bugete de calatorie intre 50.000 si 500.000 de euro (sau mai mult) sunt tentate sa-si foloseasca proprii angajati sau sa creeze departamente speciale care sa se ocupe de toate cele necesare calatoriilor facute de salariatii firmei. Este si cazul companiei de telefonie mobila Orange, care a avut inca de la infiintare un departament special de travel. In fiecare saptamana sunt aproximativ 10-15 plecari in strainatate, la diverse cursuri sau intalniri, cele mai multe in Franta si Anglia, la sediile Francetelecom, respectiv Orange. Compania are contracte negociate la nivel global cu lanturi hoteliere si companii aeriene, astfel incat chiar si angajatii care pleaca in concediu pot beneficia de anumite reduceri. „Bugetul total de travel si training, care la randul sau contine bugetele de team-building si cursuri de perfectionare, se ridica la 3,2 milioane de dolari pentru anul 2004. Este in crestere cu 33% fata de anul trecut, deoarece s-a majorat si numarul de angajati, depasind 1.600 de persoane”, declara Alexandru Russu, director financiar adjunct la Orange. Toate departamentele beneficiaza de un team-building pe an, in acest scop fiind preferate zonele montane si locatii aflate la distanta de doua-trei ore de mers. „Bugetul de intalniri ale angajatilor pentru anul acesta este de 200.000 de dolari si reprezinta 12% din bugetul de training, in care intra si sumele alocate cursurilor de pregatire profesionala”, spune Roxana Rotaru, director de resurse umane la Orange. La polul opus se afla firmele cu bugete de calatorii medii (50.000 – 500.000 euro), care apeleaza de obicei la o agentie de turism pentru rezervari de bilete de avion, hoteluri, team-building, incentive-trip si chiar pentru concediile angajatilor. Bugetele de calatorii au ramas cam la acelasi nivel fata de anul trecut, insa s-au produs modificari in ceea ce priveste durata calatoriei si numarul de persoane care pleaca. „Mai exact, nu mai pleaca o persoana pentru o saptamana, ci trei persoane, fiecare pentru doua zile, iar in loc sa cumpere un bilet de avion la clasa business, merg la economy”, precizeaza Malin Malineanu, director general al companiei New Concept Travel, partenerul recent acreditat pentru Romania de American Express. Cel mai mare furnizor mondial de servicii de business travel si financiare, American Express este cunoscut Romania si in alte 130 de tari. „American Express are contracte globale de travel management cu 70% din companiile care figureaza in Topul 500, alcatuit de prestigioasa revista Forbes, companii al caror buget anual de calatorii poate atinge fabuloasa suma de 500 de milioane de dolari pe plan global”, spune Malin Malineanu. De ce anume au nevoie companiile cu bugete de travel medii? 70-80% din serviciile oferite de New Concept Travel sunt rezervari de bilete de avion, 15-20% sunt rezervari hoteliere, iar restul evenimente de tipul team-building sau petreceri pentru companii. Majoritatea calatoriilor (80%) se efectueaza in Europa si dureaza doua zile in timpul saptamanii. Companiile prefera sa zboare la clasa economy, biletul mediu avand valoarea de 500-600 de euro, si sa stea la hoteluri de trei sau patru stele. Cat priveste bugetul alocat de obicei unui team-building in tara, el este in medie de 100 de euro de persoana. Cele mai mari bugete de travel le au companiile de produse farmaceutice, care organizeaza team-building-uri pentru echipele de vanzari, incentive-trip-uri in tari exotice, nenumarate congrese si sedinte, aceasta fiind politica lor peste tot in lume. Cea mai mare companie farmaceutica din Romania, GlaxoSmithkline (GSK) are aproximativ 1.200 de angajati si a investit pana acum in tara noastra 70 de milioane de dolari. „Pentru noi este un interes constant sa ne motivam echipa. De exemplu, numai una din entitatile GSK, Europharm Distributie, aloca anual aproximativ 300.000 de dolari pentru pregatirea echipei sale”, spune Corina Irimie, director de resurse umane la GSK. Mai mult, pentru cei mai merituosi membri ai echipei de vanzari, care depasesc obiectivele stabilite, GSK are programe motivationale care includ si calatorii in tari exotice.
Conform studiului realizat de tiriac Travel, cele mai motivate departamente sunt marketing si vanzari
· 63% din companii aloca un buget per actiune intre 200 si 500 de euro pentru motivarea angajatului, 20% din companii pun deoparte 500-1.000 de euro in acelasi sens, iar 15,5% din companii nu-si permit sa aloce mai mult de 200 euro.
· Iata ce se face in momentul de fata cu un buget de 200-500 euro pe angajat: in primul rand, companiile opteaza sa cheltuiasca acesti bani pentru petreceri si ac-tiuni de tipul team-building, apoi sunt cursurile de perfectionare, iar pe locul trei sunt vacantele in tara si strainatate.
· Cum si-ar dori angajatii sa fie motivati? 19% opteaza pentru apreciere verbala, 18% produse turistice, 14,3% cursuri, 14% o suma fixa in bani, 8% un bonus lunar, 4% cadouri in produse, 0,17% avansare, iar 0,06% zile libere.
Nota: sondajul tiriac Travel a fost efectuat pe site-ul bestjobs.ro, la inceputul acestui an. La chestionar au raspuns 1.500 de persoane, studiul fiind adresat celor cu functii de conducere: 22% top management, 46% middle management, 32% low management.