Piaţa de publicitate a crescut cu 43% în 2007 faţă de anul precedent. Investiţiile în publicitate s-au ridicat la 5,3 miliarde de euro (volum brut, calculat la rate card), faţă de circa 3,7 miliarde de euro în 2006. Anul trecut, cei mai mari investitori de pe piaţa de publicitate autohtonă au fost companiile Procter &Gamble (398 de milioane de euro), Unilever South Central Europe (257 de milioane de euro), L’Oréal România (256 de milioane de euro), Coca-Cola
Piaţa de publicitate a crescut cu 43% în 2007 faţă de anul precedent. Investiţiile în publicitate s-au ridicat la 5,3 miliarde de euro (volum brut, calculat la rate card), faţă de circa 3,7 miliarde de euro în 2006.
Anul trecut, cei mai mari investitori de pe piaţa de publicitate autohtonă au fost companiile Procter &Gamble (398 de milioane de euro), Unilever South Central Europe (257 de milioane de euro), L’Oréal România (256 de milioane de euro), Coca-Cola România (157 de milioane de euro) şi Danone România (138 de milioane de euro). Potrivit monitorizărilor AlfaCont, primii 20 de advertiseri au cumulat anul trecut jumătate din totalul investiţiilor din publicitate în mediile tradiţionale (televiziune, presă scrisă şi radio). Datele centralizate de AlfaCont se referă şi la inserţiile publicitare de tip cross-promotion. Nu a fost luat în calcul nici un discount, toate cifrele având la bază un tarif-listă (rate card) oficial. AlfaCont nu monitorizează însă publicitatea online şi cea outdoor. Pentru 2007, acestea sunt estimate, ca volum total, la aproximativ opt milioane de euro net pentru internet, respectiv 42-44 de milioane de euro pentru outdoor.
Cosmeticele, în topul celor mai promovate produse
Băncile şi serviciile bancare (minus cardurile bancare) s-au aflat în 2007 printre cei mai dinamici investitori în publicitate, dublându-şi practic volumul investit în anul 2006. O altă categorie extrem de dinamică a fost, previzibil, cea a pensiilor private obligatorii (pilonul II), care a urcat în doar patru luni, graţie unor campanii publicitare agresive şi cu bugete mari, pe poziţia a treisprezecea în top, cu un total de 92,5 milioane de euro. De asemenea, campaniile derulate de companiile de asigurări şi cele pentru fondurile de pensii facultative (pilonul III) au crescut totalul investiţiilor brute la circa 70 de milioane de euro, faţă de numai 27 de milioane de euro în 2006.
Piaţa de publicitate este dominată net de televiziuni
Orientarea celei mai consistente părţi a bugetelor de publicitate către televiziuni s-a menţinut şi în 2007, deşi costurile promovării în acest mediu au crescut cu aproximativ 30% faţă de anul precedent; explicaţia ţine de faptul că, de mai mulţi ani, televiziunea a rămas cel mai ieftin mediu publicitar, ca raport între costurile totale şi audienţa atinsă. Astfel, 91 de procente din volumul cumulat al investiţiilor brute, adică 4,86 de miliarde de euro, au fost atrase de către posturile TV. Pe locul secund s-a situat presa scrisă, cu 7% din totalul investiţiilor. Posturile de radio au absorbit doar două procente din suma totală, respectiv 108 milioane de euro.
Ziarele şi revistele au adunat anul trecut venituri brute din advertising de circa 378 de milioane de euro, cu aproximativ 19% mai mult decât în 2006 (317 milioane de euro). Cei mai mari advertiseri din presa scrisă au fost MediaPro, Orange, Vodafone, trustul Realitatea-Caţavencu, L’Oréal, Intact, Ringier, Banca Comercială Română, Romtelecom, Procter&Gamble şi Unilever.
Concentrarea pieţei
50% Cu aproximaţie, aceasta este ponderea, raportată la totalul pieţei de publicitate din România, a bugetelor cumulate ale primilor 20 mari clienţi de publicitate din ţara noastră. Estimativ, circa 900-1.000 de advertiseri activează în prezent pe piaţă.