Călin Fusu, unul dintre primii milionari din Internet din România, care deţine Neogen şi BestJobs, vede anul acesta mai bun decât 2008, în ceea ce priveşte încasările şi recunoaşte că 2009 a fost un an dificil din acest punct de vedere. Omul de afaceri nu se teme de faptul că hi5 a intrat în monitorizarea SATI şi afirmă că, deşi hi5 e de patru-cinci ori mai mare ca număr de unici, Neogen vinde acelaşi volum de publicitate. capital.ro: Cum a fost anul 2009 pentru dumneavoastr
Călin Fusu, unul dintre primii milionari din Internet din România, care deţine Neogen şi BestJobs, vede anul acesta mai bun decât 2008, în ceea ce priveşte încasările şi recunoaşte că 2009 a fost un an dificil din acest punct de vedere. Omul de afaceri nu se teme de faptul că hi5 a intrat în monitorizarea SATI şi afirmă că, deşi hi5 e de patru-cinci ori mai mare ca număr de unici, Neogen vinde acelaşi volum de publicitate.
capital.ro: Cum a fost anul 2009 pentru dumneavoastră şi afacerile pe care le derulaţi?
Călin Fusu: În acelaşi timp pozitiv şi negativ, negativ deoarece încasările BestJobs au scăzut drastic, pentru că firmele nu mai angajează atât de mult precum o făceau în anul 2008, pozitiv pentru că este ca şi cum aveai o boală, te-ai operat medicul şi ţi-a trecut. Nu mai merge ca înainte, când mâncam orice şi creşteam fără să depunem eforturi foarte mari. De asemenea, concurenţa se simte foarte prost, ca dovadă CareerBuilder a ieşit de pe piaţă, dacă vorbim de BestJobs, iar pe zona de social network Neogen a crescut destul de bine şi nu mai simte în ceafă atât de puternic noile start-up-uri, pentru că nu mai există finanţare.
capital.ro: Cum vedeţi anul acesta?
C.F.: 2010 îl vedem ca pe un an mai bun, probabil chiar mai bun decât 2008, în ceea ce priveşte încasările şi cu siguranţă ca şi profit va fi mai bine pentru c[ structura de costuri o avem mai redusă. Încasările le vedem mai mari anul acesta decât în 2008, nu pentru c[ economia o duce mai bine, ci pentru că firma noastră şi Internetul în general este mai matur.
Ţările din regiune unde suntem prezenţi, Bulgaria, Serbia şi Moldova, încep să producă bani, ceea ce nu făceau în 2008 şi nici în 2009, chiar de mult, şi de asemenea Neogen începe să producă bani. Produsele s-au maturizat, firma s-a maturizat.
capital.ro: Cum merg afacerile în ţările din regiune?
C.F.: În Bulgaria avem cea mai mare reţea socială locală, Impulse.bg, care se adresează oamenilor de până în 25 de ani. Încasările principale sunt din publicitate. BestJobs este site-ul de recrutare numărul 2 la sud de Dunăre, destul de distanţat de Jobs.bg, care este liderul pieţei. Bulgaria este piaţa numărul 2 pentru noi, după România.
În Moldova, Faces.md este din nou cea mai mare reţea socială locală, depăşind site-ul rusesc Odnoklassniki. Şi aici încasăm bine din publicitate. În Serbia, site –ul Neogen.rs nu este numărul 1, acolo Facebook domină, suntem pe locul 2, însă destul de departe, în schimb BestJobs.rs o duce destul de bine. Oricum, Serbia este pe locul 3, după Bulgaria şi Moldova, ca performanţă.
capital.ro: Câţi angajaţi aveţi în total?
C.F.: În acest moment sunt 90 de angajaţi.
capital.ro: Aţi făcut disponbilizări anul trecut?
C..F: Da, pentru că am forţat ţările să devină independente financiar.
capital.ro: Câţi angajaţi aveaţi înainte de disponbilizări?
C.F.: Cred că în jur de 110- 115 persoane.
capital.ro: Şi în România?
C.F.: Cred că vreo 60.
capital.ro: Aveţi în plan achiziţii pentru anul acesta?
C.F.: Da, ne-ar plăcea, noi mai avem nişte bani de la invesţia din 2007 de la Tiger Global Management. Ne-ar plăcea să facem achiziţii, dar din păcate nu sunt multe site-uri în România suficient de mari care să merite bătăia de cap şi suficient de apropiate de aceste două produse ale noastre, recrutare şi publicitate/social network.
capital.ro: Ce sumă aveţi disponibilă?
