Călin Georgescu vrea să resusciteze un plan al lui Stalin, reluat de Vladimir Putin

Călin Georgescu vrea să resusciteze un plan al lui Stalin, reluat de Putin. Proiectul de realizare a unui canal care să conecteze Marea Neagră cu Marea Caspică reprezintă o inițiativă geostrategică de lungă durată a Rusiei, având scopul de a menține Moscova într-o poziție semnificativă pe ruta comercială ce leagă China de Europa.

Ideea realizării unui coridor navigabil între Marea Neagră și Marea Caspică, menționată de Călin Georgescu, își are originile în planurile dictatorului sovietic Iosif Stalin, fiind ulterior reluată de președintele rus Vladimir Putin. Acest proiect reprezintă o inițiativă geostrategică de importanță majoră pentru Rusia.

În anii ’30, Iosif Stalin a analizat posibilitatea construirii unui canal navigabil între cele două mări, deoarece Canalul Volga-Don nu era suficient de adânc pentru a permite trecerea navelor de mare capacitate. Potrivit unei analize realizate în 2021 de think-tank-ul „The Jamestown Foundation”, acest proiect a fost abandonat din cauza izbucnirii celui de-Al Doilea Război Mondial și a priorităților schimbate ulterior.

După decenii, Vladimir Putin a readus în discuție această inițiativă, vizând crearea unei rute navigabile care să conecteze Turcia de Asia Centrală, traversând teritoriul rus. De asemenea, planurile includ dezvoltarea unui sistem modern de canale în Caucazul de Nord. Acest proiect ar consolida poziția Rusiei ca partener-cheie în cadrul inițiativei chineze „Belt and Road”, care urmărește conectarea Asiei de Europa.

Criticii proiectului susțin că un astfel de canal nu este necesar

Criticii proiectului susțin că un canal care să lege Marea Neagră de Marea Caspică nu este necesar, deoarece infrastructura existentă oferă deja suficiente capacități de transport. Conductele Caspian Pipeline Consortium, Baku-Ceyhan, Atyrau-Samara și Baku-Novorossiysk dispun de spațiu suficient pentru extindere, iar porturile rusești, împreună cu șoseaua navală Volgo-Don – un canal vechi cu o capacitate anuală de tranzit de 11 milioane de tone – rămân subutilizate.

Cu toate acestea, Rusia și Kazahstanul par decise să avanseze cu acest proiect geopolitic de anvergură. În 2007, fostul președinte rus Vladimir Putin a susținut extinderea căilor navigabile interioare ale Rusiei, declarând că un canal care să unească cele două mări „nu numai că va oferi țărilor riverane Mării Caspice acces la Marea Neagră și Marea Mediterană (Cele șapte mări), dar va schimba calitativ poziția lor geopolitică și le va permite să devină puteri maritime.”

Ce oportunități ar crea construcția canalului „Eurasia”

Construcția canalului ar crea oportunități semnificative pentru creșterea tranzitului de mărfuri din Asia Centrală și China către Marea Neagră și Europa. În prezent, majoritatea comerțului dintre China și Uniunea Europeană are loc pe cale maritimă, în timp ce transportul terestru reprezintă doar 2% din volumul total al mărfurilor care circulă între Europa și Asia pe mare.

Această situație evidențiază un potențial uriaș pentru dezvoltarea comerțului între Asia și Europa, de care țările din Eurasia ar putea profita pe deplin. Rusia și Kazahstanul, în special, se află într-o poziție strategică pentru a valorifica avantajele geografice, promovând extinderea infrastructurii regionale și continentale în sectoare esențiale precum energia, comerțul și transportul.

Canalul „Eurasia” reprezintă un exemplu clar al extinderii spațiului economic pe întreg continentul eurasiatic, cu un accent deosebit pe regiunea Eurasiei Centrale. Această dezvoltare se manifestă prin progrese în sectoare-cheie precum transportul, energia și comerțul, generând schimbări geopolitice semnificative în regiunile caspică și central-asiatică. În acest context, Rusia, China și Kazahstan beneficiază de o poziție strategică, consolidându-și rolul de hub-uri pentru comerț, energie și tranzit.

Finalizarea acestui canal ar putea amplifica aceste tendințe, oferind un impuls suplimentar pentru dezvoltarea economică și influența geopolitică a acestor state. Totodată, ar contribui la redefinirea echilibrului de putere și a dinamicilor economice pe tabla de șah a Eurasiei.