AKTOR a excavat aproape un kilometru de tuneluri în munte pentru proiectul feroviar care leagă Brașov de Sighișoara. Primele două mașini TBM lansate de Aktor pentru săpăturile tunelurilor feroviare care leagă Racoș de Apața sunt deja adânc în munte.
AKTOR a excavat aproape un kilometru de tuneluri în munte pentru proiectul feroviar care leagă Brașov de Sighișoara
Primele două mașini TBM lansate de Aktor pentru săpăturile tunelurilor feroviare care leagă Racoș de Apața sunt deja adânc în munte. Cele două tuneluri, fiecare având 6,9 km lungime, fac parte din noua linie de cale ferată Brașov-Simeria, în cadrul Coridorului Rin-Dunăre, secțiunea Brașov-Sighișoara, subsecțiunea Apața-Cața.
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană și a fost contractat de CFR SA cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.
Mașina TBM Eleni a început forarea pe 5 martie 2024 și a ajuns la peste 530 de metri adâncime. Mașina TBM Varvara a început forarea pe 29 mai 2024 și a ajuns la 350 de metri adâncime. Sute de inele din beton sunt instalate non-stop pentru a construi tunelurile, care au un diametru interior de 8,4 metri și unul exterior de 9,4 metri. Aceste tuneluri vor găzdui linia de cale ferată, scurtând drumul actual de la Brașov la Sighișoara, care trece pe lângă râul Olt.
În timp ce Eleni și Varvara sapă tunelurile din partea sudică, o a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod. Mașinile TBM 3 și 4, Alexandra și Konstantina, sunt asamblate și testate acolo, urmând să înceapă să foreze în curând.
AKTOR Construction face parte din grupul Intrakat, un lider industrial în domeniul construcțiilor, infrastructurii, concesiunilor PPP, energiei regenerabile, stocării energiei, dezvoltării imobiliare, proiectelor de mediu și tehnologiilor digitale din Grecia, cu o prezență semnificativă în Europa de Sud-Est și listată la Bursa de Valori din Atena din 2001.
Ce este un TBM, ce este EPB (Earth Pressure Balance) și cum funcționează?
Mașinile TBM (Tunnel Boring Machines) sunt echipamente avansate utilizate pentru săpăturile subterane. Acestea au cilindri mari din oțel, numiți scuturi, care ajută la forare. TBM-urile mari, cu diametre între 8 și 16 metri, sunt împinse înainte cu ajutorul unor cricuri hidraulice, în timp ce un disc rotativ numit cap tăietor, echipat cu lame de tăiere, excavează solul și roca. În fața capului tăietor, se adaugă spumă pentru a proteja echipamentul și pentru a crea un material omogen.
Materialele excavatate sunt colectate temporar într-o cameră cilindrică situată în spatele capului tăietor. Aici, ele sunt amestecate cu apă și aditivi chimici pentru a menține presiunea stabilă și a preveni prăbușirea tunelului. Acesta este un sistem inovator care asigură siguranță în timpul săpăturii.
Materialul excavat este transportat din cameră cu ajutorul unui transportor bazat pe principiul „șurubului lui Arhimede” și este apoi dus afară din tunel cu un sistem de benzi transportoare.
În partea din spate a scutului, segmentele de beton prefabricat sunt asamblate în inele circulare și fixate la locul dorit cu un dispozitiv special. Aceste inele formează căptușeala finală a tunelului. Pe măsură ce TBM-ul înaintează, inelele sunt plasate și susțin terenul excavat, fiind umplute cu ciment pentru stabilizare.
Un tren de vagoane, numit ganturi, este remorcat de scut prin tunel și transportă toate echipamentele necesare funcționării TBM-ului. În unele cazuri, lungimea totală a TBM-ului, inclusiv ganturile, poate ajunge la 130 – 150 metri.
Această tehnologie de tunelare mecanizată oferă o siguranță mai mare și o construcție mai rapidă a tunelurilor comparativ cu metoda tradițională NATM. TBM-urile moderne folosesc tehnologie sofisticată pentru a controla simultan peste 150 de funcții, având un sistem de navigație de înaltă precizie care menține scutul pe axa corectă a tunelului cu toleranțe de doar 5 – 10 cm.