Când trebuie și de ce montăm anvelopele de iarnă? 

Anvelopele de iarnă, reguli în România. Pe măsură ce temperaturile scad și prima zăpadă este iminentă, șoferii din România se confruntă cu dilema montării anvelopelor de iarnă. Unii cred că trebuie să facă schimbul până la 1 noiembrie, alții optează pentru data de 15 noiembrie, însă Codul Rutier nu stabilește o dată fixă pentru acest lucru.

În acest articol vom clarifica detalii despre momentul în care trebuie montate anvelopele de iarnă și riscurile la care se expun șoferii care nu respectă legislația în vigoare.

Ce spune legislația rutieră? Cum să te asiguri că respecți legea

Contrar credințelor populare, nu există o dată fixă la care trebuie să-ți echipezi mașina cu anvelope de iarnă. Potrivit Ordonanței de Guvern nr. 5/2011, care modifică și completează OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, șoferii au obligația de a monta anvelopele de iarnă doar atunci când drumurile sunt acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Astfel, legislația nu impune o perioadă fixă, ci condiționează obligativitatea în funcție de starea drumului.

Această clarificare înseamnă că, chiar dacă este iarnă calendaristică, dar asfaltul este uscat și fără gheață sau zăpadă, nu ești obligat să folosești cauciucuri de iarnă. Pe de altă parte, indiferent de data din calendar, dacă drumurile sunt acoperite de polei sau zăpadă, trebuie să ai montate anvelopele de iarnă pentru a evita sancțiunile.

Ce amenzi riști dacă nu îți echipezi mașina cu anvelope de iarnă?

Lipsa anvelopelor de iarnă pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei poate duce la sancțiuni dure. Dacă Poliția Rutieră te surprinde circulând în astfel de condiții fără echipament corespunzător, riști o amendă substanțială. În conformitate cu legislația rutieră, sancțiunea pentru această contravenție variază între 9 și 20 de puncte de amendă, ceea ce se traduce prin sume între 1.485 și 3.300 de lei.

Însă, nu este doar despre bani. Pe lângă amendă, polițiștii îți pot reține certificatul de înmatriculare până când vehiculul este echipat corespunzător pentru iarnă. În plus, dacă ești implicat într-un accident și mașina ta nu are anvelope de iarnă, asiguratorul poate refuza despăgubirile pentru daunele provocate, ceea ce te-ar putea pune într-o situație financiară și legală foarte dificilă.

anvelope iarna
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce tipuri de anvelope de iarnă sunt permise? Cum să te asiguri că alegi corect

Pentru a circula în siguranță și în conformitate cu legea, este important să alegi anvelopele potrivite. Acestea trebuie să fie marcate cu M+S (Mud & Snow – noroi și zăpadă), ceea ce indică faptul că sunt proiectate special pentru condiții de iarnă. Există, de asemenea, și anvelope de tip all-season, care sunt permise, dar trebuie să fie marcate corespunzător cu simbolurile M+S.

Este important de menționat că termenul „all-season” este unul comercial, folosit de producători, și nu apare explicit în legislația rutieră din România. Însă, atâta timp cât aceste anvelope au marcajele corecte, ele sunt acceptate pe drumurile publice.

Care sunt avantajele și dezavantajele anvelopelor all-season?

Anvelopele all-season au devenit din ce în ce mai populare în ultimii ani datorită versatilității lor. Acestea sunt proiectate pentru a funcționa bine în condiții variate, de la ploaie la zăpadă ușoară, și pot fi utilizate pe tot parcursul anului. Un avantaj major al acestora este că nu mai trebuie să faci două schimburi de anvelope pe an (de vară și de iarnă).

Cu toate acestea, trebuie să știi că anvelopele all-season nu sunt la fel de eficiente ca cele de iarnă pe drumurile acoperite de zăpadă abundentă sau gheață. De asemenea, în condiții extreme de iarnă, performanța și aderența lor sunt mai scăzute decât cele ale cauciucurilor de iarnă specializate.

De ce este important să montezi anvelopele de iarnă din timp? Evită riscurile și aglomerația

Odată cu scăderea temperaturilor, este recomandat să îți schimbi anvelopele din timp, pentru a evita surprizele neplăcute cauzate de primele ninsori. De multe ori, șoferii lasă această operațiune pe ultima sută de metri, iar atunci vulcanizările devin extrem de aglomerate. Un sfat util este să monitorizezi prognozele meteo și să mergi la vulcanizare când temperaturile pe timp de noapte scad sub 7-8 grade Celsius.

Este important să înțelegi că anvelopele de vară nu oferă o aderență corespunzătoare pe vreme rece. Cauciucul din compoziția acestora se întărește, iar canelurile mai mici nu pot asigura tracțiunea necesară pe zăpadă sau gheață. În schimb, anvelopele de iarnă sunt fabricate dintr-un cauciuc mai moale și au caneluri mai adânci, care îmbunătățesc aderența și manevrabilitatea în condiții de iarnă.

Schimbarea anvelopelor de iarnă este esențială pentru siguranța rutieră și pentru a evita sancțiunile legale. Deși nu există o dată exactă, monitorizează condițiile meteo și asigură-te că ești pregătit pentru sezonul rece. Astfel, vei putea circula în siguranță și vei evita costurile mari ale amenzilor sau ale daunelor neacoperite de asigurări.