Capital: Ce inseamna pentru APIA asocierea cu AMC Promotion?
Calin Popescu Tariceanu: APIA trebuia sa asigure Salonului Auto de la Bucuresti o perspectiva intr-un moment in care era din ce in ce mai greu sa mentinem acest eveniment in calendarul saloanelor auto internationale. Concurenta in acest domeniu este foarte puternica in regiune, iar concurentii nostri sunt, din pacate pentru noi, mai bine inarmati. Mai mult decat atat, Organizatia Internationala a Constructorilor de Automobile (OICA) limiteaza numarul manifestarilor internationale dintr-un motiv foarte simplu: constructorii nu se pot angaja sa participe peste tot, ci doar acolo unde sunt piete auto semnificative. Altfel am avea saloane auto si la Chisinau sau in Belarus.

Capital: Totusi, nici Romania nu reprezinta in acest moment o piata semnificativa pentru constructorii mari de automobile.
Calin Popescu Tariceanu: Categoric. In Romania se vand anual cam acelasi numar de masini ca si in Slovenia, cu diferenta ca Slovenia este o tara care are acelasi numar de locuitori cu Bucurestiul. Prin urmare, noi trebuie sa gasim alte parghii care sa ne permita sa tinem in respiratie artificiala Salonul Auto de la Bucuresti, pentru ca el sa nu fie sters din calendarul international.

Capital: Pana cand acest lucru?
Calin Popescu Tariceanu: Pana cand piata auto locala va creste suficient pentru a ne permite sa organizam in mod natural acest eveniment. Ca sa intelegeti cat de mare este concurenta in acest domeniu, va voi spune ca unul din saloanele importante, cel de la Torino, a fost anulat anul acesta, din lipsa interesului constructorilor, altii decat cei italieni, pentru eveniment.

Capital: Cine este AMC Promotion?
Calin Popescu Tariceanu: Este firma organizatoare a Salonului Auto de la Paris, cel mai important din lume la aceasta ora si, in acelasi timp, bratul comercial al Camerei Constructorilor Francezi de Automobile (CCFA), omologul APIA. Anul acesta Salonul de la Paris va ajunge probabil la 1.400.000 de vizitatori si tot acolo au fost prezentate nu mai putin de 50 de masini in premiera mondiala. Asocierea cu AMC Promotion ne va permite accesul la un alt nivel al discutiilor si deciziilor cu constructorii francezi si nu numai, pentru ca la Paris vin constructori din toata lumea. Relatiile privilegiate pe care le au ei nu le-am fi putut avea si noi decat peste cateva zeci de ani. In Romania, AMC Promotion va fi coorganizator al salonului alaturi de APIA, incepand cu editia de anul viitor. Am facut deja o societate mixta, care va purta numele de AMC-APIA Expo.

Capital: Am putea asista in viitor si la lansarea unor modele noi la Bucuresti?
Calin Popescu Tariceanu: Nu, pentru ca, asa cum am spus, piata romaneasca este nesemnificativa pentru marii constructori. Anul acesta se vor vinde, probabil, circa 120.000 de masini noi, din care jumatate reprezinta productia interna si jumatate sunt importuri. Exista un singur constructor pentru care piata noastra are o semnificatie aparte, si acesta este Renault, care are un joint venture aici, astfel ca Salonul de la Bucuresti are in acest moment o importanta strict locala. Ceea ce urmarim prin acest parteneriat este sa-i dam o dimensiune regionala. Nu ne putem hazarda sa spunem ca vom ajunge la o amploare internationala in urmatorii douazeci de ani, pentru ca industria automobilului nu este doar un loc in care e suficient sa vii cu bani. Trebuie sa ai si o lunga experienta in domeniu ca sa poti obtine performante. Romania poate, asadar, sa devina un actor pe piata automobilului, dar nu si o mare putere.

