Când economia este posomorâtă, cine mai dă bani pe flori?

Vânzările de flori au scăzut cu aproape 50% în primele două luni ale acestui an. Aceasta în condiţiile în care suma alocată de un român pentru achiziţia de flori, doar cinci euro pe an, este cea mai scăzută din Uniunea Europeană. Într-o măsură mai mare sau mai mică, situaţia economică actuală îi afectează pe cei care activează în această industrie. În România, cea mai mare cantitate de flori este comercializată în pieţe şi prin intermediul chioşcurilor stradale

Vânzările de flori au scăzut cu aproape 50% în primele două luni ale acestui an. Aceasta în condiţiile în care suma alocată de un român pentru achiziţia de flori, doar cinci euro pe an, este cea mai scăzută din Uniunea Europeană.

Într-o măsură mai mare sau mai mică, situaţia economică actuală îi afectează pe cei care activează în această industrie. În România, cea mai mare cantitate de flori este comercializată în pieţe şi prin intermediul chioşcurilor stradale (aceste canale având, în 2006, o cotă de piaţă de 70%). În prezent, în Bucureşti, există 800 astfel de chioşcuri şi circa 260 de vânzători în pieţe. „Anul a început extrem de prost pentru aceştia. În primele două luni, vânzările au scăzut cu 40%-50%“, spune Florin Georgescu, preşedintele Asociaţiei Florarilor din România, acest declin fiind cauzat de criza financiară, care i-a făcut pe români să nu mai cheltuiască bani pe flori. Un alt inconvenient al industriei este dat de caracterul perisabil al produselor. „Nu se pot face stocuri. Dacă florile nu sunt vândute pe parcursul a două-trei zile, sunt bune de aruncat“, a mai spus Georgescu. El este de părere că, deşi vânzările din luna martie sunt importante ca volum datorită zilelor de 1 şi 8 Martie, anul acesta mulţi florari vor avea pierderi. „În 2008, în această perioadă, s-au vândut, la nivelul Capitalei, un milion de flori, însă în anul în curs vânzările vor fi cu 30%-40% mai scăzute“, explică Florin Georgescu.

Nici în online situaţia nu e roz

Dar, la nivelul întregii ţări s-a dezvoltat mult şi comerţul online. Însă nici firmele din acest sector nu au avut un început de an mai bun. „Situaţia diferă semnificativ faţă de ceea ce estimam în 2008, deoarece criza afectează nu doar produsele de consum standard, ci şi cadourile, florile şi alte asemenea produse specifice“, a spus Marius Ghenea, preşedintele Gravity Design, firma ce deţine magazinul online floridelux.ro. Şi pentru site-ul buchete.ro începutul de an a adus un volum ceva mai scăzut al vânzărilor faţă de cel estimat. Un alt exemplu elocvent este dat de Gabriel Molnar, proprietarul florăriilor Magnolia. „De Sf. Valentin am rămas cu mii de trandafiri, cumpăraţi la un preţ ceva mai ridicat decât de obicei. În acea perioadă preţurile cresc pentru că şi cererea este mai mare. Am cumpărat trandafiri roşii chiar şi cu doi euro firul“, a spus el, adăugând că, în ansamblu, vânzările săptămânale nu au scăzut la fel de mult.

În prezent, este dificil de apreciat care este proporţia comerţului online, deoarece există un procentaj important de florării care folosesc internetul ca modalitate de promovare. „Estimăm că sub 5% din acest comerţ se desfăşoară online“, spune Marius Dosinescu, general manager al Gravity Design, adăugând că, în 2008, firma pe care o conduce a înregistrat vânzări de circa 120.000 de euro, pe fondul investiţiei omului de afaceri Marius Ghenea, reprezentând o creştere de 30% faţă de 2007. „Anul acesta estimăm o cifră de afaceri de circa 500.000 de euro, cuprinzând proiectele coroane.ro şi brazidecraciun.ro“, a completat Marius Dosinescu. Şi prognoza patronului florăriilor Magnolia indică o creştere a cifrei de afaceri în 2009, care, anul trecut, a fost de circa două milioane de euro. „Am lansat şi un portal online şi sper ca peste un an vânzările prin intermediul său să ajungă la 10.000 de euro/lună“, a conchis Gabriel Molnar.

Când înfloresc profiturile

Referitor la principalii furnizori ai comercianţilor români, circa 90% din flori provin din alte ţări. „95% din florile vândute de buchete.ro sunt importate, în principal din Olanda, dar şi din Thailanda, Ecuador, Costa-Rica, Italia şi Turcia. Şi asta deoarece în România nu există producători care să ofere aceeaşi calitate“, a spus Mihai-Daniel Neguţ, director general, buchete.ro.

Deşi încă redus, potenţialul acestei pieţe este recunoscut de oamenii de afaceri, astfel că, în ultima perioadă, au continuat atât investiţiile, cât şi achiziţiile. „Zilele următoare, vom lansa, sub brandul floridelux.ro, o florărie în mediul offline, în Băneasa Shopping Center“, a spus Marius Ghenea. Pe de altă parte, în luna februarie, doi investitori importanţi în mediul online internaţional, Alexandre Almăjeanu şi Alexis Bonte, au intrat în acţionariatul magazinului online FloriLaBucuresti.ro.

Previziuni contradictorii

Deşi estimările din 2008 ale firmei de cercetare CBI Market Survey sunt optimiste, indicând o creştere a consumului de flori din România până în anul 2016, prognoza unora dintre reprezentanţii industriei locale, cel puţin pentru 2009, creionează o imagine nu tocmai roz a acestui segment de piaţă.