C.F.: Un milion de euro. Cred că va fi un an în care se vor explora parteneriate în special între jucătorii locali pentru că, cumva ne-am dat cu toţii seama că principalii concurenţi sunt jucătorii internaţionali şi va trebui ca jucătorii locali să găsească sinergii şi să partenerizeze mai mult.
capital.ro: Cum a evoluat piaţa din România comparativ cu restul ţărilor?
C.F.: Pentru noi, restul ţărilor cresc mai repede pentru că încep de la o bază mai mică de creştere, în România piaţa este în creştere pe zona de publicitate nu pe cea de recrutare. Anul acesta, în schimb, ambele produse şi Neogen şi BestJobs ar trebui să îşi dubleze încasările, iar asta se va face printr-o triplare internaţional şi o creştere de 60% în România.
capital.ro: Care au fost ultimele investiţii făcute în online?
C.F.: Eu am investit nişte bani în Zumzi.ro, un proiect de social shopping pe care l-am lansat în România şi care urmează să se lanseze şi internaţional. Neogen nu a făcut achiziţii, investiţia principală a fost în dezvoltarea produselor interne, de exemplu profilul business pe Neogen. Anul acesta, cei mai mulţi bani vor merge către dezvoltarea produselor existente decât în achiziţia de site-uri. De asemenea, anul acesta, cred că vom asista la o deschidere a platformelor către aplicaţii, adică orice site de e-commerce, ştiri sau oricare vor putea pune o aplicaţie pe Neogen şi beneficia de utilizatorii Neogen. Pentru noi va fi bine pentru că utilizatorii Neogen vor avea ce face pe site, mai mult decât au acum, iar pentru dezvoltatorii de aplicaţii va fi bine pentru că vor avea acces la un milion de utilizatori instant, fără să trebuiască să investească în marketing.
capital.ro: La cât estimaţi piaţa de social networking, dar pe cea de recrutare?
C.F.: Piaţa de recrutare s-a redus la jumătate în 2009, deci probabil pe la 4 milioane de euro, iar anul acesta va creşte din nou va merge spre 8-10 milioane de euro. Piaţa de socializare, dacă banii se fac din publicitate, piaţa de publicitate a fost fără Google probabil vreo 15 milioane de euro, iar anul acesta va fi în jur de 20 de milioane de euro, din care reţelele sociale vor lua 10%, deci 2 milioane de euro.
capital.ro: Dacă primiţi o ofertă pentru Neogen şi BestJobs sunteţi dispus să vindeţi?
C.F.: Nu.
capital.ro: Cum a afectat Neogen intrarea hi5 în SATI?
C.F.: Noi ştiam dinainte ca hi5 e foarte mare în România, faptul ca a intrat în SATI nu este atât de important. hi5 are o demografie care este oarecum mai dificil de vândut către advertiseri şi de asta încearcă ei să se promoveze mai mult pentru că au foarte mult afişări şi foarte puţine vândute, tocmai din cauza demografiei.
capital.ro: Nu reprezintă un pericol?
C.F.: E un pericol care există mai demult, nu s-a schimbat nimic în concurenţa pe piaţă pentru că ei încearcă să vândă de un an de zile deci vor încerca în continuare şi noi vom încerca să avem mai mulţi utilizatori unici. Cred că deşi hi5 e de patru-cinci ori mai mare ca număr de unici vindem acelaşi volum de publicitate.
capital.ro: Credeţi că va dispărea publicitatea pe print în favoarea celei online?
C.F.: Se mişcă banii dinspre alte medii, şi nu doar print, spre Internet pentru că timpul nostru ca şi consumatori de informaţii se mişcă dinspre alte medii către Internet, dar asta nu înseamnă că va dispărea printul.
capital.ro: Consideraţi ca tranzacţia Naspers – autovit.ro este cea mai importantă din online-ul românesc?
C.F.: Din 2009 eventual, ca volum de bani nu este cea mai mare. Investiţia în Neogen a fost mai mare decât această achiziţie pentru un procent mai mic. A fost o tranzacţie interesantă şi o investiţie bună.
C.V
Călin Fusu, CEO şi acţionar majoritar al Neogen
Călin Fusu s-a născut la Chişinău, iar la 16 ani era cel mai tânăr student al Academiei de Studii Economice din Bucureşti. În anul 2000, a pus bazele unei afaceri online numită Rogenerator, alături de trei colegi Andras Nagy, Lazlo Robert şi Zoltan Bodo. Compania lui Fusu, Neogen, reuneşte în prezent 15 site-uri, în România, Moldova şi Bulgaria. În 2007, Călin Fusu a vândut un pachet minoritar de acţiuni din Neogen către fondul de investiţii Tiger Global Management, sumă estimată la 6 milioane de euro.