Progresul apărut în ultimii 15 ani în domeniul comunicaţiilor şi al tehnologiei informaţiei a schimbat radical modul în care tinerii pot urma cursurile universităţilor.

Cei care nu doresc să fie dependenţi de un orar rigid pot opta să studieze folosind mai multe modalităţi de învăţământ la distanţă. Există o cerere ridicată în România pentru noile sisteme educaţionale. Conform datelor centralizate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării, în acest an universitar sunt peste 72.000 de studenţi care urmează o formă de învăţămînt la distanţă într-una din cele 27 de universităţi care oferă astfel de cursuri.
O instituţie pionier în folosirea noilor tehnologii în sistemul educaţional românesc este Academia de Studii Economice (ASE) din Bucureşti. Instituţia oferă, pe lângă cursurile sub formă de învăţământ la distanţă întâlnite la celelalte universităţi, şi cursuri postuniversitare exclusiv online. „Avem în prezent 1.300 de cursanţi la 11 programe masterale care se desfăşoară exclusiv online“, afirmă conf. dr. Florina Mohanu, director al departamentului Campus Virtual şi Televiziune din cadrul ASE Bucureşti. Pentru aceste programe, masterandul primeşte toate materialele pentru studiu prin internet, iar acestea sunt incluse în taxa de şcolarizare în valoare de 1.200 lei pe semestru. Studentul trebuie să se prezinte la facultate doar la examene, acestea fiind susţinute tot online, dar la un computer aflat în sediul central al ASE sau la unul dintre cele 17 sedii din ţară ale instituţiei. „Avantajul esenţial al acestei forme moderne de învăţământ este flexibilitatea şi eliminarea constrângerilor spaţio-temporale ale învăţământului clasic“, afirmă Florina Mohanu.


Spre deosebire de instituţia românească, ce acordă diplomele de absolvire a cursurilor online, universitatea americană Massachusetts Institute of Technology (MIT) nu oferă acest „serviciu“. Decizia a fost luată în urma unui studiu de fezabilitate realizat în 1999 privind lansarea unui astfel de sistem. Conducerea mizează în continuare pe studiul tradiţional, în campus. Preşedintele de atunci al MIT a decis însă să creeze o platformă pe care profesorii să îşi pună cursurile gratuit pentru toată lumea interesată să studieze acasă. Platforma, care se numeşte OpenCourseWare (OCW), conţine în prezent informaţii privind mai mult de 1.500 de cursuri predate la MIT şi a înregistrat, din 2003 şi până în prezent, peste 4,7 milioane de vizitatori unici.
Materialele de curs de la MIT pot fi folosite gratuit şi de către persoanele din România care doresc să studieze singure după programa uneia dintre cele mai bune universităţi din lume. „Pentru orice persoană care vrea cu adevărat să înveţe, materialele de pe OCW sunt foarte folositoare“, afirmă Radu Berinde, un român care studiază la MIT. El spune că toate cursurile pe care le-a luat în campus sunt şi pe platforma OCW şi conţin aproape toate fişierele pe care le-a primit de la profesori.


Care ar fi diferenţa între a participa la un curs în campusul MIT şi a studia singur după programa publicată pe site? „Cursul real sporeşte motivaţia studenţilor. Văzând că alţi studenţi învaţă, că sunt termene limită pentru teme şi laboratoare, precum şi presiunea notelor determină studenţii să depună mai mult efort pentru un curs“, afirmă Raluca Ada Popa, o româncă ce studiază la MIT. Ea adaugă că un câştig deosebit îl are şi din interacţiunea cu profesorii, cu asistenţii profesorilor şi cu alţi studenţi. Şi Radu Berinde crede că cei care participă la un curs în campus sunt mai bine motivaţi. „Se învaţă destul de mult într-un curs de aici şi e destul de greu să ţii pasul. Câteodată, unele teme iau foarte multe ore, iar dacă nu eşti obligat de situaţie să «te îndârjeşti», rişti să le tot amâni şi până la urmă să nu mai faci nimic“, spune Radu Berinde.
Sistemele de învăţământ online permit românilor să studieze la o celebră universitate americană, iar străinilor, să-şi ia diploma la ASE. 

Învăţământul fără cretă şi tablă
«Avantajul esenţial ale acestei forme moderne de învăţământ este flexibilitatea şi eliminarea constrângerilor spaţio-temporale ale învăţământului clasic.»
Florina Mohanu, director al departamentului Campus Virtual şi Televiziune din cadrul ASE Bucureşti

Cum se foloseşte platforma on-line MIT

• O persoană care doreşte să folosească acest sistem trebuie să se hotărască asupra unui curs (sau mai multe, dacă are timp), şi să le studieze ca şi cum ar fi în campus.

• Fiecare curs are programa detaliată ce trebuie parcursă, temele şi cărţile recomandate. Unele cursuri au şi fişiere video cu ceea ce predă profesorul la cursul din campus.

• În fiecare săptămână să lucreze toate temele la timp (fără să se uite la soluţii), să citească toate notiţele şi textele.

• Avantajul acestui sistem este că poţi parcurge câte un curs atunci când ai timp, în loc să fii obligat să iei notiţe la cinci cursuri într-un semestru.

• În ultimii trei ani, în fiecare lună au existat peste o mie de accesări din România ale platformei MIT. Cele mai multe accesări, peste 8.000, s-au înregistrat în luna iunie 2006.

Cursuri virtuale

La adresa ocw.mit.edu pot fi accesate peste 1.500 de cursuri organizate pe diferite facultăţi, de la cursuri de chimie şi astronomie, până la contabilitate şi finanţe. Cursurile sunt organizate şi pe nivel de dificulate.

• Marketing pentru antreprenori
• Teoria jocurilor pentru manageri
• Cum să dezvolţi produse şi servicii de succes
• Introducere în marketing
• Finanţe pentru antreprenori
• Afacerile in domeniul software
• Statistică aplicată
• Managementul marketingului
• Management strategic
• Cum se creează un plan de afaceri
• Managementul strategic al resurselor umane