Magazinele de lux de pe principalele două artere comerciale din Capitală vor trebui să facă faţă unei scăderi a pieţei cu 15%-20%, situaţie ce determină deja relocarea lor fie în centre comerciale, fie în alte zone unde chiriile sunt mai mici.
Jucătorii din încă modesta industrie locală a luxului şi-au împărţit, anul trecut, o piaţă de 150 de milioane de euro şi pe care investiţiile s-au cifrat la cel puţin 15 milioane de euro. Cea mai importantă (800.000 de euro) a fost realizată de Mengotti, care a deschis un magazin multibrand pe Calea Victoriei (Prada, Fendi, Dolce & Gabanna), de pe urma căruia sunt aşteptate vånzări de două milioane de euro.
Criza financiară şi nivelul ridicat al chiriilor spaţiilor comerciale potrivite acestui gen de business (cifrate între 100 şi 220 de euro/mp lunar), care plasează Capitala pe locul 30 în topul oraşului cu cele mai scumpe artere comerciale din lume, au determinat deja primele retrageri din piaţă.
Creatoarea de modă Romaniţa Iovan a renunţat la franciza Escada Couture, acuzånd costurile extrem de ridicate ale chiriilor. Amplasat pe Calea Victoriei, magazinul a fost deschis în toamna anului 2002, în urma unei investiţii iniţiale de peste 200.000 de dolari. În prezent, grupul de modă Escada, fondat în 1976 la München, deţine o reţea formată din 194 de magazine proprii şi 226 în franciză, în 60 de ţări.
Din acelaşi motiv, alţi retaileri de lux sau premium şi-au regåndit strategia, optånd pentru spaţii mai ieftine sau relocări în centre comerciale. Astfel, magazinul Cesare Paciotti de pe Calea Victoriei, pentru care firma Italdacia Impex plătea o chirie de 5.000 de euro lunar, a fost relocat pe aceeaşi stradă, dar într-un amplasament mai ieftin. „Cel mai bun exemplu este Lancel. Compania ce deţine această franciză a renunţat la spaţiul de pe Calea Victoriei pentru Feeria Shopping Center (Băneasa). Vom mai asista la astfel de migrări, însă doar în măsura în care asemenea strategii sunt acceptate de francizori. De exemplu, Cerrutti şi Versace Jeans Couture sunt alte două francize care ar putea alege mall-ul în defavoarea spaţiului stradal. Alte mărci, cum ar fi Descamps (decoraţiuni interioare), au deschis deja spaţii în mall şi, probabil, vor închide spaţiile din Calea Victoriei“, exemplifică Oliver Petcu, managing partner al companiei de consultanţă CPP Management.
Nu toate brandurile de lux acceptă să intre în mall-uri, preferånd să continue să fie prezente în perimetrele stradale. „Noi nu intenţionăm să ne mutăm în mall. Avem două magazine, pe General Berthelot şi Calea Dorobanţi (n.red. deschis la sfårşitul anului trecut) pentru care plătim o chirie de 120 de euro/mp. În total, suprafaţa celor două magazine este de circa 90 mp, iar anul trecut am våndut de 500.000 de euro, 40% din vånzări fiind înregistrate de Sărbători“, explică Madeleine Florescu, general manager al distribuitorului de parfumuri de lux Madison Rand Promotions. Estimările companiei pentru acest an aveau în vedere realizarea de vånzări de un milion de euro, dar, după cum afirmă managerul general al companiei, cel puţin în prima jumătate a anului pot apărea pierderi. Cåt priveşte chiria, deşi contractele sunt pe termen lung, Florescu nu ezită să spună, că, dacă situaţia se va agrava, va cere proprietarilor să accepte renegocierea contractului.
În aşteptarea oazei luxului
Cu certitudine, majoritatea jucătorilor de pe piaţa luxului îşi vor revizui în acest an bugetele, din motive multiple. Scăderea puterii de cumpărare cauzată de criza financiară, chiriile ridicate (deşi este aşteptată o uşoară scădere), lipsa arterelor comerciale premium, cu trafic pietonal adecvat, costurile mari pe care le presupune, amenajarea magazinelor sunt doar o parte dintre cauzele pentru care reprezentaţii CPP Management previzionează o scădere a pieţei cu minimum 15%-20% în acest an, respectiv pånă la o valoare de circa 120 de milioane de euro. „Retailerii de modă în sistem multibrand ar putea fi un alt segment afectat de criza internaţională, nefiind excluse mai multe falimente. Cred că, pentru un magazin de 100 mp, în condiţiile actuale ale chiriilor şi ale celorlalte costuri, sunt necesare vånzări de un milion de euro ca să fie asigurată supravieţuirea pe piaţă“, menţionează Oliver Petcu.
Atingerea acestor ţinte financiare trebuie să se realizeze în condiţiile în care costurile pentru amenajarea spaţiilor comerciale sunt de circa 1.200 de euro/mp. Intrarea într-un spaţiu comercial de 100 mp, de tip high street, costă peste 130.000 de euro în prima lună, luånd în calcul numai chiria (120 euro/mp) şi amenajarea. Potrivit analiştilor, există însă şi sectoare ale retailului de lux care nu vor fi afectate, în general, comercianţii de bijuterii, printre care se numără Helvetansa, Cellini, Vendôme sau Micri Gold. Soluţia pentru ceilalţi? Lăsånd la o parte criza, majoritatea reprezentanţilor acestei pieţe sunt de acord că ar fi necesară amenajarea unei zone de retail de lux, extrem de atrăgător în acest sens fiind Centrul Istoric al Capitalei, aflat însă în renovare, pe o perioadă de timp nedefinită. Pånă la finalizarea lucrărilor, doar pofta de consum a romånilor, atåt cåt va mai exista în condiţiile date de piaţă, va fi în măsură să atragă alţi retaileri de lux, aflaţi acum în stand by. O altă soluţie ar fi reorientarea spre vånzările online, chiar dacă marile branduri se tem că astfel imaginea lor ar avea de suferit. În Occident, însă, unde situaţia este la fel de dificilă, au apărut deja retaileri online de lux, precum Yoox sau Net-a-Porter.
«Retailerii de modă în sistem multibrand ar putea fi un alt segment afectat de criza internaţională, nefiind excluse mai multe falimente.»
Oliver Petcu, managing partner CPP Management
130.000 euro reprezintă costurile cu chiria şi amenajarea unui spaţiu comercial de lux de 100 mp, pentru care se plăteşte o chirie de 120 de euro/mp. La acestea se adaugă cheltuielile cu utilităţile, salariile etc.