Caii putere ai Europei se strang in Est

Miliardarul de origine indiana Lakshmi N. Mittal a avut o inspiratie fantastica atunci cand a inceput sa cumpere combinate siderurgice falimentare din fostul bloc comunist. Tabla produsa de combinatele “regelui mondial al otelului” si-a gasit imediat clienti atunci cand marii producatori auto au inceput sa deschida capacitati de productie in regiune. Analistii pietei otelului spun ca, din contra, unul dintre argumentele forte ale lui Mittal in favoarea achizitiei de c



Miliardarul de origine indiana Lakshmi N. Mittal a avut o inspiratie fantastica atunci cand a inceput sa cumpere combinate siderurgice falimentare din fostul bloc comunist. Tabla produsa de combinatele “regelui mondial al otelului” si-a gasit imediat clienti atunci cand marii producatori auto au inceput sa deschida capacitati de productie in regiune.



Analistii pietei otelului spun ca, din contra, unul dintre argumentele forte ale lui Mittal in favoarea achizitiei de combinate siderurgice in Est a fost tocmai faptul ca marile concerne auto urmau sa deschida capacitati de productie in regiune. Cert este ca, in acest moment, combinatele miliardarului anglo-indian sunt principalul furnizor de tabla pentru fabricile “greilor” auto din Europa Centrala si de Est. Insa Mittal nu este singurul care probabil se felicita pentru pasul facut. Sute de producatori de piese si componente auto au dat navala in ultimii ani in regiune, deschizand fabrici si infiintand mii de locuri de munca. Dar de unde acest interes? O buna infrastructura oferita de anumite tari estice, dublata de o forta de munca ieftina sunt primele argumente care atrag atentia oricarui producator auto. “Costul cu manopera este astazi de pana la sase ori mai mic decat in Europa de Vest sau pe pietele asiatice, precum Coreea de Sud sau Japonia”, spune Mihai Ivanescu, director general la M Car Trading, importatorul autoturismelor Mitsubishi in Romania.





“Unul dintre motivele cresterii accentuate a pietelor estice a fost oferta de masini mai ieftine produse pe plan local. Costurile de productie din zona sunt cu cel putin 40% mai mici.”


Mihai Ivanescu, director general M Car Trading




In acest moment, aproape toate marile concerne auto au facut investitii strategice in Est. Principalele destinatii sunt Slovacia, Cehia si Polonia, dar am mai putea nominaliza fara a gresi si Turcia. Incep sa se afirme insa, tot mai puternic, si alte state precum Ungaria si Romania. Cele mai multe capacitati de productie au fost instalate in Slovacia. Volkswagen, PSA Peugeot Citr