Călin Georgescu și impactul controversat asupra Realitatea TV
Prezența lui Călin Georgescu în emisiunile de seară de la Realitatea TV, după alegeri, a generat un efect de bumerang pentru acest post. Pe de o parte, audiențele au crescut spectaculos, postul ajungând să-și tripleze numărul de telespectatori. Pe de altă parte, însă, Realitatea TV a pierdut peste 95% din volumul de spoturi publicitare, ceea ce a avut un impact financiar semnificativ asupra postului, conform datelor citate de Hotnews.
”Cu motorul Georgescu”, Realitatea TV a cunoscut o ascensiune fără precedent la capitolul audiență în luna decembrie. În septembrie și octombrie, postul avea o medie de aproximativ 50.000 de telespectatori zilnic, pe segmentul de vârstă 18+, o cifră comparabilă cu cea a Digi24, în timp ce România TV și Antena 3 dominau piața cu 190.000 și, respectiv, 150.000 de telespectatori. Luna noiembrie a adus creșteri pentru toate televiziunile de știri, însă Realitatea și Digi24 s-au oprit la 80.000 de telespectatori zilnic, rămânând mult în urma liderilor.
După alegeri, Realitatea TV a urcat pe locul al doilea în topul audiențelor
După alegeri, Realitatea TV a urcat pe locul al doilea în topul audiențelor, cu o medie zilnică de 255.000 de telespectatori în primele 12 zile din decembrie. Postul a fost depășit doar de România TV, care a rămas lider, cu 264.000 de telespectatori zilnic. Această creștere semnificativă a fost atribuită exclusiv participării lui Călin Georgescu, candidat la prezidențiale, în emisiunile realizate de Anca Alexandrescu. Georgescu a apărut fie în studio, fie prin intervenții telefonice, fără să fie prezent pe alte posturi TV, preferând doar câteva mesaje online preînregistrate.
Creșterea audienței a fost vizibilă chiar și în competiția cu programe de divertisment. De exemplu, în seara în care Pro TV a difuzat primul film al seriei „Singur acasă”, Realitatea a ocupat locul al doilea, fapt surprins de Pagina de Media cu titlul: „Milioane de români la Pro TV, surpriză locul doi: Realitatea, cu dezinformările lui Georgescu!”.
Afirmațiile controversate ale acestuia au inclus idei precum: „Nu mai sunt bani decât din tastatură” și „se forțează această intrare în război prin România pentru ca administrația Biden să rămână în poziție”. Georgescu a susținut, de asemenea, că Ucraina este adevăratul adversar al României, nu Rusia.
Postul Realitatea TV a fost sancționat de CNA
Această expunere a venit cu un cost mare pentru Realitatea TV. Postul a fost sancționat de CNA pentru dezinformare și afirmații homofobe, fiind amendat și obligat să întrerupă emisia pentru 10 minute. Totodată, la capitolul publicitate, Realitatea a înregistrat o prăbușire fără precedent. În noiembrie, pe post au fost difuzate 20.300 de spoturi publicitare, însă în primele opt zile din decembrie numărul acestora a scăzut la doar 233, ceea ce reprezintă mai puțin de 5% din volumul anterior.
Din cele 138 de firme care se promovau pe Realitatea în noiembrie, doar 21 au continuat în decembrie, ceea ce înseamnă o pierdere de 85% din clienți. Companiile care s-au retras provin din diverse domenii, de la lactate și farmaceutice, până la retail, tehnologie și dulciuri.
Astfel, deși audiența Realitatea TV a crescut spectaculos în perioada de după alegeri, impactul negativ asupra veniturilor din publicitate și sancțiunile primite ridică semne de întrebare privind sustenabilitatea acestei strategii.