Când hotelierii şi agenţiile de turism se ceartă, bulgarii câştigă

Două organizaţii importante din industria de profil se concurează prin programe cvasi-identice pentru litoral, în timp ce hotelierii bulgari vând vacanţe la jumătate din tarifele alor noştri. Între programele „O săptămână la mare – Litoralul pentru toţi“, lansat de Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), care se va derula între 3 mai şi 15 iunie,  şi „Minivacanţa – Litoralul pentru toţi“ al Asociaţiei Naţionale a Agen

Două organizaţii importante din industria de profil se concurează prin programe cvasi-identice pentru litoral, în timp ce hotelierii bulgari vând vacanţe la jumătate din tarifele alor noştri.

Între programele „O săptămână la mare – Litoralul pentru toţi“, lansat de Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR), care se va derula între 3 mai şi 15 iunie,  şi „Minivacanţa – Litoralul pentru toţi“ al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), funcţional în perioada 3 mai – 14 iunie, deosebirile sunt minime. Tarifele pentru un sejur (cu şase nopţi de cazare) sunt aceleaşi pentru hotelurile de una sau două stele: 159 de lei/persoană (o stea fără mic dejun), 189 de lei (două stele fără mic dejun) şi respectiv 249 de lei (două stele cu mic dejun). Mici diferenţe apar de la acest nivel în sus. La hotelurile de trei stele din programul ANAT, tariful cu mic dejun inclus este de 349 de lei, iar în programul concurent, de 339 de lei. La patru stele,  programul ANAT are un tarif cu mic dejun inclus de 419 lei, în timp ce programul FPTR, de 399 de lei. Interesant este faptul că unele hoteluri sunt înscrise în ambele programe, de exemplu, hotelul Holiday din Olimp, de patru stele. Un sejur de şase nopţi la acest hotel costă 399 de lei într-un program şi 419 lei în celălalt. Dar cel mai interesant este alt fapt: majoritatea agenţiilor, care vând, de regulă, ambele programe, comercializează şi vacanţe pe litoralul bulgăresc. Iar preţul unui pachet de şase nopţi cu mic dejun, la un hotel de trei stele din staţiunea bulgărească Sunny Beach, în aceeaşi perioadă, porneşte de la 45 de euro/persoană (sau 186 de lei), adică aproape jumătate din preţul pachetului la o unitate de aceeaşi categorie din staţiunile româneşti.

Lucia Morariu, director general al Eximtur, agenţie de turism care înregistrează printre cele mai mari vânzări de pachete pe litoralul nostru, explică „fenomenul bulgăresc“: „Vecinii noştri deschid mai devreme hotelurile, fiindcă, pe de o parte, au unităţi care pot funcţiona permanent şi sunt dotate cu centre spa şi piscine interioare, iar pe de altă parte, clima este ceva mai caldă. Având un sezon mai lung, preţurile la început şi la sfârşit de sezon sunt mai mici, astfel încât hotelierii au profit în întreaga perioadă“. Pe de altă parte, pe litoralul bulgăresc există un număr foarte mare de locuri de cazare, multe fiind recent deschise. Concurenţa acerbă determină reduceri importante ale tarifelor de cazare, dar şi la destul de multe falimente în rândul hotelierilor. „Noi avem pe litoral circa 200.000 de locuri de cazare, iar în zona Sunny Beach, lângă Burgas, sunt 250.000. Asta, fără Albena şi Nisipurile de Aur“, subliniază Morariu. În ceea ce priveşte cele două programe autohto­ne, Eximtur s-a înscris în ambele, în fiecare an. „Anul tre­cut, vânzările au mers mai prost în ediţia din iunie şi mai bine la sfârşitul lui august. În 2009, am vândut, în medie, 2.000 de locuri pe serie, mai puţin decât în anii trecuţi. Lucrurile par să se fi dezmorţit: în primul trimestru al acestui an, vânzările la intern au crescut cu 20%. De aceea, credem că programul va avea mai mult succes decât anul trecut.“

Ce speră asociaţiile de turism în 2010

Nici reprezentanţii FPTR, nici  cei ai ANAT nu au putut să ofere cifre privind încasările de anul trecut ale hotelierilor, ci doar date referitoare la tarife. „Preţurile au rămas aceleaşi ca în 2009 şi, de aceea, sperăm să vindem tot atâtea locuri ca anul trecut. Însă este greu de anticipat, fiindcă piaţa este bulversată. În ultimele două săptămâni, s-a dus o campanie împotriva litoralului românesc şi în favoarea celui bulgăresc. Es­te adevărat, însă, că vecinii noştri au servicii mai bune“, spune Dragoş Răducan, secretarul ge­neral al FPTR. Majoritatea membrilor orga­ni­zaţiei este for­mată din hotelieri, investiţiile fiind făcute cu capital au­tohton. Cel mai bine s-au vândut pachetele la hotelurile de trei stele, seriile de sfârşit de program, iar cea mai solicitată staţiune a fost Mamaia. În cazul programului ANAT, însă, cele mai căutate hoteluri sunt cele de patru stele, aflăm de la Corina Martin, preşedintele asociaţiei. „Cel mai bun an a fost 2008, gradul maxim de ocupare ajungând la aproape 50%. Sperăm ca şi în acest an să putem introduce voucherul de atracţie turistică, astfel încât cei care vin pe litoral prin acest program să beneficieze de anumite gratuităţi: intrări la muzee, transport urban etc.“, încheie Corina Martin.

Pentru a prelungi sezonul, bulgarii practică preţuri mai mici în extrasezon, care nu le acoperă costurile.
Lucia Morariu, director general, Eximtur

CAPACITATE
Numărul locurilor de cazare puse la dispoziţia turiştilor prin intermediul programului „O săptămână la mare“, ediţia mai-iunie, este de peste două ori mai mare faţă de anii trecuţi