Conceptul “play and learn” este din ce in ce mai prezent in tarile dezvoltate. Romania incearca sa urmeze aceste tendinte, magazinele punand la dispozitia cumparatorilor o multitudine de produse care tin de zona ludica.

Acest segment de piata a fost favorabil influentat in ultimii ani de aparitia centrelor comerciale de tip supermarket si hipermarket, care au o oferta destul de consistenta de jocuri de familie, jocuri de strategie, jocuri si jucarii cu mesaj educational, toate vandute sub branduri celebre. Imbucurator este faptul ca, dupa 1990, s-au impus si cateva marci romanesti, insa, strict din acest punct de vedere, putem spune ca lucrurile nu au evoluat spectaculos in ultimii 16 ani. Daca ne referim, de exemplu, la GO, un joc ce presupune strategie si multe calcule, intuitie si imaginatie, piata se confrunta cu un deficit de piese; in timp ce incepatorii “lucreaza” cu improvizatii, profesionistii se vad nevoiti sa le cumpere din strainatate. Catalin taranu, cel mai bine clasat jucator de Go din Europa, trage un semnal de alarma: fabricile noastre nu sesizeaza potentialul acestei piete aflate intr-o ascensiune vizibila, spre deosebire de cei din Polonia sau Cehia, care au produs jocuri la preturi rezonabile, ce se exporta si in alte tari din Europa. Este adevarat, in urma cu ceva timp, o firma locala a produs piesele pentru acest joc, insa erau de proasta calitate, aproape de neutilizat.
“Industria romaneasca de jocuri si jucarii nu va face pasul catre marile succese comerciale pana cand intre inventatori, designeri si producatori nu se va stabili o relatie permanenta de colaborare”, apreciaza Marilena Bara, analist al pietei de jocuri si jucarii, realizatoarea emisiunii Urmasii lui Gepetto, la postul de radio Mix fm. “Exemplul jocului Mastermind, inventat de un roman in anii ‘60, produs de RECOOP, este elocvent. Inventatorul a parasit Romania si s-a intors dupa 1990, sperand ca va gasi un producator local care sa fabrice jocul ce s-a vandut in intreaga lume in peste zece milioane de exemplare. Nu a reusit, iar jocul s-a produs in Anglia, aducand firmei INVICTA Plastics castiguri fabuloase”, mentioneaza Marilena Bara.


Psihologii spun ca cel mai important aspect al jocului il reprezinta partea de socializare. In primii ani de scoala, jucariile clasice sunt inlocuite asa-numitele materiale didactice, dupa care urmeaza o relatie speciala cu calculatorul, relatie ce dureaza pana la varstele cele mai inaintate.
Piata jocurilor video “a explodat”


Pentru detinatorii tineri si foarte tineri de echipamente IT&C, “prioritatea” o reprezinta, in prima faza, jocurile, muzica si filmele. Interesul crescut al romanilor fata de aceste domenii a dus la cresterea achizitiilor de calculatoare si console si la dezvoltarea pietei de softuri dedicate jocurilor.
Best Distribution este cel mai mare importator si distribuitor de jocuri originale din Romania, dar si reprezentantul exclusiv al unor nume celebre, precum Electronic Arts, Sony Computer Entertainment, Vivendi Universal Games, Virgin Interactive etc. Firma mentionata detine aproximativ 70% din piata de jocuri pentru PC sau alt suport electronic. “In anul 2005, noi am vandut jocuri in valoare de 3,5 milioane de euro, iar piata totala o estimam intre 4,5 si 5 milioane de euro”, spune Teo Paduraru, director general la Best Distribution. “Ani la rand ne-am dublat cifra de afaceri, pentru ca pornind de la putin, aproape zero, nu este greu sa te dezvolti. De doi ani incoace insa, avem o crestere “sanatoasa”, de 30%”, afirma Teo Paduraru.


In ultimii opt ani, piata a crescut de 500 de ori. Ceea ce pentru Romania este “de bine”, adica un singur joc se vinde in 2.000 de exemplare, devine mai mult decat modest, in comparatie cu tarile din jur, unde acelasi joc are o piata de 60.000 de exemplare. Important este ca urmam acelasi traseu ca si vecinii nostri, doar ca suntem “defazati” cu cativa ani, lucru valabil si pentru alte segmente de piata.


In materie de jocuri video, cele de strategie sunt cele mai solicitate, urmate de asa-numitele “First Person Shooter” (FPS). si jocurile de sport se vand bine, indeosebi faimosul FIFA. Nu se poate spune ca jocurile sangeroase, in care primesti puncte pentru a ucide, sau cele cu tente sexuale nu au destui adepti in Romania, insa acest fenomen nu este specific pietei locale, el intalnindu-se peste tot in lume.


Piata “video games” este puternic influentata de sezon – in luna decembrie, se inregistreaza o cincime din vanzarile anuale – si de pret. Particularitatea pietei romanesti o constituie faptul ca majoritatea jocurilor video, adica 85%, sunt pentru PC, restul fiind pentru PS2 si alte tipuri de console.


“Spre deosebire de oricare tara din lume, la noi, statul taxeaza consolele ca fiind jucarii, adica cu 25% din pretul de achizitie din exterior, desi consola functioneaza pe principiile unui computer ce poate fi utilizat ca video player. Acest lucru a dus la cresterea pretului final, lucru resimtit imediat in vanzarile noastre”, precizeaza Mihail Stegaru, director de marketing si PR la Best Distribution.
In urmatorii doi – trei ani, piata jocurilor video are toate sansele sa ajunga la nivelul de opt milioane de euro, tinand cont de ratele de crestere de pana acum. Principalul impediment pentru distribuitorii de jocuri originale ramane pirateria, mai ales in cazul cumparatorilor intre 10 si 20 de ani. In schimb, jocurile online au o penetrare din ce in ce mai mare, in Romania distingandu-se un segment aparte de persoane dispuse sa plateasca lunar zeci de euro … doar ca sa se joace.