Soarta CFR Marfă urmează să fie decisă anul viitor, de către Comisia Europeană și statul român, urmând a se lua hotărârea dacă, ștergerea datoriilor, acordată în 2013, este sau nu considerată ajutor de stat.
Dacă în urmă cu 10 ani, CFR Marfă valora peste 1 miliard euro, astăzi, oficialii guvernamentali ar putea vinde operatorul feroviar de marfă pe o sumă derizorie. Mai mult, până la reluarea privatizării companiei CFR Marfă, prevăzută pentru anul 2020, guvernul administrat de Viorica Dăncilă trebuie să rezolve problema privind ștergerea datoriilor din anului 2013. La sfârșitul anului 2017, oficialii europeni au demarat o investigație privind stingerea de către statul român a datoriilor CFR Marfă şi necolectarea datoriilor companiei i-au conferit companei un avantaj neloial, cu încălcarea normelor UE privind ajutoarele de stat.
Oficialii CFR Marfă spun că bugetul de venituri și cheltuieli înseamnă venituri de circa 925 milioane lei.
“Niciodată, CFR Marfă nu a primit 1 leu de la bugetul de stat, operatorul feroviar nu are datorii la bugetul de stat. Datoriile CFR Marfă către CFR SA sunt de circa 800 milioane lei, din care 230 milioane lei penalități de întârziere. CFR Marfă are de încasat aceeaşi sumă de la diverse firme de stat. Trebuie să așteptăm să vedem ce spune Comisia Europeană, ce recomandă, statul român trebuie sa decidă. CFR Marfă nu moare, este o companie cu aproape 7.000 de salariați, 1.000 locomotive, zeci de mii de vagoane și un patrimoniu imens”, ne-au declarat oficialii CFR Marfă.
Chiar dacă reprezentanții Comisiei Europene spun că ștergerea datoriilor CFR Marfă, din 2013, înseamnă ajutor de stat ilegal, statul român decide soarta operatorului feroviar de marfă. „Nu este obligatorie decizia Comisiei Europene, statul român ca și proprietar al CFR Marfă decide tot, Comisia Europeană poate veni cu anumite constrângeri dar nu pot decide, guvernul nostru trebuie să-și apere drepturile și să negocieze cu reprezentanti comisiei europene”, ne-a explicat Iulică Măntescu, preşedintele Alianţei Federaţiilor Tehnice Feroviare.
Măntescu a menționat că oficialii europeni au un termen de doi ani din momentul demarării investigației pentru a furniza un răspuns privind un posibil ajutor de stat. „Decembrie 2019 este termen final, investigația a început în decembrie 2017”, a precizat Iulică Măntescu, preşedintele Alianţei Federaţiilor Tehnice Feroviare.
În prezent, situația financiară a companiei CFR Marfă este mai gravă față de anul trecut din cauza executărilor CFR SA. „CFR Marfă are datorii față de CFR SA de puțin peste 900 milioane lei, din care penalizări 270 milioane lei. CFR Marfă are de recuperat peste 400 milioane lei, creanțe restante CET- uri. CFR SA a început executările, au început cu clădirea din calea Turda, unde avem și sediul federației, în august ar fi trebuit vândute, dar a fost contestată în instanță toată procedura pentru subevaluarea clădirii. Evaluarea a fost făcută pe tronsoane, scări, diferă de la o scară la cealaltă. Prețul în zonă este de 1200-1300€/ mp, evaluarea este de aproximativ 800€/mp, sub prețul pieței”, conform liderului de sindicat.