Ponderea carnii si a produselor din carne de porc autohtone in consumul romanilor este de 30%. Piata a fost adjudecata de importuri, iar unul dintre motivele pentru care parizerul cehesc este preferat celui romanesc sau sunca ungureasca ia locul celei produse la noi este raportul pret-calitate, net in avantajul marfurilor straine. Daca ar fi sa trecem in revista cateva dintre „defectele” mezelurilor romanesti, lista ar putea incepe cu continutul de apa (in general peste 60%, ajungand chiar la 69%, fata de 42% cat au produsele similare importate), proteinele in cantitate redusa si de slaba calitate, nerespectarea retetelor de fabricatie etc.
In incercarea de a-si fideliza consumatorii, salvandu-si astfel si afacerile, Asociatia Romana a Carnii (ARC) lanseaza la finele acestei saptamani Proiectul Marcii de Calitate. ARC este sprijinita financiar si logistic de Asociatia Americana a Procesatorilor de carne si de USAID (Agentia SUA pentru Dezvoltare Internationala), prin organizatia americana World Learning. Suma disponibila pentru implementarea marcii de calitate este de 125.000 dolari, din care UASID suporta 75 de mii de dolari. Restul finantarii provine de la procesatorii americani si de la ARC.
Marca de calitate se va obtine contra cost
Marca de calitate, o eticheta aplicata anumitor produse, va garanta onorabilitatea acestora. La ora actuala exista producatori locali bine cunoscuti, dar uneori marca acestora nu este perceputa neaparat ca o garantie a calitatii tuturor produselor. Cauza: majoritatea procesatorilor sunt obligati sa furnizeze o gama larga de produse la preturi cat mai mici, pentru a-si asigura profiturile in conditiile scaderii puterii de cumparare. Proiectul marcii de calitate va implica un numar redus de procesatori si produse. Marca se va acorda, contra cost, unor anumite categorii de produse, specialitatilor. Costurile pe care procesatorii le vor avea cu marca se vor reflecta cu cel mult 1% in pretul produselor. Mihai Visan, directorul Excutiv al ARC apreciaza ca vanzarile nu vor avea o tendinta descrescatoare, dimpotriva. Nu ne putem raporta la tari ca SUA, Germania sau Franta, dar o tara ca Macedonia poate fi termen de comparatie. Aici marca de calitate la mezeluri a fost introdusa cu cativa ani in urma si statisticile arata ca a crescut consumul produselor garantate in termeni de calitate, desi preturile crescusera.
Implementarea marcii de calitate va dura un an. La finele perioadei, ARC preconizeaza o marire cu 30% a vanzarilor preparatelor de calitate superioara produse de procesatorii de carne cuprinsi in proiect si o crestere a profitului total cu 5%. Primele produse beneficiare ale marcii de calitate se vor putea cumpara in circa sapte-opt luni de zile, pana atunci ARC urmand sa puna la punct criteriile de eligibilitate a produselor. In principiu, acestea se refera la procentul de carne, calitatea si cantitatea continutului de proteina, colagen, sare, nitriti si indicatori de sanitatie. Producatorii selectati vor fi inspectati, iar mezelurile vizate vor fi analizate in laboratorul propriu al ARC. Toate preparatele marcate vor fi apoi monitorizate constant, pentru a nu se abate de la standardele impuse.