Dacă veniturile agenţiilor de turism sunt puse sub semnul întrebării anul acesta, turismul online este în plină dezvoltare, din ce în ce mai mulţi antreprenori orientându-se către acest domeniu.

Dacă vesticii sunt fami­lia­rizaţi cu rezervările online, iar si­teurile dedicate achiziţionării biletelor de avion sau camerelor de hotel sunt destul de numeroase, în România, acest segment de business este abia la început.

Totuşi, pentru cei care au avut contact cu turismul, demararea unei astfel de afaceri nu-i deloc grea. Este cazul lui Lavinius Marcu (27 de ani) şi Răzvan Roman (22 de ani), care în octombrie 2007 au făcut operaţional site-ul de rezervări hoteliere Cap­tain Go. „Iniţial, era un proiect în care se prezentau unităţile de cazare. Noi le luam o taxă anuală pentru apariţia pe site, însă aşa nu a mers şi atunci ne-am regândit strategia“, spune Lavinius Marcu. Investiţia necesară demarării acestui proiect a fost de 15.000 de euro. Dar nu finanţarea a fost provocarea cea mare, ci sistemul informatic. „În cele mai pesimiste scenarii, credeam că vom face sistemul în patru luni, deşi ne aşteptam să-l terminăm în două. Am reuşit să-l finalizăm abia după nouă luni“, spune Marcu, adăugând că această întârziere este… oarecum standard.

Realizarea unei baze de date de hoteluri cât mai completă a fost pentru cei de la Captain Go un obiectiv uşor de atins, datorită particularităţilor site-ului. Pentru prezentarea ofertei de cazare, ei nu aplică vreun tarif, banii pe care îi câştigă fiind în strictă relaţie cu rezervările efectuate. „Avantajul Captain Go pentru hotelieri este că ei pot urmări câte rezervări le-am furnizat, noi ne luăm comisionul în funcţie de acestea“, explică Răzvan Roman, adăugând că tocmai acest lucru i-a ajutat la dezvoltarea rapidă a reţelei hoteliere. Si­te-ul a pornit cu o bază de date formată din 300 de hoteluri, iar în prezent a ajuns la peste 600 de unităţi de cazare, în 130 de localităţi. La finalul lui 2008, valoarea nopţilor de cazare a fost de peste 300.000 de euro, chiar dacă cifra de afaceri a companiei a fost de peste 100.000 de euro. Pentru 2009, tinerii antreprenori aşteaptă o creştere de 300 de ori a cifrei de afaceri. Un alt punct forte al businessului a fost modul de plată, aceasta putându-se efectua atât prin virament bancar, cât şi prin intermediul cardului sau chiar la recepţia hotelului.

Ticketingul online confirmă succesul

Dacă pe rezervări hoteliere directe cei doi pot fi consideraţi pionieri ai segmentului, afacerile de ticketing online (site de rezervări de bilete) au ceva experienţă. Pe această piaţă, din ce în ce mai dinamică, încep să apară jucători noi, iar cei prezenţi deja îşi remodelează afacerea. Ca şi în cazul lui Roman şi Marcu, nou-veniţii au avantajul experienţei în turism, fiind acum în căutarea unei extinderi într-o zonă propice performanţei financiare. Astfel, Travel Biz, una dintre cele mai active agenţii pe piaţa turismului de afaceri şi organizări de evenimente, a adăugat în strategia sa pe anul acesta lansarea site-ului de ticke­ting flybiz.ro.

Site-ul lowcost-ticketing.com, cu o existenţă de aproape un an,  se va relansa săptămâna aceasta sub o altă denumire, fly-go.ro. „Noul portal va prezenta ofertele în patru limbi străine, putând fi astfel accesat şi de către străini, nu doar de românii din diaspora“, spune Stefano Iervolino, proprietarul site-ului. Acesta a investit în ultimul an circa 100.000 de euro pentru dezvoltarea portalului şi a unei agenţii de turism. „Tehnologia a costat foarte mult, la agenţie investiţia e mică“, precizează Iervolino. Antreprenorul speră să-şi recupereze investiţia în patru-cinci ani. Pentru anul acesta, estimează o cifră de afaceri de 500.000 de euro.

Avantajul Captain Go pentru hotelieri este că aceştia pot urmări câte rezervări le-au provenit de la noi, pentru că în urma acestora ne luăm comisionul.
Răzvan Roman, director de dezvoltare Captain Go

300% este creşterea estimată de ­Lavinius Marcu şi Răzvan Roman pentru cifra de afaceri a site-ului Captain Go în anul de criză 2009

Fişă de business: Captain Go

INVESTIŢIE 15.000 de euro, majoritatea în sistemul informatic
RULAJ În primul an, cifra de afaceri a fost de 100.000 de euro. Relevantă pentru business este valoarea nopţilor de cazare, care a fost de peste 300.000 de euro.
VALOARE Potrivit antreprenorilor, valoarea de piaţă a companiei se ridică la cinci milioane de euro. În prezent, cei doi parteneri sunt în negocieri cu un partener strategic şi unul financiar.

174-36231-18_captaingo_35.jpg