnizor de astfel de servicii, prin hot-spoturi gratuite. Un hot-spot este o locaţie sub acoperirea unei reţele fără fir, unde se poate accesa o conexiune la internet prin intermediul unui dispozitiv cu capacităţi wireless (laptop, PDA, smartphone). În timp ce marea majoritate a operatorilor de hot-spoturi percep o taxă de conectare (pe oră sau pe minut) pentru accesul la internet, un „free hot-spot“ este gratuit, fiind finanţat în întregime din publicitate. „Gratuitatea serviciului este datorată faptului că fiecare utilizator care foloseşte hot-spotul va viziona, în afară de paginile web pe care navighează, şi diverse reclame inserate în partea de sus a browserului, în interiorul unui frame dedicat“, detaliază Alex Onciu, director tehnic al Hot-spot.ro.
Şi companiile de telefonie mobilă au oferte pentru instalare de hot-spoturi în diverse locaţii, însă accesul clienţilor la internet se face utilizând cartele valorice. „Instalarea unui sistem hot-spot pe bază de carduri într-o locaţie este relativ simplă şi nu presupune niciun cost pentru compania respectivă, acesta fiind suportat de către operatorul care oferă serviciul“, spune Carmen Lazăr, head of corporate affairs Zapp. Deşi clienţii trebuie să plătească pentru accesul la internet, calitatea serviciului este categoric superioară. „Te poţi conecta în deplină siguranţă la e-mailul şi resursele interne ale companiei. Poţi trimite şi primi e-mailuri cu ataşamente foarte voluminoase, poţi transfera rapid fişiere mari şi ai acces la aplicaţii pentru care viteza mare de transfer este obligatorie“, declară oficiali ai companiei Vodafone România.
Deşi conexiunile wireless sunt disponibile în cafenele şi restaurante de puţin timp, provideri de internet precum Romtelecom şi UPC pregătesc lansarea unor soluţii speciale pentru domeniul HoReCa. „Acestea constau în furnizarea la cheie a unor reţele cu acces wireless controlabil, cu viteze de până la 24 Mbps, cuplate cu un sistem centralizat de servicii, cum ar fi promovarea anumitor oferte disponibile clienţilor“, explică George Makowski, director executiv comercial al companiei Romtelecom.
Strategie de marketing
«Sistemul wireless nu este văzut de noi ca o investiţie, ci mai degrabă ca un bonus pentru clienţii noştri fideli sau chiar ca un sistem care fidelizează noii clienţi.»
Mihai Sava, executive manager la Tonka Soul Café
Plusuri şi minusuri ale conexiunii wireless
Introducerea unui sistem wireless într-un restaurant sau cafenea nu poate aduce decât beneficii afacerii şi satisfacţie clienţilor.
AVANTAJE
O conexiune wireless prezintă pentru utilizatori aproape numai avantaje: conectare simplă, fără setări, rapiditate în conectare, viteză de navigare mare, mobilitate.
DEZAVANTAJE
Unii utilizatori sunt sceptici privind securitatea informaţiei în reţelele wireless, atunci când folosesc date sensibile, cum ar fi transferul de documente confidenţiale, tranzacţii, plăţi online, dar providerii au început să contracareze aceste vulnerabilităţi. Viteza de navigare este influenţată de numărul de utilizatori conectaţi în acelaşi timp prin respectivul hot-spot.