Conform APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule), la sfarsitul lunii trecute, vanzarile totale de autovehicule comerciale au fost de 10.394 unitati, cu circa 12% mai mari decat in aceeasi perioada a anului trecut. in acelasi timp insa, intreaga piata a autovehiculelor a crescut cu doar 8,3%, ceea ce inseamna ca sectorul utilitarelor s-a dovedit a fi mai dinamic.
Distributia pe categorii de vehicule n-a fost insa uniforma. Cu 8.099 unitati comercializate, utilitarele usoare (furgonete, minibuze, dube pana in 3,5t) au inregistrat o crestere procentuala de 15%, peste media generala. Pe de alta parte, in primul semestru al anului, vanzarile de camioane intre 3,5 si 7 tone au crescut cu 115% (928 de unitati).
in ce priveste camioanele grele si autobuzele, cifrele de piata sunt mai mici decat anul trecut. S-au vandut in perioada de referinta un numar de doar 1.163 de camioane si 204 autobuze, ceea ce in procente reprezinta o scadere a pietei cu 3,9%, respectiv 29,7% fata de iulie 2000.
Analiza pe marci releva faptul ca furgonetele Dacia continua sa domine piata utilitarelor usoare, in special datorita pretului scazut de achizitie. Producatorul roman a vandut pana la sfarsitul lunii iulie 6.125 unitati, ceea ce inseamna un procentaj de peste 75% din piata, pe acest segment de autovehicule. Comparativ insa cu aceeasi perioada a anului trecut, cand Dacia a produs si comercializat un numar de 6.719 utilitare, uzina de la Campulung a inregistrat anul acesta o scadere cu 8,9% a vanzarilor. Daca Dacia continua sa retina atentia romanilor, cealalta marca romaneasca, ARO, se situeaza la polul opus.
Cu 39 de bucati comercializate in luna iulie, ARO a ajuns abia la cifra de 241 de la inceputul acestui an. Confruntata cu dificultati financiare, uzina de la Campulung face din ce in ce mai greu fata concurentei de pe piata, in ciuda preocuparilor specialistilor de a echipa masinile cu motoare performante din import.
in ce priveste importurile de utilitare usoare, fata de primele sapte luni din 2000, acestea au crescut in aceeasi perioada a anului in curs cu 47,5%. in topul marcilor straine cele mai vandute se situeaza Fiat (505 unitati), Renault (311) si Volkswagen (246), urmate de Ford, Peugeot si Mercedes Benz.
Scad vanzarile de autobuze
Producatorii interni de utilitare medii(3,5t -7t) sunt aproape inexistenti. Din cele 928 de masini vandute in aceasta perioada, doar trei au fost fabricate in tara (la Rocar), restul provenind din import. Iveco detine cele mai mari cifre de vanzari pe acest segment, camioanele italienesti fiind bine apreciate datorita raportului bun intre calitate si pret.
La categoria camioane mari (peste 7 tone), singurul producator roman al acestui gen de vehicule, Roman SA, a produs si a comercializat in primele sapte luni un numar de 228 de unitati. Cifra reprezinta mai putin de jumatate fata de cat vanduse constructorul brasovean in aceeasi perioada a anului trecut (511). Ca si in cazul Aro, in lipsa unui investitor strain, Roman SA depinde in continuare de subventiile acordate de stat, subventii care abia ajung pentru plata salariilor angajatilor uzinei.
Ponderea cea mai mare au avut-o, si in acest sector, importurile. Pe langa Iveco, Volvo si Mercedes au reusit vanzari de peste 100 de unitati, fiind urmate de DAF si Renault. Chiar daca piata a inregistrat o scadere usoara (1.163 de unitati vandute anul acesta fata de 1.210 in sapte luni din anul trecut), analistii apreciaza ca importurile pe acesta categorie de utilitare vor creste in perioada urmatoare.
Ultimul segment, cel al autobuzelor, a inregistrat la randul sau un recul fata de anul trecut, atat la categoria microbuzelor (pana la 15 locuri), cat si la autobuzele mari (peste 16 locuri). Din cele 204 autobuze vandute (fata de 290 anul trecut), doar 26 au fost produse pe plan intern de catre Rocar Bucuresti, restul fiind de provenienta straina.
Situatia vanzarilor la autovehicule comerciale romaneSti (2001 – 7 luni)
Sub 3,5 tone (inclusiv minibuze)
Dacia 6.125
Aro 241
Total 6.366
Peste 3,5 tone (inclusiv autobuze)
Roman 228
Rocar 26
Total 254
Situatia vanzarilor la autovehicule comerciale importate (2001 – 7 luni)
Sub 3,5 tone (inclusiv minibuze)
Fiat 505
Renault 311
Volkswagen 246
Ford 173
Peugeot 171
Altele 504
Total 1.910
Peste 3,5 tone (inclusiv autobuze)
Iveco 1.075
Mercedes 150
Volvo 342
Altele 297
Total 1.864