Momentan, sunt slabe șanse ca Centura București Sud, ce va lega autostrăzile Pitești-București și București-Constanța, să fie gata până la finalul anului, așa cum promiseseră cei de la Ministerul Transporturilor. Sunt probleme pe lotul 3.
Centura București Sud NU va fi gata până la finalul anului
Centura București Sud. Un proiect important pentru infrastructura rutieră din România este construirea sectorului sudic al Autostrăzii de Centură a Bucureștiului, care va lega autostrăzile A1 și A2. Totuși, lucrările sunt în întârziere pe lotul 3, ultimul care trebuie terminat. Deși autoritățile române dădeau asigurări, anul trecut, că sectorul sudic va fi gata în acest an, lucrurile nu stau așa.
Centura București Sud are în total 51,19 kilometri, dar doar pe 33,23 kilometri se circulă deja. Lotul 3, care este între Bragadiru și Joița, nu a fost încă terminat, iar lucrările sunt realizate în proporție de doar 75%. Conform planului, acest lot trebuia să fie gata în luna noiembrie.
Din ce cauză lotul 3 nu va fi gata în luna noiembrie?
Potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), întârzierile sunt cauzate de faptul că firma care se ocupă de construcție nu respectă programul de lucru și nu are suficiente utilaje și personal. În plus, sunt probleme și cu mutarea și protejarea rețelelor de utilități.
Ziarul „Adevărul” a obținut de la CNAIR informații despre câți kilometri mai trebuie construiți la Centura Bucureștiului Sud și când se preconizează că va fi terminată.
Lotul 1, care leagă Glina de Vidra, a fost deschis complet circulației în luna iulie. Valoarea contractului pentru acest segment este de 830,68 milioane lei, fără TVA. Alsim Alarko Sanayi Tesisleri Ve Ticaret AS este firma care a realizat lucrările.
Lotul 2, care leagă Vidra de Bragadiru, a fost primul lot pe care s-a deschis complet circulația pe autostradă, încă din luna aprilie, după ce lucrările au durat mai mult de trei ani și jumătate.
Lotul 3, care face legătura între Bragadiru și Joița, este singurul care nu a fost deschis încă, iar aproape un sfert din lucrări nu sunt gata.
Autoritățile române au spus de mai multe ori că circulația va fi deschisă până la sfârșitul acestui an, dar lucrările sunt încă în desfășurare. Săptămâna aceasta, pe șantierul lotului 3 erau peste 400 de muncitori și aproape 150 de utilaje.
Cel mai mare eșec din infrastructura rutieră în 2024
Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației Pro Infrastructură, crede că faptul că semi-inelul sudic nu a fost deschis reprezintă cel mai mare eșec din infrastructura rutieră în anul 2024, având în vedere promisiunile făcute. Dacă ar fi fost finalizat, acest sector ar fi redus semnificativ traficul din București și ar fi îmbunătățit tranzitul.
El consideră că șansele ca lotul 3 să fie deschis până la sfârșitul anului sunt inexistente. Sute de mii de oameni sunt afectați de această întârziere. Totuși, el speră că lotul 3 va fi gata cel târziu în iunie 2025, deși ar putea fi finalizat chiar mai devreme, poate în aprilie 2025, având în vedere că iernile sunt mai blânde.
„Ministrul Sorin Grindeanu a promis că lotul 3 va fi gata încă de anul trecut și că la finalul lui 2023 se va circula pe tot semi-inelul de sud al Centurii Capitalei. Din punctul nostru de vedere, nedeschiderea semi-inelului de sud este cel mai mare eșec în infrastructura de transport rutier din 2024, dacă ne uităm ce promisiuni au fost. Dacă ar fi fost deschis, ar fi eliberat mult traficul din București, ar fi ajutat tranzitul.
Șansele ca lotul 3 să fie deschis până la finalul anului sunt zero. Sute de mii de oameni sunt afectați de nefinalizarea lotului 3. Sperăm ca tot lotul să fie gata cel târziu în iunie 2025. Ar putea să fie deschis și mult mai devreme, chiar în aprilie 2025, mai ales că iernile au devenit foarte blânde la noi. Doar chef să aibă constructorul. Întrebarea-cheie este cât de mari vor fi întârzierile”, a declarat el pentru sursa citată anterior.