profesionale tin de faptul ca, in cea mai mare parte, am epuizat agenda cu care am venit in 1997 la IMAS. Ceea ce mi-am propus atunci in domeniul cercetarii de media, in special legat de masurarea audientei, am cam realizat. Al doilea punct pe agenda mea a fost sa fac din IMAS un furnizor important de cercetare media pe piata romaneasca. Pentru mine nu prea mai existau provocari din aceasta directie, am simtit ca ma cam paste rutina si n-am nici un motiv sa ma sinucid, inca, din punct de vedere profesional.
Capital: Si motivele personale?
Calin Anastasiu: O sa-mi ingaduiti sa nu vorbesc despre acestea, tocmai pentru ca sunt personale.
Capital: Sunteti unul dintre oamenii care au construit IMAS, de aceea plecarea dvs este surprinzatoare…
Calin Anastasiu: Nu stiu daca este surprinzatoare, cert e ca pentru mine a fost dificila. M-am despartit cu greu de colegi. Cu adevarat surprinzatoare mi s-a parut mai degraba plecarea lui Alin Teodorescu de la IMAS.
Capital: De ce?
Calin Anastasiu: Atunci cand mi-a spus, in februarie anul trecut, ca vrea sa organizeze cancelaria primului ministru am fost de acord, pentru simplul motiv ca nu era vorba de cancelaria lui Adrian Nastase, ci de o structura care urma sa lucreze pentru Primul Ministru al Romaniei, si de care, in paranteza fie spus, era absoluta nevoie. Dupa ce isi va fi indeplinit acest job urma sa se intoarca la IMAS in decembrie, dupa alegeri. Din primavara pana in toamna, n-am prea avut ocazia sa stam de vorba, amandoi eram foarte ocupati. Asa se face ca abia pe la inceputul lui octombrie am aflat despre pasul inainte (sau inapoi?) pe care l-a facut in timpul verii: angajarea sa politica. Asta a anulat atat intelegerea noastra initiala, cat si restul proiectelor comune legate de IMAS.
Capital: V-a dezamagit ca a intrat in PSD?
Calin Anastasiu: Nu e vorba de directia in care s-a angajat, ci de faptul in sine, de angajare in politica a unuia ca el. Mai ales ca stia foarte bine experienta mea anterioara in politica, cu toate vicisitudinile ei. Cand esti angajat politic iti pierzi vocea de analist independent si trebuie sa inveti alta limba, ceva mai stalcita, as spune.
Capital: Cum au fost afectate afacerile IMAS din momentul in care Alin Teodorescu a plecat la guvern?
Calin Anastasiu: In 2000, IMAS a facut exit-poll-urile (sondajele de la iesirea de la urne – nota red.) pentru Antena 1, si urma sa le execute si la alegerile din 2004. In primavara au inceput discutiile cu cei de la Antena 1. Insa a doua zi dupa ce s-a anuntat public ca Alin pleaca la Cancelarie, Antena 1 a demarat discutiile pe aceasta tema cu CURS. Asta a insemnat o pierdere de aproximativ 20% din cifra noastra de afaceri. Dintr-un singur condei. Ulterior am reusit sa recuperam aceasta pierdere, dar a fost un moment de cumpana…
Capital: Vi s-a propus vreodata sau ati fost supus la presiuni pentru a favoriza pe cineva in sondajele de audienta?
Calin Anastasiu: Eu cred ca am avut norocul sa ma bucur de o anumita autoritate profesionala si morala in randul clientilor, care probabil a descurajat asemenea manevre. In cei opt ani petrecuti la IMAS a fost o singura tentativa, venita de la o veche cunostinta, si aceea facuta mai mult sub forma de gluma, ca sa nu riste sa stricam prietenia.
Capital: De ce EDI Romania?
