În vremurile noastre telefoanele mobile şi tabletele au ajuns să aibă procesoare la fel de performante ca cele ale PC-urilor ieftine, dar calculatoarele de tip desktop nu dispar, ci se transformă.
Calculatoarele de tip desktop sunt demodate, iar producătorii caută alternative astfel încât piaţa acestora să mai supravieţuiască. Rapoartele firmelor de cercetare de piaţă International Data Corp (IDC) şi Gartner arată că livrările mondiale de calculatoare personale au înregistrat în trimestrul patru din 2015 cel mai semnificativ declin. A fost al cincilea trimestru consecutiv de scădere a vânzărilor de PC-uri, în condiţiile în care din ce în ce mai mulţi consumatori optează pentru telefoane mobile inteligente şi tablete. Un număr total de 71,9 milioane PC-uri au fost livrate la nivel mondial în ultimele trei luni din 2015, cu 10,6% mai puţin decât trimestrul patru din 2014, arată datele IDC. Utilizând o metodologie de calcul diferită, compania de cercetare de piaţă, Gartner, a anunţat că livrările de calculatoare personale au scăzut cu 8,3%.
Nici lansarea sistemului de operare Windows 10, la finele lunii iulie, nu a reuşit să salveze vânzările de calculatoare. Topul producătorilor de PC-uri este condus de Lenovo care deţine 21,4% din piaţă, urmat de Hewlett-Packard (19,9%), Dell (14,1%), Asus şi Apple. În ceea ce priveşte piaţa locală, oficialii Dell se aşteaptă la o creştere modestă. „Vânzările de PC-uri vor creşte dar piaţa nu va reuşi să ajungă nici anul acesta la volumele de dinainte de criză, când depăşise un milion de unităţi“, potrivit reprezentanţilor companiei americane.
Alternative la desktop
Cei care vor un calculator personal, în prezent, se uită în special după modele premium cu caracteristici tehnice superioare, dar şi cu un design atrăgător. Aşa se explică faptul că Apple, care vinde PC-uri la preţuri peste medie, a fost singura singura companie din primii cinci producători de PC-uri din lume care a înregistrat o creştere a livrărilor de 6%, în timp ce firma Acer, axată pe produse accesibile, a raportat cel mai semnificativ declin de peste 18%. Produsele Apple au un design unic, fie că vorbim de produse all-in-one, acele monitoare care integrează în carcasa lor toate componentele unui calculator, fie de desktopuri. Mac Pro, desktopul americanilor, are o formă inedită, este performant, dar are şi un preţ pe măsură, peste 16.000 de lei. Tendinţa înregistrată la nivel global în domeniul tehnologiei este aceea de miniaturizare şi de sporire a performanţelor dispozitivelor.