Update 2
Salarii mărite la Metrorex după protest
Angajații Metrorex vor primi majorări salariale de 1.050 de lei pentru a evita o grevă. Decizia a fost luată după negocierile de marți de la Guvern, care au dus la o excepție de la Ordonanța-trenuleț.
Marți a fost și prima zi a protestului prin „exces de zel”, în care angajații au respectat strict regulamentul de operare, ceea ce a dus la întârzieri majore.
Pe magistrala M2, cea mai aglomerată din București, patru trenuri au fost anulate, provocând haos la orele de vârf.
Miercuri, Consiliul de Administrație Metrorex urmează să stabilească condițiile în care vor fi acordate aceste creșteri salariale. Între timp, compania se confruntă și cu un număr mare de concedii medicale în rândul mecanicilor.
Update
Tanczos Barna critică protestul de la metrou: „Statul poate impune o conduită”
Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, consideră că protestul sindicaliștilor de la metrou este nejustificat și subliniază că majorările salariale trebuie să fie sustenabile economic.
„Eu n-am nicio problemă cu nici o companie de stat, dacă majorează salariile, cu condiția să fie pe profit și să nu ceară subvenții de la statul român. Din moment ce o companie trăiește și supraviețuiește doar dacă primește subvenții, statul poate impune o anumită conduită”, a declarat ministrul la RFI.
Întrebat dacă susține greva sindicaliștilor, Barna a răspuns clar:
„Din punctul meu de vedere, da. Sunt foarte multe contracte colective de muncă care trebuie renegociate, obligatoriu. Trebuie eliminate cele prevederi care sunt exagerate și trebuie să intre companiile de stat pe un trend normal de profitabilitate și trebuie abordate aceste probleme raționale.
Sunt companii de stat din industria de armament, de exemplu, din industria militară, care au intrat pe profit operațional în 2024, deci se vede o tendință pozitivă și acolo. Sunt companii de stat listate la bursă, care fac performanță economică și sunt un exemplu de urmat pentru toată lumea, și sunt companiile de stat care încearcă doar să majoreze salarii și să vină la proteste. Nu zic că asta face Metrorex, dar, încă o dată, dacă sunt pe profit și dacă sunt din banii companiei, pot majora salariile când vor, cât vor”, a încheiat el.
În același timp, sindicaliștii Metrorex continuă marți protestul față de „ordonanța trenuleț”, care a blocat majorarea salarială negociată la finalul anului trecut.
Știrea inițială
Sindicaliștii Metrorex continuă protestele printr-o grevă de exces de zel, generând întârzieri și aglomerație în stațiile de metrou. Deficitul de personal și absenteismul mecanicilor conduc la perturbarea traficului, afectând călătorii de pe Magistrala 2. Oficialii guvernamentali se întâlnesc astăzi cu reprezentanții sindicatelor pentru a găsi o soluție care să evite escaladarea conflictului.
Protestul sindicaliștilor de la Metrorex paralizează transportul subteran
După ce au pichetat sediul Guvernului și au organizat o grevă japoneză, sindicaliștii Metrorex au recurs acum la o formă de protest numită „grevă de exces de zel”.
Această acțiune presupune respectarea strictă a normelor și regulamentelor de muncă, ceea ce încetinește semnificativ activitatea și provoacă perturbări majore în circulația trenurilor.
![](https://media.capital.ro/wp-content/uploads/2022/05/metrou-metrorex-1024x768.jpg)
În plus, un număr mare de angajați au intrat în concedii medicale, amplificând efectele grevei.
Întâlnire de urgență între sindicaliști și oficiali guvernamentali
Pentru a gestiona criza, sindicaliștii urmează să discute astăzi cu oficiali guvernamentali, reprezentanți ai Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Ministerului de Finanțe și Metrorex.
Marian Artimon, liderul Uniunii Sindicatul Liber din Metrou (USML), a precizat că discuțiile vor dura aproximativ două ore, timp în care se va încerca identificarea unor soluții pentru evitarea unei greve generale.
„Greva de exces de zel face parte din tipurile de greve propriu-zise. Grevele de exces de zel înseamnă că ești foarte atent la tot ce trebuie să faci și dacă se respectă legislația cu privire la muncă și la atribuțiile pe care le ai. Dacă nu am două persoane cu care să fac lucrarea, cum spune la Instrucțiune, nu fac lucrarea”, a declarat Marian Artimon.
Călătorii, victimele colaterale ale protestului
Situația afectează în special traseul Magistralei 2, cea mai utilizată linie a metroului bucureștean. Lipsa mecanicilor cauzează întârzieri semnificative, iar trenurile circulă la intervale mai mari decât cele programate.
Metrorex a transmis un comunicat prin care informează călătorii despre aceste probleme.
„Metrorex informează publicul călător că circulația trenurilor pe Magistrala 2 se menține la un interval de 6–7 minute în orele cu vârf de trafic, față de intervalul de 4 minute prevăzut în programul de circulație aprobat. Cauza acestei situații o reprezintă continuarea absentării din motive medicale a unui număr semnificativ de mecanici de tren autorizați să opereze pe această magistrală. În acest context, 3 trenuri dintre cele 18 care operează în mod uzual pe această magistrală rămân anulate”.
Deficitul de personal, o problemă majoră la Metrorex
Sindicaliștii susțin că problemele Metrorex sunt mult mai profunde și că protestele sunt doar efectul unui deficit masiv de personal.
Potrivit liderului USML, Metrorex funcționează cu peste 900 de angajați mai puțin decât necesarul optim, ceea ce pune o presiune imensă asupra celor care sunt în activitate.
Această criză continuă să afecteze zeci de mii de călători zilnic, iar soluțiile întârzie să apară. Negocierile dintre sindicaliști și autorități vor fi esențiale pentru stabilirea pașilor următori în această dispută tensionată.