Calin Anastasiu: A fost urmarea unei conjuncturi speciale. S-a intamplat ca, in ultima parte a anului trecut, sa am simultan doua oferte: una de la EDI si alta de la un post de televiziune, ultima aparent mai atractiva. Au mai fost si altele in ultimii doi ani, dar nu le-am dat curs. Numai ca eu am obiceiul sa ma uit cat se poate de atent si la echipa cu care lucrez, nu numai la oferta financiara. Cei de la EDI mi-au placut mai mult, de altfel ii cunosteam si mai bine, fata de ceilalti aveam anumite rezerve. In al doilea rand, Europa FM si Radio 21 fac parte dintre povestile de succes din mass media romaneasca.
Capital: Acum veti scoate in evidenta avantajele Europa FM in fata clientilor publicitari?
Calin Anastasiu: Nu asta face toata lumea, la noi si pretutindeni? In spatele acestui demers e insa un efort de analiza a datelor, care trebuie facuta cat se poate de profesional. Va pot spune cu certitudine ca utilizatorii datelor de cercetare, care sunt in general departamentele de marketing ale institutiilor de media, nu exploateaza cu eficienta maxima aceste informatii. Ceea ce poate genera efecte nu tocmai favorabile pe multe planuri, de la vanzari si pana la constructia de imagine. Ceea ce fac eu este tot o munca de cercetator si nu de „angajat politic”.
Capital: Clientii folosesc „la sange” datele de audienta sau se uita doar pe ratinguri?
Calin Anastasiu: In momentul de fata, datele nu sunt exploatate in profunzime, si asta din mai multe motive. Pe de o parte, nu s-au format suficient de multi specialisti in acest domeniu. Pe de alta parte, exista o oarecare superficialitate care se vede in atitudinea fata de cifre. Acestea sunt pur si simplu fetisizate. Oamenii se uita la cifrele de audienta ca la niste produse magice sau ca la niste icoane. Nu-i intereseaza ce este in spatele lor, de pilda daca cercetarea care le-a produs a respectat sau nu standardele recunoscute pe plan metodologic. Ati vazut si dumneavoastra puzderia de comunicate in care se anunta ritos ca un post TV a fost pe primul loc, intr-un anumit interval orar sau pe un anumit public tinta, la o distanta de numai 0,5% fata de al doilea. E absurd! O asemenea diferenta e strict in marja de eroare si nu poate fi vorba de o ierarhie reala.
Capital: Credibilitatea sondajelor politice este puternic erodata. Se intampla acelasi lucru si cu sondajele de audienta?
Calin Anastasiu: Nu cred ca se poate face aceasta comparatie. In cazul studiilor de audienta nu au existat contestatiile care au aparut in legatura cu sondajele politice. Din cate stiu, clientii au destula incredere in datele de audienta si sunt din ce in ce mai convinsi ca acestea ii ajuta sa-si planifice mai bine campaniile de comunicare. In mod categoric, la masurarea de audienta nu suntem in acelasi „film” cu sondajele politice.

CARTE DE VIZITA
· Director Cercetare&PR, Europe Development International Romania.
· Absolvent al Facultatii de Filozofie, Sectia Sociologie (1974). Doctorand, Universitatea Bucuresti. La inceputul anului 1990, se angajeaza in viata publica, in calitate de membru al unor organizatii ale societatii civile: Grupul pentru Dialog Social, Alianta Civica. In 1992, fondeaza IMAS, impreuna cu Alin Teodorescu, Mircea Kivu si alti colegi din mediul universitar. Deputat al Partidului Aliantei Civice (1992-1996). In 1996, renunta la politica si devine director de cercetare la Media Pro International. Revine la IMAS si infiinteaza un departament specializat in cercetarea de media. In ianuarie 1998, lanseaza AUDIMAS, unul dintre primele sisteme de masurare multimedia. A dezvoltat ulterior, pe fiecare domeniu, cercetarile specializate de audienta: presa (SNA), radio (SAR), TV (peoplemeter). Este autorul a sase carti si a numeroase articole in presa de specialitate.