Capital: Ce se va intampla cu Expoline, partenerul de pana acum al APIA?
Calin Popescu Tariceanu: Noi avem disponibilitatea de a colabora in continuare cu Expoline, daca si ei vor dori acest lucru, pentru ca organizarea unei astfel de manifestari nu este o munca de o persoana sau de un grup restrans.

Capital: Din punctul de vedere al rentabilitatii afacerii, saloanele precedente au fost un succes?
Calin Popescu Tariceanu: Intrebarea asta nu cred ca trebuie sa mi-o puneti mie, pentru ca APIA nu era gestionarul financiar al evenimentului, nefiind o societate comerciala, ci o asociatie profesionala. Operatiunile de organizare au fost subcontractate unei firme, si aceasta isi facea bilantul comercial.

Capital: Totusi niste semnale aveati…
Calin Popescu Tariceanu: Este o operatiune care a fost, fara indoiala, profitabila, pentru ca altfel nu s-ar fi repetat. Nu va pot da insa detalii financiare concrete, intrucat pentru APIA mai importanta a fost calitatea salonului, adica nivelul serviciilor pentru participanti si expozanti. De ce acest lucru? Deoarece la fiecare editie, OICA trimite observatori care analizeaza acesti indicatori. In cazul in care criteriile urmarite nu sunt atinse, exista riscul ca salonul sa fie anulat.

Capital: Se repercuteaza in vreun fel salonul asupra vanzarilor de automobile din Romania?
Calin Popescu Tariceanu: Sigur ca da. La salon sunt putini cumparatori, dar impactul evenimentului este pe termen lung, pentru ca prin astfel de manifestari se formeaza cultura automobilistica. Cei care nu sunt astazi cumparatori, ci peste un an au ocazia sa vada din timp noile modele si sa-si planifice achizitia. Dupa salon, incep sa se inregistreze si anumite rezultate in vanzari, dar si aici lucrurile stau diferit fata de strainatate. Acolo modelele noi se vand in cantitati mai mari, pentru ca exista un oarecare decalaj intre data cand masina e expusa la salon si cea in care ea apare in show-room-uri.

Capital: APIA va organiza in acest an concursul „Masina anului in Romania”. De ce ati decis sa va amestecati intr-un eveniment pur jurnalistic?
Calin Popescu Tariceanu: Pentru ca alta solutie nu exista. La noi, intr-o maniera paguboasa, dar caracteristica, dupa ce s-a organizat un concurs „Masina anului” a mai aparut un al doilea concurs „Masina anului”. La un moment dat ne-am trezit ca am participat si noi la doua concursuri unde, bineinteles, rezultatele au fost diferite. Publicul a fost total bulversat de aceasta situatie ridicola, fapt care ne-a adus si noua prejudicii insemnate. Sigur, solutia era organizarea unui singur concurs, dar exista doua organizatii ale jurnalistilor din domeniul auto, cu pozitii total diferite. In ciuda eforturilor noastre de mediere, ele nu s-au putut pune de acord. Am decis atunci sa luam noi initiativa organizarii concursului.

Capital: Cum veti face acest lucru?
Calin Popescu Tariceanu: Vrem in primul rand sa separam functia de arbitru de cea de jucator. Nu ne asumam functia de arbitru pentru ca nu ne putem arbitra noi pe noi insine. Credem ca ziaristii trebuie sa faca acest lucru. Am hotarat atunci ca, in calitate de organizator, APIA sa stabileasca regulile de selectie a jurnalistilor si criteriile de selectie a masinilor. Aceste lucruri nu sunt inventate de noi, ci sunt criterii care functioneaza in toate tarile cu traditie in organizarea unei astfel de manifestari. Juriul va fi format exclusiv din jurnalisti desemnati de editorii de presa. Singura conditie pusa de noi este aceea ca juriul sa fie ales dupa criterii calitative, si nu cantitative.    

Carte de vizita

50 de ani, casatorit, un copil
Studii: Institutul de Constructii, Facultatea de Constructii Hidrotehnice, promotia 1976
Din 1992 – director general al Automotive Trading Services, importator oficial CitroA