Actionarii producatorului de masini de lux Porsche au primit o veste proasta la inceputul lunii octombrie. Conducerea societati a hotarat sa cumperere circa opt procente din partenerul mai mare, dar mai putin profitabil, Volkswagen. Miscarea contrazice orice logica a profitabilitatii, avand in vedere ca Porsche este una dintre cele mai profitabile comapnii din domeniu. Dovada cea mai clara a dezaprobarii a venit imediat, actiunile constructorului de elita scazand substantial dupa aparitia primelor zonuri privind cumpararea actiunilor.

Exista totusi o logica in aceasta tranzactie. Industria auto germana angajeaza direct sau indirect mai mult de 10 la suta din forta de munca a celei mai puternice economii europene. Iar Volkswagen este unul, daca nu cel mai mare dintre angajatori, asa ca autoritatile germane, locale si centrale au cautat o solutie de subventionare discreta a gigantului cu probleme. “Parteneriatul” cu Porsche a venit deci ca o manusa pentru toata lumea, mai putin pentru actionarii minoritari ai constructorui de lux. Volkswagen a intrat astfel in clubul exclusivist al campionilor nationali, acele firme mari care, cu un lobby adecvat, reusesc sa se cuibareasca la sanul statului, fara sa mai fie nevoite, cel putin pentru o perioada, sa-si faca griji pentru pierderea cotei de piata.


Organizatia Mondiala a Comertului reglementeaza strict modul de atribuire a ajutoarelor de stat, tocmai in ideea de a garanta o competitie cat mai corecta la nivelul economiei mondiale. tarile dezvoltate se abtin, in majoritatea cazurilor, sa incalce aceste legi, de teama contramasurilor luate de partenerii de afaceri si care ar putea degenera in razboaie economice, cu efecte devastatoare pentru toti beligerantii. Numai ca in cazul campionilor nationali, guvernele isi pierd capul, politicienii, sindicatele si patronii invoca toti conjunctura exceptionala care a provocat criza companiei si se uita plini de speranta la mana generoasa a statului. De exemplu, compania Alstom, care este implicata intr-o gama enorma de activitati industriale, de la trenuri de mare viteza la echipmentele pentru centralele nucleare, a beneficiat de facilitati financiare de la guvernul francez, desi Bruxelles-ul s-a opus, pe motiv ca ajutorul contravine legislatiei interne.


Un campion national poate proveni din orice sector al economiei, nu este neaparat sa activeze doar in industrii de varf. De exemplu, firma italieneasca Parmalat, salvata de la faliment cu ajutorul statului si al unor banci binevoitoare, face produse lactate si sucuri naturale.


si peste Ocean lucrurile stau la fel. Autoritatile americane au reactionat energic dupa ce au aparut primele zvonuiri de preluare a companiei petroliere Unocoal, aflata in faliment, de catre compania chinezeasca CNOOC. Dupa dezbateri aprinse, compania americana a fost cumparata, pe bani mult mai putini, de catre un jucator local, preferat in fata “invadatorului” asiatic. Ironia face ca Administratia de la Washington sa reproseze constant Beijing-ului tocmai practicile anticoncurentiale de care a uzat in cazul afacerii Unocoal.


Cazul clasic in care ambele tabere incala legislatia OMC, fara totusi sa le pese prea mult de consecinte, este cel al industriei aeronautice. De la infiintarea companiei europene Airbus, statele membre ale UE au garantat imprumutuile primite de societate si au subventionat indirect, prin intermediul companiilor aeriene pe care le detineau, pretul avioanelor. Principalul rival al europenilor, Boeing, a beneficiat si el de subventii mascate, prin intermediul comenzilor pentru armata SUA.
Desi au grija sa nu provoace o reactie violenta din partea celorlalti actori majori, fiecare tabara isi ajuta pe la spate companiile favorite. Legile OMC se aplica mai usor celor mici decat celor puternici.

Toyota ramane cea mai valoroasa companie auto din lume

Investitorii prefera actiunile constructorului japonez, care a reusit in ultimii ani sa-si reduca drastic costurile si sa isi mareasca cota de piata, in ciuda stagnarii vanzarilor in tarile dezvoltate.
Confruntata, in 2003, cu o criza financiara de proportii, compania Fiat a primit sprijinul statului italian. Analistii spun ca firma se afla acum pe drumul redresarii, dar problemele industriei auto vor provoca tot mai frecvent astfel de interventii din partea statelor dornice sa-si protejeze campionii nationali. Pe piata, exista un exces de capacitate de productie, dar orice inchidere a unei fabrici provoaca cutremure politice de proportii.

Economia chineza a crescut cu vitamine de la stat

Nu totdeauna ajutoarele de stat descurajeza comertul cu partenerii straini. In ultimul sfert de secol, China a pompat bani din bancile de stat in mai toate domeniile de activitate, de la siderurgie la productia de bunuri de consum si de la sectorul auto la semiconductori. Rezultatul a fost explozia economiei chineze, care este astazi capabila sa produca bunuri tot mai sofisticate, la preturi fara concurenta. Daca ajutoarele statului vor continua sa curga si in urmatorii ani, China se va confrunta cu o serie lunga de procese al Orgabizatia Mondiala a Comertului si ar putea primi sanctiuni economice.