Programul Rabla 2025. Lansare amânată până în luna mai și noi condiții pentru achiziții auto
Programul Rabla 2025 este așteptat să înceapă abia în luna mai, conform surselor din industria auto, citate de profit.ro. Întârzierile sunt cauzate de necesitatea refacerii întregii legislații, în urma modificărilor anunțate de Ministerul Mediului, dar și de faptul că bugetul trebuie aprobat de Ministerul Finanțelor.
„Ministerul Mediul nu va putea demara Programul Rabla mai devreme de luna mai”, au declarat sursele din industria auto.
Una dintre cele mai importante schimbări este eliminarea mașinilor diesel din program, alături de unificarea celor două componente actuale – Rabla Clasic și Rabla Plus – într-un singur program.
De asemenea, vor fi modificate condițiile de acordare a tichetelor, iar limitele de emisii pentru vehiculele eligibile vor fi revizuite.
Valoarea tichetelor și impactul asupra pieței auto
În ceea ce privește subvențiile pentru Programul Rabla, sumele propuse pentru achiziția de vehicule electrice și hibride sunt în discuție. Ministerul Mediului ia în calcul o valoare cuprinsă între 7.000 și 7.500 de euro pentru un tichet, mai puțin decât cei 8.500 de euro solicitați de reprezentanții industriei auto.
„Suma agreată în discuțiile de până acum este undeva între 7.000 – 7.500 de euro, ceva mai redusă față de propunerea făcută de industria auto, de 8.500 de euro, dar decizia finală va fi a celor de la minister”, a declarat reprezentantul unui importator auto pentru sursa citată.
Noua legislație trebuie să fie pusă în dezbatere publică timp de 30 de zile, ceea ce înseamnă că aprobarea oficială va avea loc cel mai devreme în luna aprilie, iar programul va intra în vigoare în mai.
Reprezentanții industriei auto susțin că întârzierile afectează piața, deoarece mulți potențiali cumpărători își amână achizițiile în așteptarea subvenției. Mihai Bordeanu, director general Dacia România, a atras atenția că această situație creează incertitudine în rândul consumatorilor și afectează vânzările.
„Nimeni nu mai cumpără mașini dacă oamenii stau în așteptare pentru că știu că va veni o subvenție”, a explicat Bordeanu, subliniind că indecizia autorităților creează un efect negativ asupra pieței.

Planuri pentru reducerea subvențiilor până în 2030
Reprezentanții companiilor auto, prin intermediul APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile), au propus Guvernului un plan gradual de reducere a subvențiilor pentru vehiculele electrice.
Pentru 2025, valoarea tichetului pentru Programul Rabla ar urma să fie de 8.500 de euro, urmând să scadă la 7.500 de euro în 2026 și să fie eliminată complet până în 2030.