Canada contraatacă: boicoturi economice și protecționism comercial în fața amenințărilor lui Trump

După ce administrația Trump a amenințat cu tarife de 25% asupra bunurilor canadiene și a sugerat că țara ar putea deveni un stat american, Canada a reacționat ferm. Un val de naționalism economic a cuprins populația și guvernul, determinând boicoturi, sancțiuni economice și o repoziționare strategică în relațiile comerciale cu SUA.

Un sondaj realizat de firma de cercetare Leger arată că peste 60% dintre canadieni au redus achizițiile de produse americane, iar 70% își îndreaptă tot mai mult atenția către mărfuri fabricate în Canada. Pe rețelele sociale, inițiative precum „Buy Canadian!” au câștigat rapid popularitate, încurajând consumatorii să sprijine economia locală.

Sancțiuni Economice pentru băuturi alcoolice și energie electrică

Guvernul canadian a adoptat măsuri concrete pentru a răspunde presiunilor economice venite din SUA. În Ontario, Liquor Control Board of Ontario (LCBO) a interzis achiziția de băuturi alcoolice din SUA, afectând direct producători de renume precum Jack Daniel’s și Jim Beam. Mai mult, premierul Doug Ford a amenințat cu o suprataxă de 25% la energia electrică exportată către statele americane Michigan, Minnesota și New York. Deși măsura a fost suspendată temporar, ea rămâne o armă de negociere în disputele comerciale.

canada sua steag
SURSA FOTO: Dreamstime

Administrația Trump a ripostat inițial, anunțând dublarea tarifelor la importurile canadiene de oțel și aluminiu. Însă presiunea internă din partea sindicatelor americane, precum United Steelworkers – care reprezintă 850.000 de muncitori din SUA, Canada și Caraibe – a dus la o reconsiderare a poziției americane. Liderii sindicali au avertizat că măsurile tarifare ar putea pune în pericol locuri de muncă pe ambele maluri ale frontierei.

Turism, cultură și atitudinea populației

Boicotul economic și tensiunile comerciale au avut efecte și asupra altor industrii. Numărul călătoriilor canadienilor în SUA a scăzut cu 23% în luna februarie față de anul precedent, iar Air Canada a redus cursele spre destinații americane populare, precum Florida, Arizona și Nevada.

Reacțiile anti-Trump au pătruns și în cultura populară. Pe stadioanele din Toronto și Vancouver, fanii canadieni au huiduit imnul american, iar actorul Mike Myers a transmis un mesaj clar la „Saturday Night Live”, purtând un tricou cu inscripția „Canada nu e de vânzare.” În Columbia Britanică, autoritățile locale au eliminat Tesla din programele de subvenționare a energiei verzi, favorizând în schimb producătorii canadieni.

Nou-numitul premier Mark Carney a făcut din această dispută un punct central al mandatului său, după ce Trump l-a ironizat pe predecesorul său, Justin Trudeau, numindu-l „guvernator” al Canadei. Carney, fost guvernator al Băncii Angliei, nu este un politician ușor de intimidat și pare hotărât să mențină o linie dură în negocierile comerciale cu Washingtonul.

În acest climat tensionat, Canada a demonstrat că nu este dispusă să cedeze fără luptă. Rămâne de văzut cine va face primul pas înapoi în această confruntare economică fără precedent.