Camera Americana de Comert in Romania (American Chamber of Commerce in Romania sau, mai pe scurt, AmCham) a fost infiintata in 1993 de catre un grup de 22 de oameni de afaceri reprezentand companii venite de peste Ocean. In septembrie anul trecut, cu sprijinul fostului ambasador James Rosapepe, activitatea AmCham s-a revigorat spectaculos. Ceea ce n-ar fi fost insa posibil daca nu s-ar fi adresat lumii afacerilor romano-americane cu o noua oferta si o noua imagine. Mai mult decat orice, a contat faptul ca AmCham si-a definit obiective clare si pragmatice, care tintesc direct nevoia investitorilor de a avea un climat de afaceri mai bun, mai onest si mai stabil.
Dintre actiunile de lobby si advocacy pe care Camera Americana de Comert in Romania le-a pregatit si derulat in ultima perioada se remarca cele privind drepturile actionarilor minoritari, controlul importurilor ilegale, medierea si arbitrajul litigiilor care apar in relatiile de afaceri.
Totodata, Board-ul AmCham, prezidat de dl Robert Bing si staff-ul coordonat de dna Anca Harasim si-au propus sa faca din cei 101 membri o veritabila comunitate, solidara si activa. Pe langa o reprezentare precis orientata a intereselor acesteia, Camera Americana de Comert ofera permanent membrilor sai mijloace si oportunitati de a se intalni, de a comunica, de a explora modalitati de cooperare, de a discuta cu inalte oficialitati romane.
In urma transformarilor care au facut din ea, practic, o noua institutie, croita pentru o noua epoca a relatiilor economice romano-americane, AmCham se anunta a fi un jucator redutabil si necesar in mediul de afaceri din tara noastra.     

Romania, una dintre portile de intrare a companiilor americane in Europa
Finantat, prin Fondul Romano-American de Investitii (FRAI), de catre Guvernul S.U.A., Romanian-American Capital and Trade Development Group (RACTDG) a fost creat in 1999 pentru a acorda asistenta investitorilor americani interesati in identificarea si dezvoltarea oportunitatilor de afaceri din tara noastra.
„Suntem un fel de banca de investitii: facem acelasi gen de operatii, cu deosebirea ca nu avem propriile noastre fonduri. Iar clientul nostru este, cu un cuvant, Romania”, sintetizeaza dl Matei Balaita, IT Business Development Officer. Sprijinit de expertii USAID, ai FRAI si de membrii misiunii diplomatice, RACTDG dezvolta si distribuie oportunitati de investitii si de schimburi economice. Domeniile vizate sunt privatizarea, agricultura, creatia de software, engineering, comertul si industria prelucratoare.
Directorul RACTDG, dl Marion Day – care a fost consilier al autoritatii romane de privatizare si are in spate 25 de ani de experienta in domeniul cooperarii internationale pe 14 mari piete – explica filosofia organizatiei pe care o conduce: „Orice economie aflata in dezvoltare presupune oportunitati si riscuri. Ceea ce facem noi este sa le identificam, sa selectam domeniile de interes pentru companiile americane si sa le gasim parteneri, ajutandu-i astfel sa intre pe pietele din Romania. Vrem sa ramanem aici pe termen lung. Lucram in special cu operatorii directi, mai putin cu investitorii institutionali, si ne concentram pe firmele mici si mijlocii. Din acest motiv, poate ca activitatea noastra este mai putin vizibila, dar va asigur ca este consistenta.”
Interesul companiilor americane pentru tara noastra, tine sa releve dl Marion Day, este mai larg decat cel al investitorilor din Uniunea Europeana: „Noi pornim de la avantajele comparative pe care le detine Romania si cautam parteneri pentru a sta pe aceasta piata un timp cat mai indelungat. Pentru unele companii americane, Romania este chiar poarta de intrare in
Europa. Trinity este un foarte bun exemplu in acest sens.”
Pe de alta parte, americanilor nu le este deloc usor sa vina, sa evalueze oportunitatile si sa ia decizia de a ramane aici, din destul de multe cauze. Doua dintre ele le subliniaza dl Day: „Romania nu dispune in acest moment de o promovare orientata pe piete, finantata de Guvern, desi ar fi mare nevoie de asa ceva. Iar departamentele de comunicare din structura executivului lucreaza ca acum 10 ani; rezultatele sunt, fireste, aceleasi ca acum 10 ani. Lucrurile acestea trebuie sa se schimbe, daca se doreste o crestere semnificativa a investitiilor.”