Campanie electorală cu Mercedes şi Audi

Asa cum ne asteptam, declaratiile sforaitoare ale ministrului liberal Ovidiu Silaghi privind investitiile companiilor Daimler si Volkswagen au primit un raspuns prompt. Chiar daca acesta nu a venit de la oficiali ale celor doua mari grupuri auto ci de la prefectul judetului Timis, rezultatul este acelasi: atat Silaghi cat si Marius Popovici, vicepresedintele Consiliului Judetean Timis, au aruncat o nada electoratului. Primele semne de intrebare legate de minunile promise de Ovidiu

Asa cum ne asteptam, declaratiile sforaitoare ale ministrului liberal Ovidiu Silaghi privind investitiile companiilor Daimler si Volkswagen au primit un raspuns prompt.

Chiar daca acesta nu a venit de la oficiali ale celor doua mari grupuri auto ci de la prefectul judetului Timis, rezultatul este acelasi: atat Silaghi cat si Marius Popovici, vicepresedintele Consiliului Judetean Timis, au aruncat o nada electoratului.

Primele semne de intrebare legate de minunile promise de Ovidiu Silaghi au aparut chiar in clipa in care a scos porumbelul pe gura: „Cei de la Mercedes gasisera un spatiu la Oradea, unde totul parea in regula. Pana la urma au constatat ca panza freatica de acolo este foarte subţire si asta i-ar fi împiedicat sa-si înceapa activitatea de producţie. Din cate stiu, se pare ca s-au orientat catre Timisoara”.

Ce om normal la minte se poate gandi ca panza freatica de pe cateva zeci de mii de hectare din jurul orasului Oradea arata peste tot la fel? Mai mult chiar. Ce sa caute la Timisoara un investitor care are nevoie de mult teren daca avem in vedere ca preturile terenurilor de langa frumosul oras sunt aproape la fel de scumpe ca si cele de la marginea Bucurestiului?

„O gafa monumentala!”. Asa au calificat persoane din industria auto declaratia ministrului. Cum sa nu le dai dreptate cand Silaghi pluseaza si cu marca Audi a grupului Volkswagen: „Alaturi de Mercedes si de Mitsubishi, si Audi, divizia de lux a grupului german Volkswagen, vrea sa produca autovehicule în Romania”, spunea cu cateva zile in urma acelasi ministru.

Poate nu o fi aflat ca Audi se produce de ani buni la numai cateva sute de km de Romania, la vecinii unguri. De ce sa investesti in doua fabrici care sa deserveasca aceeasi zona cand Rusia are o piata mult mai mare si mana de lucru mai ieftina numai dl. Silaghi poate spune. Asta daca cei de la Audi chiar ar avea nevoie de o noua fabrica.

Cat despre declaratia lui Marius Popovici, prefectul Timisului a fost destul de clar: „Am avut o discuţie cu toţi cei care au facut asemenea declaraţii, inclusiv cu primarii din judeţ si cu toţii mi-au spus ca aceste informaţii le au din presa, de la tv, de la radio, dar nimeni nu a vorbit cu ei. Primarii au început acum sa îi interogheze pe marii deţinatori de pamanturi sa vada daca nu cumva unii dintre ei aduc tot felul de firme. Este o inflaţie de nume mari, e campanie electorala, se vorbeste de aproape toate marcile mari din Europa, dar aceasta discuţie apare abia acum în campania electorala."

Daca nu am sti ca investitorii straini sunt foarte sensibili la astfel de declaratii si se pot razgandi brusc sa isi arunce banii intr-o tara cu astfel de conducatori am putea trece cu vederea visurile ministrului IMM-urilor insa adevaratele efecte ale unei scapari de acest gen pot fi cu adevarat devastatoare.

De un singur lucru putem fi siguri. Daca locatia viitoarei uzine Mercedes va fi undeva in Romania, si nu in Polonia sau Serbia, vom afla pozitia exacta abia dupa ce va fi achizitionat terenul.

Data: 22 mai 2008