De aceea, toți factorii din sectorul transportului rutier vor trebui să colaboreze pentru a face față acestei provocări, scrie Euractiv.

Vehiculele grele rămân o provocare pentru tehnologiile electrice

Potrivit lui Nadège Leclercq, directorul al relațiilor guvernamentale și dezvoltarea pieței la Westport Fuel Systems, electrificarea mașinilor de pasageri a primit un răspuns bun din partea consumatorilor, iar piața mașinilor electrice este acum la un nivel record. Vehiculele grele rămân o provocare pentru tehnologiile electrice cu baterii sau pentru orice soluție tehnologică.

Numai în UE există peste 6 milioane de camioane grele, cu o creștere estimată de peste 30% până în 2050. Aceste vehicule necesită o cantitate mare de energie: electrificarea întregii flote de vehicule grele înseamnă creșterea masivă a producției de electricitate ecologică în UE.

Dacă ținem cont de faptul că întreaga flotă de vehicule grele a UE a consumat aproximativ 640 TWh de energie în 2020, realizăm că provocarea de decarbonizare a transportului rutier este mai complicată, consideră Nadège Leclercq.

Anul trecut, Consiliul UE a anunțat că a dat undă verde unei reforme privind taxarea rutieră (eurovinieta), prin care introduce un nou instrument la nivelul Uniunii pentru ca vehiculele grele, inițial camioanele cele mai mari, să poată fi taxate în funcție de emisiile de CO2. Sistemul se va aplica începând din 2026.

Urmărirea rapidă a decarbonizării transporturilor grele

Hidrogenul este recunoscut ca un combustibil valoros, cu emisii reduse de carbon în cazul vehiculelor grele. Westport Fuel Systems, dezvoltă sisteme avansate de motoare cu combustie internă pe hidrogen, special pentru această utilizare.

Sistemul de combustibil HPDITM, utilizat cu hidrogen (H2 HPDITM), este o soluție care oferă avantaje mai mari, față de utilizarea hidrogenului cu celule de combustie, mai ales când vine vorba de disponibilitatea pieței și rentabilitatea.

Această alternativă va asigura beneficii climatice mai devreme decât tehnologiile viitoare

Au fost construite motoare prototip cu tehnologia Westport și sunt în curs de dezvoltare deja pentru a reduce noxele și alți poluanți ai aerului.

Westport crede că această alternativă va asigura beneficii climatice mai devreme decât tehnologiile viitoare, cum ar fi camioanele electrice cu pile de combustie sau baterii și va face acest lucru mai eficient din punctul de vedere al costurilor, subliniază Leclercq.

Motoarele cu ardere internă pot accelera adoptarea hidrogenului în sectorul transporturilor

În plus, prin extinderea duratei de viață a lanțurilor convenționale de producție și aprovizionare, motoarele avansate cu ardere internă pot accelera adoptarea hidrogenului în sectorul transporturilor.

De fapt, adoptarea pe scară largă a motoarelor cu combustie internă pe hidrogen ar putea duce la crearea mai rapidă a cererii de hidrogen în UE, ceea ce ar putea reduce emisiile de carbon înainte ca camioanele electrice cu baterii să atingă maturitatea tehnologică necesară pentru aplicațiile grele.

În viitor, toate aceste soluții complementare vor răspunde unei game largi de cerințe operaționale care caracterizează afacerile de logistică comercială, oferind o soluție cuprinzătoare la provocarea neutralității climatice.